عربستان سعودی در نشست یونسکو بر تلاش‌ در مبارزه با بحران تغییرات اقلیمی تاکید کرد

از جمله اقدام‌های ریاض می‌توان به «ابتکار سبز خاورمیانه» اشاره کرد

نمایندگان عربستان سعودی در جلسه افتتاحیه، بر تلاش‌های این کشور برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تاکید کردند - Twitter / KSAForUNESCO

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز شنبه گزارش داد که هیئت اعزامی این کشور به دویست‌وپانزدهمین نشست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در پاریس بر تلاش‌های ریاض برای مبارزه با بحران تغییرات اقلیمی و برنامه‌های دوراندیشانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ تاکید کرده‌ است.

به گزارش العربیه انگلیسی، این نشست که قرار است تا روز چهارشنبه ادامه داشته باشد، سالی یک بار برگزار می‌شود و هدف آن بررسی برنامه کاری یونسکو است.

اعضای هیئت اعزامی ریاض به نشست امسال عبارت‌اند از شاهزاده هیفا بنت عبدالعزیز آل مقرن، نماینده دائم عربستان سعودی در یونسکو و رئیس کمیته برنامه‌ها و روابط خارجی این سازمان، احمد بن عبدالعزیز البلیهد، دبیرکل کمیته ملی آموزش، فرهنگ و علم عربستان سعودی و همچنین کارشناسانی از کنوانسیون حقوق بشر، وزارت فرهنگ و آموزش و پرورش.

نمایندگان عربستان سعودی در جلسه افتتاحیه، بر تلاش‌های این کشور به منظور ارتقای نقش ریاض در یونسکو برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تاکید کردند. آن‌ها در ادامه سخنانشان، بر برنامه‌های دوراندیشانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی تمرکز کردند؛ چشم‌انداز ۲۰۳۰ یک طرح تحول اقتصادی و اصلاحات اجتماعی است که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی و آغاز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریاض تاکید کرد که از تلاش‌ها با هدف توسعه سازوکارهای تبادل دانش، تعیین سیاست‌های ملی، برنامه‌های راهبردی، تشویق سرمایه‌گذاری و حمایت از مهارت‌ها در بخش فرهنگی حمایت می‌کند.

عربستان سعودی همچنین بر لزوم مقابله با بحران تغییرات اقلیمی تاکید کرد و اقدام‌هایی را که در این زمینه انجام داده است، برشمرد. از جمله اقدام‌های ریاض می‌توان به «ابتکار سبز خاورمیانه» اشاره کرد. هدف این طرح، افزایش همکاری بین کشورهای منطقه است و از تلاش عربستان برای تبدیل شدن به یک رهبر منطقه‌ای و جهانی در زمینه توسعه پایدار حمایت می‌کند.

بر اساس یکی از اقدام‌های ریاض در راستای حفاظت از محیط زیست، مرکز ملی توسعه پوشش گیاهی و مبارزه با بیابان‌زایی «ان‌سی‌وی‌سی» اوایل اکتبر، هم‌زمان با آغاز پروژه مدیریت یکپارچه و توسعه پایدار مراتع (که بخشی از ابتکار استراتژی ملی مراتع عربستان سعودی است)، اعلام کرد که در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، ۱۲میلیون اصله درخت در این کشور کاشته است.

هدف این پروژه محافظت از دشت‌های سیلاب‌خیز و باغ‌ها از طریق کاشت بیش از ۱۲ میلیون اصله درخت و درختچه در ۱۰۰ منطقه اعلام شد. این مرکز همچنین در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۲۲۵ هزار هکتار از مراتع چند منطقه را احیا کند.

بیشتر از جهان