بورل خواستار توقف سرکوب معترضان در ایران شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:‌ «اعتراض مسالمت‌آمیز و دفاع از حقوق بنیادین حق مردم ایران است»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۱۴ اکتبر، ایران را به توقف سرکوب معترضان ترغیب کرد.

بورل همچنین خواستار آزادی افرادی شد که در جریان اعتراضات چند هفته اخیر در ایران بازداشت شده‌اند.

از خیزش سراسری مردم ایران که پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شد حدود چهار هفته می‌گذرد. در این مدت شهرهای سراسر ایران صحنه تظاهرات مردمی علیه حکومت جمهوری اسلامی بوده است.

در این مدت دانشجویان و دانش‌آموزان نیز به اشکال مختلف به معترضان پیوسته‌اند و دانشگاه‌ها و مدارس تهران و استان‌های دیگر صحنه تظاهرات بوده است.

جوزپ بورل، در توییتی از تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد و نوشت: «با امیرعبداللهیان صحبت کردم تا بار دیگر این پیام شفاف و متحد اتحادیه اروپا را برسانم: اعتراض مسالمت‌آمیز و دفاع از حقوق بنیادین حق مردم ایران است.»

بورل گفت: «سرکوب خشونت‌آمیز باید فورا متوقف شود. معترضان باید آزاد شوند. به اینترنت و پاسخگویی نیاز است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر مقام‌های غربی در حالی خواستار آزادی بازداشت‌شدگان در ایرانند که همزمان با ادامه اعتراض‌ها، فراخوان‌ها، اعتصاب‌ها و موضع‌گیری افراد مشهور علیه حاکمیت ادامه دارد.

در دور تازه اعتراض‌ها، صدها نفر بازداشت شده‌اند که تعداد زیادی از آنان فعالان سیاسی، مدنی و چهره‌های سرشناس فرهنگی و ورزشی‌اند. همچنین دانشجویان و دانش‌آموزان نوجوان فراوانی به اتهام ارتباط با «شبکه‌های معاند خارجی» بازداشت شده‌اند و چنان که سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است از سوی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه برای اخذ اعتراف، در حال بازجویی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش نیز گفته است: «دانش‌آموز زندانی نداریم و مواردی که بازداشت شده‌اند برای اصلاح و تربیت به مراکز روان‌شناسی رفته‌اند و دوستان کارشناس، کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به مدرسه بازگردند.»

دانش‌آموزان نوجوان در این دور از اعتراض‌های ضدحکومتی نقش پررنگی داشته‌اند و حضور آنان در اعتراضات در رسانه‌های غربی نیز بازتاب یافته است. شماری از کشته‌شدگان اعتراض‌های چند هفته اخیر نیز دختران نوجوان‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل، روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در اعتراض‌های اخیر دست‌کم ۲۳ کودک به دست ماموران حکومتی کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود تاکید کرد که از زمان آغاز خیزش مردم در ۲۶ شهریور ماه، این سازمان تاکنون اسامی و مشخصات ۱۴۴ مرد، زن و کودک کشته شده به نیروهای امنیتی ایران را ثبت کرده است و کودکان ۱۶ درصد از مجموع کشته‌شدگان به دست نیروهای امنیتی را تشکیل می‌دهند

عفو بین‌الملل در گزارشی از کشتار کودکان در جریان اعتراض‌های شهرهای مختلف ایران، اعلام کرد که این ۲۳ کودک فقط در فاصله ۳۰ شهریور تا ۸ مهر ماه یعنی در ۱۰ روز از خیزش نزدیک به یک ماهه مردم ایران به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند و شمار واقعی کودکان کشته شده بیش از این تعداد است.

شماری از کشورهای اروپایی گفته‌اند که به دلیل سرکوب معترضان در ایران، موارد جدید تحریم را به اتحادیه اروپا تسلیم کرده‌اند و این موارد در جلسه پیش روی وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز ۱۷ اکتبر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بیشتر از جهان