پوتین در جنگ اوکراین بیش از آمریکا در جنگ ویتنام نیرو از دست داد

بنا بر اعلام اوکراین، تاکنون بیش از ۶۵ هزار سرباز روس در جنگ کشته شده‌اند که حدود هفت هزار نفر بیشتر از تلفات آمریکا  طی ۲۰ سال جنگ ویتنام است

معاون سیاسی وزارت دفاع پنتاگون، ادعا کرده بود که نیروهای ولادیمیر پوتین «تلفات عظیمی» متحمل شده‌اند - AFP

مقام‌های کی‌یف می‌گویند روسیه از زمان تهاجم خود به اوکراین، ۶۵ هزار سرباز از دست داده که این شمار به مراتب بیشتر از تلفاتی است که ایالات متحده آمریکا در جنگ ویتنام متحمل شد.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین این آمار را در آخرین به‌روزرسانی خود درباره جنگ در رسانه‌های اجتماعی، اعلام کرد. این ستاد اعلام کرد که «تلفات جنگی دشمن» از زمان آغاز جنگ، یعنی تقریبا هشت ماه پیش در ۲۴ فوریه، تا ۱۷ اکتبر، بیش از  ۶۵ هزار و ۳۲۰ نفر بوده است.

اگر این رقم درست باشد، بدان معنا است که روسیه در جریان این درگیری، نزدیک به دو هزار سرباز در هفته از دست داده است. رقم حدودی ۶۵ هزار و ۳۲۰ نفر از رقم قبلی که ارتش اوکراین در ۲۱ سپتامبر اعلام کرد، ۱۰ هزار نفر بیشتر است.

برای مقایسه، بر اساس اطلاعات فایل‌های استخراج‌شده سیستم تجزیه و تحلیل تلفات دفاعی (DCAS)، تلفات نظامی ایالات متحده آمریکا در جنگ ویتنام حدود ۵۸ هزار و ۲۲۰ نفر ثبت شده است.    

بر اساس اطلاعات صندوق یادبود کهنه‌سربازان ویتنام در جنگ نیابتی طولانی میان نیروهای ایالات متحده آمریکا و هندوچین در ویتنام نیز، ۵۸ هزار و ۲۸۱ تن کشته شدند.

«آن که ثروتش را از دست می‌دهد بسیار از دست داده، آن که دوستش را از دست می‌دهد بیشتر از دست داده، اما آن که شجاعتش را می‌بازد، همه‌چیزش را باخته است.»

میگل د سروانتس

مجموع تلفات رزمی دشمن از ۲۴ فوریه تا ۱۷ اکتبر : وزارت دفاع اوکراین، ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲

تلفات دقیق نیروهای روسیه در جنگ با اوکراین که ولادیمیر پوتین آن را «عملیات نظامی ویژه» برای سرنگونی رهبر به‌اصطلاح «نئونازی» این کشور همسایه می‌نامد، تایید نشده‌اند. روسیه کمتر به‌روزرسانی می‌کند و ناگزیر، ارقامی که ارائه می‌دهد، بسیار کمتر از ارقام اعلامی اوکراین است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، اواخر سپتامبر، ادعا کرد که مسکو از ۲۴ فوریه تا ۲۰ سپتامبر، پنج هزار و ۹۳۷ سرباز در جنگ با اوکراین از دست داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد روسیه همچنین ادعا کرد که در همین مدت، دست‌کم ۶۱ هزار و ۲۰۷ سرباز اوکراینی در جنگ کشته و ۴۹ هزار و ۳۶۸ نفر مجروح شدند.

برآورد دیگری از واشنگتن تلفات روسیه- از جمله مجروحان- را تا اوت سال جاری، بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تن تخمین زد.

در آن زمان، کالین کال، معاون سیاسی وزارت دفاع پنتاگون، ادعا کرده بود که نیروهای ولادیمیر پوتین «تلفات عظیمی» متحمل شده‌اند. 

کال گفت: «این جنگ ابهام‌های زیادی دارد؛ اما به نظرم به‌جرات می‌توان گفت روس‌ها احتمالا ظرف کمتر از شش ماه، بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر را از دست داده‌اند. این رقم ترکیب کشته‌شدگان و مجروحان عملیات است و ممکن است کمی کمتر یا کمی بیشتر از این باشد؛ اما فکر می‌کنم تقریبا همین است.»

با گذشت نزدیک به هشت ماه از این جنگ، روسیه در بحبوحه ضدحمله قوی اوکراین در قلمرو محاصره‌شده شمال شرق و جنوب این کشور، تلفات قابل‌توجهی ثبت کرد.

پوتین ماه گذشته، به منظور تقویت بیشتر تهاجم نظامی خود در اوکراین، در یک بسیج غیرعمومی، فرمان سربازگیری از مردان روس را صادر کرده بود.

به گزارش واشنگتن پست، افسران پلیس و ارتش روسیه در هفته گذشته، صدها نفر را به خدمت سربازی بردند و آن‌ها را بدون اطلاع قبلی، در خیابان‌ها دستگیر کردند تا به جنگ کرملین در اوکراین اعزام شوند.

در این گزارش آمده است که افسران پلیس روسیه در مکان‌هایی نظیر یک مرکز تجاری در مسکو، به جست‌وجوی سربازوظیفه‌ها پرداختند و تقریبا هر مردی را که دیدند، دستگیر کردند.

هفته گذشته، بیش از ۲۰۰ نفر از خوابگاه‌های شرکت ساختمانی میپستروی۱ (Mipstroy1) برده شدند و در ۹ اکتبر، نیز مقام‌ها ده‌ها نفر از ساکنان پناهگاه بی‌خانمان‌ها را دستگیر کردند.

© The Independent

بیشتر از جهان