قاچاق گسترده «شیشه» از ایران به عراق

ریشه مواد مخدری که عراق را فرا گرفته به کارخانه‌های زیرزمینی در ایران و کوهستان‌های افغانستان برمی‌گردد

عراق در گیر و دار همه‌گیریِ اعتیاد است، نسلی که به فقر کشانده شده حالا به مواد مخدری روی می‌آورد-Basra press 24

روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا روز دوشنبه گزارشی منتشر کرد که از قاچاق گسترده ماده‌ مخدر موسوم به «مت‌آمفتامین» (که به طور عامیانه شیشه یا کریستال نامیده می‌شود) از راه ایران به عراق خبر می‌دهد. لوئیزا لاواستاک و مصطفی سلیم، دو خبرنگار دفتر این روزنامه در بغداد، فعالیت نیروهای مبارزه با مواد مخدر در عراق را پوشش داده‌اند که بخش قابل توجهی از آن مقابله با موادی است که از ایران به همسایه غربی راه پیدا می‌کنند.

در این گزارش که با مرکزیت بصره، بندر واقع در جنوب عراق، نوشته شده، آمده است: «عراق در گیر و دار همه‌گیریِ اعتیاد است. نسلی که به فقر کشانده شده حالا به مواد مخدری روی می‌آورد…  اما نیروهای مبارزه با مواد مخدر در بصره به اندازه کافی نیرو و بودجه ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریشه مواد مخدری که عراق را فرا گرفته به کارخانه‌های زیرزمینی در ایران و کوهستان‌های افغانستان برمی‌گردد. در پی حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ مرزهای ایران و عراق گشوده شدند و قاچاق مواد مخدر هم در کنار سفر، تجارت و زیارت بخشی از این روند بود. اما پنج سال پیش بود که سر و کله «کریستال» پیدا شد.

در سال‌های اخیر مقامات منطقه موفق به توقیف مقادیر عظیمی از کریستال شده‌اند که در همان راه‌های قدیمی تریاک و هروئین به فروش می‌رسد. نیروهای امنیتی ترکیه سال گذشته بیش از پنج و نیم میلیون تن «مت‌آمفتامین» را در استانبول و در نقاط مرزی ایران ضبط کردند. این عدد تنها در هفت ماه اول سال میلادی جاری به ۸.۶ تن افزایش یافته است. مقامات ترکیه می‌گویند شبکه قاچاق متشکل از شهروندان ایران است که مرتبط با شبکه‌های جنایی داخلی‌اند و بخشی از محموله‌های آن‌ها قرار است به بازارهای بیرون از منطقه برسد؛ از استرالیا و آسیای جنوب شرقی تا اتحادیه اروپا.

اداره مبارزه با مواد مخدر اردن تنها در ۹ ماه اول سال جاری بیش از ۴۵ تن «کریستال» توقیف کرده است که بیش از ۲۰ برابر همین دوره در سال گذشته است.

بیشتر از جهان