ناصر کنعانی به اروپایی‌ها توصیه کرد عاقل باشند و در سرکوب اعتراض‌ها دخالت نکنند

«اگر اروپا ایران را تحریم کند، به رفتارهای غیرسازنده و غیرمعقول واکنش متقابل نشان می‌دهیم»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز دوشنبه، ۲۵ مهر خود، انتقادهای اروپا و آمریکا از سرکوب خشونت‌آمیز مردم ایران را «رفتار مداخله‌گرایانه» توصیف کرد و گفت که ایران «واکنش متقابل و متناسب» نشان خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه طرف‌های اروپایی را به «عقلانیت» دعوت کرد و گفت که در صورت رفتار «عقلانی و منطقی»، جمهوری اسلامی می‌تواند برای آن‌ها «مهم‌ترین شریک صلح و ثبات» در منطقه باشد.

کنعانی در ادامه مدعی شد سخنان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، «عکس‌العمل‌ها» و «تعجب بسیار» در پی داشته است. مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در سخنان اخیر خود از احتمال تصویب بسته تحریمی جدید علیه حکومت ایران به دلیل سرکوب خشونت‌بار مردم خبر داد و گفت که وزرای خارجه کشورهای اروپایی این موضوع را بررسی می‌کنند. بورل همچنین اعلام کرد که اتحادیه اروپا به دنبال «شواهد ملموس» درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران فروش پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را رد کرده‌اند و انتقاد کشورهای اروپایی به سرکوب معترضان را مداخله‌جویانه می‌دانند. ناصر کنعانی نیز در نشست خبری روز دوشنبه، همین مواضع را تکرار کرد و گفت که اروپایی‌ها «اغتشاش» را به دو دسته خوب و بد تقسیم کرده‌اند؛ چنانچه «اغتشاش در ایران رخ دهد خوب است؛ اما اگر در اروپا شکل بگیرد، بد است و باید با آن برخورد شود.»

حکومت ایران، در طول چهار دهه گذشته همواره با «اغتشاش» نامیدن اعتراض‌ها، مردم را سرکوب کرده است. در خیزش سراسری اخیر مردم ایران علیه حکومت هم مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی به تناوب ادعای «اغتشاشگر» بودن معترضان را مطرح کردند. ناصر کنعانی نیز با تکرار همین سخنان، در نشست خبری دوشنبه دولت‌های جمهوری اسلامی را «مردمی» خواند و مدعی شد که حکومت به «امنیت شهروندان» توجه می‌کند.

او بدون اشاره به مداخله تحریک‌آمیز در امور کشورهای دیگر ادعا کرد که جمهوری اسلامی در تامین امنیت کشورهایی مانند سوریه، افغانستان و عراق نیز نقش داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی حکومت ایران ابراز نگرانی مقام‌های غربی درباره حوادث زندان اوین را نیز «مداخله‌جویانه»، «بی‌پایه‌واساس»، «پیشداورانه» و «عجولانه» توصیف کرد و گفت: «اتفاق در هر کشوری می‌تواند رخ دهد؛ این رفتار پیشداورانه غیرقابل قبول و دخالت در امور داخلی ایران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در واکنش به نگرانی‌ها درباره سلامتی شهروندان دوتابعیتی نیز گفت: «ایران امنیت اتباع خارجی حاضر در ایران را تامین می‌کند. رفتارهای عجولانه و قضاوت‌های سیاسی در ارتباط با رخدادهای طبیعی نمی‌توانند کمک‌کننده باشد.»

کنعانی تحریم مقام‌ها و نهادهای حکومت ایران در کانادا را «ضدانسانی» خواند و مدعی شد کانادا با این تحریم‌ها در پی «دلخوش کردن عوامل ایران‌ستیز» ساکن این کشور است.

تهدید اتحادیه اروپا؛ واکنش متقابل نشان می‌دهیم

ناصر کنعانی درباره احتمال تحریم جمهوری اسلامی ایران در اروپا، سخنان اخیر حسین امیرعبدااللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، را تکرار کرد و گفت: «اگر اروپا تحریم‌های جدید وضع کند، ایران هم به رفتارهای غیرسازنده و غیرمعقول واکنش متقابل نشان خواهد داد و در ارتباط با منافع و مصالح خود مسامحه و تعلل نمی‌کند.» او همچنین اعلام کرد که جمهوری اسلامی به تحریم‌های جدید انگلستان علیه ایران نیز «واکنش متناسب» نشان خواهد داد.

بریتانیا روز دوشنبه، ۱۸ مهر، پلیس امنیت اخلاقی، احمد میرزایی، رئیس گشت ارشاد تهران و محمد رستمی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی انتظامی جمهوری اسلامی، را تحریم کرد. وزارت امور خارجه در واکنش به این اقدام، سایمون شرکلیف، سفیر این کشور در تهران را احضار کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود هم به احضار سفیر بریتانیا اشاره و در ادامه اذعان کرد که سفر یکی از دیپلمات‌های ارشد بریتانیا به تهران با اطلاع وزارت امور خارجه انجام شده است.

البته او از ارائه توضیح شفاف درباره این موضوع امتناع کرد و تنها گفت که «رفت‌وآمدهای دیپلماتیک بین ایران و کشورهای دارای روابط دوجانبه بر اساس نیازهای متقابل و برنامه‌های ازقبل‌تنظیم‌شده انجام می‌شود.»

پیش‌تر روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی ادعا کرده بود که استفانی القاق، رئیس اداره خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا، چند روز قبل از اعتراض‌ها وارد ایران شد و از نزدیک روند «اغتشاش‌ها» را مدیریت کرد. اندکی بعد، سایمون شرکلیف، سفیر بریتانیا در تهران، در پاسخ به ادعای روزنامه جوان، افشا کرد که سفر کوتاه استفانی القاق، به تهران با دعوت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی انجام شد. او همچنین گفت: «به یاد نمی‌آورم که بخشی از آن صحبت‌های رسمی در مورد تحریک به شورش باشد.»

توافق‌ هسته‌ای؛ زمینه برای احیای توافق وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری روز دوشنبه درباره مذاکرات برجام نیز صحبت کرد و با تکرار ادعاهای پیشین گفت: «زمینه‌ها برای احیای توافق و بازگشت همه طرف‌ها وجود دارد. الان این موضوع به تصمیم سیاسی دولت آمریکا وابسته است و هر زمان اراده کنند، می‌توانیم به توافق برگردیم. ایران معطل توافق نخواهد بود.»

کنعانی آمریکا را به «تناقض رفتار و گفتار» متهم کرد و مدعی شد که آن‌ها از یک طرف برای ایران پیام می‌فرستند و از سوی دیگر رفتار و گفتارشان تکمیل‌کننده روند مذاکرات نیست.

 او توپ تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی را هم در زمین ایالات‌متحده انداخت و گفت که آمریکا تبادل زندانیان را به توافق درباره احیای برجام منوط و موکول کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بدون اشاره به حملات پیاپی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان گفت که انتظار داریم عراق جلو تردد گروه‌‎های تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک را بگیرد.

او  بار دیگر فروش تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرد و مدعی شد که ایران هیچ سلاحی را برای هیچ‌کدام از طرفین ارسال نکرده و دنبال راهکار سیاسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آشتی گروه‌های فلسطینی نیز گفت: «معتقدیم چیزی که می‌تواند تامین‌کننده حقوق ملت فلسطین باشد، مقاومت علیه اشغالگر و روند سیاسی است. ایران ایده سیاسی خود را مطرح کرده است.»

او از برقراری مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی با دولت سرپرستی موقت افغانستان خبر داد و مدعی شد که این مراودات با هدف «امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان» دنبال می‌شوند.