نشریه اشپیگل:‌ نباید دستاوردهای خیزش زنان ایران را فراموش کرد

اوزلم توپچو، نویسنده سرمقاله اشپیگل، از «زنان شجاع ایران» و دستاوردهای جنبش آن‌ها تقدیر کرد

نشریه اشپیگل آلمان روز جمعه در سرمقاله‌ای نوشت «زنان شجاع ایران درسی برای تمام جهان‌اند».

در این سرمقاله، به قلم اوزلم توپچو، روزنامه‌نگار آلمانی ترک‌تبار، آمده است: «کسی نمی‌داند اعتراض‌ها در ایران علیه حکومت آخوندی چطور به پایان می‌رسد، اما زنان ایران تا همین حالا هم دستاوردهایی بسیار بیش از انتظار داشته‌اند. و این شایسته احترام است.»

توپچو در ابتدای این مقاله یادی از نیکا شاکرمی کرده است و می‌گوید فرق اصلی او با نوجوانان شهرهای آلمان مثل هامبورگ و برلین در این است که او به‌دلیل مطالبه حق و حقوقش کشته شده است. او با اشاره به برخورد حکومت ایران با خانواده نیکا شاکرمی، می‌نویسد: «حکومت ایران علاقه دارد حتی پس از کشتن فرزندان، مدام بر درد پدران و مادران بیفزاید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه تاکید می‌کند: «و از این رو، فراموش نکردن نیکا شاکرمی و سایر قربانیان خشونت دولتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نباید دستاوردهای کنونی خیزش زنان ایران را فراموش کرد، فارغ از اینکه آینده چه در چنته داشته باشد.»

توپچو یادآوری می‌کند که زنان و مردان ایران دوشادوش هم علیه حکومت مردسالار جمهوری اسلامی مبارزه می‌کنند و اکنون اعتراض‌ها به تمام اقشار جامعه گسترش یافته است، از کارگران عادی و فقرا گرفته تا اقشار مرفه. به عقیده او، این ویژگی باعث شده است اعتراض‌های کنونی با موج‌های اعتراضی قبلی متفاوت باشد.

نویسنده مقاله می‌گوید زنان ایران به دستاورد بزرگی رسیده‌اند که «هم انسانی است و هم سیاسی» و از این رو، «بسیار نادر» است. همین باعث شده است که غرب مجبور شود در سیاست‌هایش بازبینی کند. او در ادامه می‌افزاید مهم‌ترین درس این جنبش این است که ایران منحصر به جمهوری اسلامی نیست.

توپچو می‌گوید آن کسانی در غرب که در این فکرند برای زنان ایران چه می‌توانند بکنند باید بدانند که حداقل کار این است که احتمال موفقیت این انقلاب را زیر سوال نبرند. او به‌طور مشخص از آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، انتقاد می‌کند که گفته بود «سیاست خارجه در امکانات خود محدود است» و معتقد است برلین نباید ضعف نشان دهد.

بیشتر از جهان