آمریکا مجتبی خامنه‌ای و سایر افراد نزدیک به رهبر را تحریم کرد

به گفته خزانه‌داری، خامنه‌ای بخشی از وظایفش را به فرزندش محول کرده

عکس از فردا نیوز

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه مجتبی خامنه‌ای، فرزند آیت‌الله خامنه‌ای و هشت فرد دیگر مرتبط با رهبر جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد. 

بر اساس این تصمیمات اخیر، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی و غلامعلی حداد عادل، مشاور آقای خامنه‌ای از جمله افراد تحریم شده هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، محمد محمدی گلپایگانی، رئيس دفتر خامنه‌ای، وحید حقانیان، معاون «امور ویژه» بیت رهبری، غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا و حسین دهقان، وزیر سابق دفاع و مشاور نظامی آقای خامنه‌ای نیز دیگر افراد تحریم‌ شده هستند. 

خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه، هم‌زمان با چهلمین سالگرد حمله به سفارت آمریکا در ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این افراد «مقامات غیرمنتخبی» هستند که در حلقه آیت‌الله خامنه‌ای قرار دارند و سیاست‌گذاری‌هایشان موجب «بی‌ثباتی» می‌شود.

استیو منوچین، رئيس خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه اعلام کرده است: «این افراد در گستره وسیعی از اقدامات زیان‌بار، از جمله بمب‌گذاری در مجتمع تفنگداران دریایی آمریکا در بیرون در ۱۹۸۳، انفجار ساختمان انجمن همیاری اسرائیل و آرژانتین (آمیا) در ۱۹۹۴ و شکنجه، کشتار فراقانونی و سرکوب مردم عادی نقش داشته‌اند».

 

به گفته خزانه‌داری آمریکا، علیرغم این‌که مجتبی خامنه‌ای، فرزند دوم آیت‌الله خامنه‌ای، هرگز برای ایفای نقش سیاسی رسما انتخاب نشده است، رهبر جمهوری اسلامی بخشی از مسئولیت‌های رهبری خود را به او محول کرده است و مجتبی خامنه‌ای در این خصوص با نیروی قدس سپاه پاسداران و بسیج همکاری تنگاتنگی دارد.

همچنین در این بیانیه آمده است که قوه قضائیه تحت ریاست ابراهیم رئیسی، مسئول «شکنجه» و «مجازات» زندانیان و همچنین اعدام افرادی است که هنگام ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده‌اند.

خزانه‌داری آمریکا از محمد گلپایگانی به عنوان بانی محرومیت‌های اجتماعی و اقتصادی بهائیان و اقلیت‌های دینی یاد کرده، وحید حقانیان را «دست راست رهبری» معرفی کرده و همچنین گفته است که آقای ولایتی در کمک‌رسانی مالی به حکومت بشار اسد و انفجار «آمیا» نقش داشته و آقای حداد عادل، پدر همسر مجتبی خامنه‌ای نیز از جمله به دلیل نزدیکی با رهبر جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.

این بیانیه‌ همچنین می‌افزاید که حسین دهقان در زمان بمب‌گذاری مجتمع تفنگداران آمریکایی در بیروت، فرمانده سپاه پاسداران بوده است و در توضیح دلیل تحریم غلامعلی رشید نیز آورده است که قرارگاه خاتم‌الانبیا نقشی اساسی در هماهنگی عملیات نیروهای مسلح دارد.

طبق این تصمیم آمریکا، تمامی اموال و منافع این افراد که در ایالات متحده و یا در کنترل آمریکا هستند، مسدود می‌شوند و شرکت‌ها و اشخاصی حقیقی و حقوقی آمریکایی اجازه معامله با آن‌ها را ندارند. همچنین به نهادهای مالی خارجی نیز هشدار داده شده است که ممکن است در صورت معامله با این اشخاص از سوی آمریکا مجازات بشوند.