نفت ایران برای فراوری به «پالایشگاه فراسرزمینی ال‌پالیتو» در ونزوئلا می‌رود

به گفته وزیر نفت جمهوری اسلامی، روزانه ۱۰۰هزار بشکه نفت خام میدان‌های نفتی ایران در آن‌جا پالایش می‌شود

شرکت ملی نفت ونزوئلا قرار بود تنها در ماه ژوئیه، ۴میلیون بشکه نفت خام سنگین ایران را برای پالایش در تاسیسات ال‌پالیتو دریافت کند- AFP

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، از راه‌اندازی نخستین «پالایشگاه فراسرزمینی» در ونزوئلا خبر داد و اعلام کرد که روزانه ۱۰۰هزار بشکه نفت خام میدان‌های نفتی ایران در این پالایشگاه فراوری می‌شود.

به گزارش شانا، شبکه‌ اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، جواد اوجی روز یکشنبه ۲۴ مهرماه، در دومین روز همایشی با عنوان «در مسیر تحول سوخت‌رسانی، فناوری در خدمت تجربه» که در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد، درباره راه‌اندازی این پالایشگاه به‌نام ال‌پالیتو گفت: «این آرزوی دیرینه و ۴۳ ساله‌ای بود که به همت همکاران من در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پیگیری آقای سالاری، مدیرعامل این شرکت در بخش فراسرزمینی تحقق یافت.»

او کشور ونزوئلا را نقطه آغاز راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایران دانست و افزود که این اقدام «با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در دیگر نقاط نیز ادامه خواهد یافت».

به گزارش وب‌سایت اویل‌پرایس که از شناخته‌شده‌ترین رسانه‌ها در زمینه خبرها و تحلیل‌‌های مربوط به حوزه انرژی در سراسر جهان به‌شمار می‌رود، «توافق واقعی برای شروع پالایش نفت ایران در پالایشگاه ال‌پالیتوی ونزوئلا در بهار امسال، زمانی انجام شد که دو کشور قراردادی برای افزایش تولید بزرگ‌ترین پالایشگاه ونزوئلا امضا کردند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز تیرماه سال جاری در گزارشی به قرارداد اردیبهشت‌ماه میان شرکت‌های دولتی نفت ونزوئلا و ایران برای بازسازی بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت ونزوئلا اشاره کرده و نوشته بود: «شرکت ملی نفت ونزوئلا (PDVSA) قرار است تنها در ماه ژوئیه، ۴میلیون بشکه نفت خام سنگین ایران را برای پالایش در تاسیسات ال‌پالیتو دریافت کند.»

رویترز در گزارش خود آورده بود که ورود این حجم نفت اضافی به پالایشگاه ونزوئلا کمک می‌کند تا تولید نفت صادراتی خود (نفت مری) را که مورد علاقه پالایشگاه‌های آسیایی است، افزایش دهد. ایران همچنین با ارسال بنزین و میعانات گازی برای ترکیب با نفت خام سنگین و تامین تجهیزات و کمک برای بازسازی تاسیسات نفتی، به ونزوئلا در افزایش صادرات نفتش کمک می‌کند.

رویترز در اوایل ماه جاری میلادی با استناد به داده‌های مربوط‌به ردیابی نفتکش‌ها و همچنین اسناد داخلی شرکت ملی نفت ونزوئلا گزارش داد که همکاری بین کاراکاس و تهران به ونزوئلا کمک کرده است تا در ماه گذشته، صادرات نفت خود را روزانه به بیش از ۷۰۰هزار بشکه نفت خام و محصولات پالایش‌شده افزایش دهد.

چین همچنان بزرگ‌ترین خریدار نفت و سوخت ونزوئلا باقی مانده است، همان‌طور که بزرگترین خریدار نفت ایران و به‌تازگی، نفت روسیه است.

بیشتر از اقتصاد