تهدید ترامپ به تعطیل کردن دولت آمریکا

چاک شومر می‌گوید ترامپ همیشه دوست دارد مسائل را به انحراف بکشاند

  دونالد ترامپ می‌گوید ممکن است دوباره دولت را تعطیل کندNORTH AMERICA / AFP

دونالد ترامپ می‌گوید در صورت ادامه تحقیقات دموکرات‌ها برای استیضاح او، بعید نیست که دولت را به تعطیلی بکشاند.

رئیس جمهور آمریكا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تعطیلی بخش‌هایی از دولت گفت: «خواهیم دید كه چه اتفاقی می‌افتد».

در آخرین مورد از تعطیلی دولت در ماه‌های دسامبر و ژانویه گذشته، صدها هزار نفر از کارمندان به مرخصی بدون حقوق فرستاده شدند، در حالی که برخی دیگر در بخش خدمات اساسی مانند مراقبت‌های بیمارستانی، کنترل رفت و آمد هوایی، و اجرای قانون، به مدت ۳۵ روز بدون حقوق کار کردند. این طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا تا آن زمان بود.

آقای ترامپ در پاسخ به سوال در مورد نگرانی دموکرات‌ها از اینکه در صورت ادامه تحقیقات استیضاح علیه وی، ممکن است مجددا دولت را به تعطیلی بکشاند، گفت: «فکر نمی‌کنم آنها اصلا چنین چیزی را باور کنند».

وی که در فضای سبز کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود: «من هیچ تصمیم قطعی‌ نمی‌گیرم. بستگی به این دارد که مذاکرات چگونه پیش برود».

قبل از اینکه تعطیلی دولت شروع شود، کنگره تا ۲۲ نوامبر برای رسیدن به توافق در مورد تأمین بودجه فرصت دارد.

هفته گذشته، چاک شومر، رهبر اقلیت سنا، اظهار داشت که «شدیدا نگران» است آقای ترامپ به دلیل عصبانیت از تحقیقات استیضاح، دولت را گروگان بگیرد. این تحقیقات ماه گذشته پس از آن شروع شد که یک مقام اطلاعاتی آمریکا که هویت او فاش نشده شکایت کرد که اقدامات رئیس جمهور درباره اوکراین غیرقانونی بوده و امنیت ملی را به خطر می‌اندازد.

از آن زمان تا کنون، گزارش‌های دست اولی از سوی مقامات، از جمله الكساندر ویندمن، عضو سابق شورای امنیت ملی، به سنا ارائه شده است. او در توضیح اقدامات ترامپ گفته است که وی به دولت اوکراین فشار آورده است تا در مورد جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، و پسرش، هانتر، تحقیق کند، و همین‌طور ترامپ را متهم کرده است که برای وادار کردن مقامات اوکراین به این کار دستور داده تا کمک ۳۹۱ میلیون دلاری آمریکا به این کشور تعلیق شود.

خلاصه‌ای که کاخ سفید از تماس بین آقای ترامپ و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ارائه کرده، نشان می‌دهد که آقای ترامپ از همتای اوکراینی خود خواسته است تا در مورد رقیب انتخاباتی او تحقیق کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای شومر اشاره کرد که ممکن است ترامپ دولت را تعطیل کند زیرا او «همیشه دوست دارد مسائل را به انحراف بکشاند».

وی افزود: «من امیدوارم و دعا می‌كنم كه او قصد نداشته باشد یک بار دیگر دولت را به تعطیلی بکشاند، چون این می‌تواند مسائل را از موضوع استیضاح منحرف کند».

دموکرات‌ها همین هفته گذشته با رأی‌گیری رسمی جهت ایجاد مبنای قانونی برای تحقیقات استیضاح، فشارها بر ترامپ را افزایش دادند. این مصوبه تقریباً مطابق با خواست این حزب به تصویب رسید، اگرچه جمهوری‌خواهان اعتراض کرده بودند و خواستار رأی‌گیری رسمی برای تعیین چارچوب تحقیق شده بودند.

هیچ یک از نمایندگان جمهوری‌خواه به تعیین چارچوب تحقیق رای مثبت نداد، و دو نماینده دموکرات علیه خواست حزب خود رأی دادند. با وجود این، این رأی‌گیری شرایط لازم برای رسیدگی عمومی را فراهم کرد.

نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان، اشاره کرده است که احتمالا جلسات رسیدگی عمومی به زودی در اواخر این ماه برگزار خواهد شد. این جلسات فرصتی را فراهم می‌کند تا مقامات آگاه از اقدامات دولت ترامپ در مورد اوکراین برخی شواهد محکوم کننده را که تاکنون شنیده‌ایم بازگویی کنند.

این مقامات خاطرنشان کرده‌اند كه دولت برای تخریب یک دیپلمات دیرینه آمریكا در اوکراین توطئه کرده است، و آقای ترامپ آشکارا سعی کرده است کمک نظامی آمریکا به اکراین را به آغاز تحقیقات از سوی دولت این کشور در مورد جو بایدن، یکی از رقبای بالقوه ترامپ برای انتخابات ریاست جهموری ۲۰۲۰، منوط کند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان