خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه کشته شدن چهار زندانی در اوین را تایید کرد

قوه قضاییه ادعا کرد ۷۰ زندانی از آتش‌سوزی شنبه‌شب در زندان اوین نجات یافته‌ و ۶۱ نفر مجروح شده‌اند

قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه ۲۴ کشته شدن دست‌کم چهار نفر را در جریان آتش‌سوزی شامگاه شنبه در زندان اوین تهران تایید کرد و گفت که «هر چهار زندانی فوت شده جزو محکومین ناشی از سرقت بودند.» 

خبرگزاری میزان، همچنین مدعی شد که ۶۱ نفر نیز در این واقعه مجروح شدند که حال چهار نفرشان وخیم است.

به نوشته این پایگاه اطلاع‌رسانی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، هویت زندانیان جان‌باخته «متعاقبا و پس از دستور مقام قضائی منتشر خواهد شد».

گفته شده که دلیل جان باختن این زندانیان، «استنشاق دود ناشی از آتش‌سوزی‌ها» است.  عنوان شده است.

پیشتر در گزارشی که مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه منتشر کرد، تاکید شد که بیش از ۷۰ زندانی که در معرض خطر بودند، نجات پیدا کردند. این گزارش وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین را این‌طور شرح داد: «در پی درگیری شب گذشته بین برخی از زندانیان بند ویژه سرقت و محکومیت‌های مالی زندان اوین در کارگاه خیاطی این زندان، آتش‌سوزی پیش آمد که تعداد قابل‌توجهی از زندانیان نجات پیدا کردند و از صحنه آتش‌سوزی به نقطه امن منتقل شدند؛ اما چهار زندانی فوت و تعدادی مجروح شدند.»

مرکز رسانه قوه قضاییه در ادامه توضیح می‌دهد که «تعدادی از زندانیان جرائم خشن و خطرناک قصد فرار از زندان را داشتند که موفق به فرار نشدند».

در این گزارش، شرایط زندان اوین از نیمه شب شنبه «عادی» توصیف و اعلام شد که هویت زندانیان فوت‌شده به خانواده آن‌ها اطلاع داده شده است و «اسامی درگذشتگان متعاقبا و پس از دستور مقام قضایی، منتشر خواهد شد».

این در حالی است که خبرگزاری دولتی ایرنا شنبه شب، آمار مصدومان آتش‌سوزی در اوین را هشت نفر اعلام کرد و مدعی شد بود که حادثه فوتی نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس نیز در گزارش خود درباره آتش‌سوزی شنبه‌شب اوین، چنین نوشت: «در میانه آتش‌سوزی و درگیری با نیرو‌های حفاظت، تعدادی زندانی اقدام به فرار می‌کنند. آن‌ها در ضلع شمالی زندان که کوه وجود دارد، وارد میدان مین می‌شوند. گفته می‌شود که صدا‌ی انفجارهای شنیده‌شده مربوط به همین موضوع بوده است.» با این حال همین خبرگزاری روز یکشنبه نوشت: «به گفته منابع مطلع، هیچ زندانی روی مین نرفته است.»

فارس همچنین مدعی شد: «شواهد نشان می‌دهد این اقدام ازپیش‌طراحی‌شده بود، چرا که تعدادی از زندانیان برای خود به طریقی سلاح سرد تهیه کرده بودند تا ضمن درگیری با نیروهای تامین امنیت زندان، به آن‌ها آسیب بزنند و به سلاح دست پیدا کنند.»

در همین حال، علی صالحی، دادستان تهران، اعلام کرد که «درگیری روز شنبه زندانیان با اغتشاش‌های اخیر هیچ ارتباطی ندارد». او تاکید کرد: «بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی که آتش و درگیری آنجا رخ داد، جدا است و با آن فاصله دارد.»

با وجود گفته‌های مسئولان انتظامی درباره اینکه آرامش در زندان اوین و محوطه اطراف آن برقرار است، خانواده‌های زندانیان سیاسی از صبح یکشنبه مقابل زندان اوین تجمع کردند و خواستار اطلاع از وضعیت فرزندان زندانی خود شدند.

شنبه شب برخی از زندانیان سیاسی موفق شدند با خانواده‌هایشان تماس تلفنی برقرار کنند اما هنوز وضعیت بسیاری از افراد به‌ویژه زندانیان کمترشناخته‌شده، نامشخص است.