هرانا: شمار کشته‌های خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی به ۲۲۴ نفر رسید

بیش از پنج هزار تن از شهروندان در اعتراض‌های اخیر به دست نیروهای سرکوبگر بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر روز جمعه ۲۲ مهرماه، اعلام کرد شمار کشته‌های خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی ایران به ۲۲۴ تن افزایش یافت. از این میان ۲۹ نفر از قربانیان کودک بودند.

هرانا همچنین تعداد تخمینی بازداشتی‌ها را پنج هزار و ۹۷۴ نفر اعلام کرد. تاکنون هویت ۱۶۸ دانشجوی بازداشتی شناسایی شده است. بر اساس این گزارش در حال حاضر ۱۱۲ شهر و ۷۰ دانشگاه ایران در اعتراض به سر می‌برند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه، از دستگیری ۳۰ کارگر صنعت نفت در جریان اعتراض‌ها خبر داد. سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارشی اسامی و مشخصات ۲۳ کودک را مستندسازی کرده است که در فاصله روزهای ۳۰ شهریور تا ۸ مهرماه به دست ماموران سرکوبگر کشته شده‌اند. گزارش عفو بین‌الملل حاکی از آن است که طی ۱۰ روز در ایران چهار کودک در اثر ضربه باتوم به سر، دو کودک با سلاح ساچمه‎‌ای و ۱۷ کودک نیز با شلیک مستقیم گلوله جنگی به قلب یا سر به قتل رسیدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون آمار دقیقی از کشته‌ها، مجروحان و بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر ارائه نکرده‌اند، اما در اقدامی هماهنگ تلاش می‌کنند بازداشتی‌ها را به عوامل خارجی نسبت دهند.

روزنامه دولتی ایران روز پنجشنبه در گزارشی ادعا کرد که شمار معترضان ایرانی حدود ۸۰ هزار نفر است، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران نیز شمار دانشجویان معترض را ۱۸ هزار نفر اعلام کرد. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که تاکنون ۷۰ دانشگاه و بیش از ۱۰۰ مرکز دانشگاهی در ایران به اعتراض‌ها پیوسته‌اند و هزاران دانشجو در تجمع‌های اعتراضی شرکت کرده‌اند.

فعالان دانشجویی می‌گویند نهادهای امنیتی با همکاری حراست و روسای برخی دانشگاه‌ها، دانشجویان را برای پایان دادن به اعتراض‌ها تحت‌ فشار گذاشته‌اند و آنان را به اخراج و بازداشت تهدید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای صنفی دانشجویان کشور در گزارشی اعلام کرد مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی برای شمار زیادی از دانشجویان در کمیته انضباطی پرونده تشکیل داده‌اند.

با وجود فشارها و تهدیدها، اعتراض‌ها به جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه‌ها و خیابان‌ها ادامه دارد. وزیر کشور در سخنان روز پنجشنبه خود اذعان کرد که در یکی از تجمع‌های اعتراضی بیش از ۴۵ هزار نفر شرکت داشته‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و نهادهای امنیتی از یک‌سو ادعای کم بودن تعداد شهروندان، دانش‌آموزان و دانشجویان معترض را مطرح می‌کنند و از سوی دیگر با تهدید و ارعاب قصد سرکوب اعتراض‌ها را دارند. بااین‌حال تداوم اعتراض‌ها اثبات می‌کند که تلاش آنان برای سرکوب اعتراض‌ها نافرجام است. جوانان محلات تهران و دیگر شهرها از شهروندان دعوت کرده‌اند روز شنبه ۲۳ مهرماه، از ساعت ۱۲ ظهر بار دیگر به خیابان‌ها بیایند و در محله‌های تجمع اعتراضی برگزار کنند.

دانشجویان معترض نیز اعلام کرده‌اند که تا زمان آزادی دانشجویان بازداشتی، اعتراض و اعتصاب را ادامه می‌دهند. کارگران صنعت نفت نیز که از روز دوشنبه اعتصاب سراسری را آغاز کرده‌اند هشدار داده‌اند که چنانچه کارگران بازداشتی آزاد نشوند، اعتصاب‌ها را گسترده‌تر می‌کنند.

شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت، در بیانیه‌ای از بازداشت ۳۰ کارگر در جریان اعتصاب‌ها خبر داد و اعلام کرد: «این دستگیری‌ها و تهدیدها نه تنها ذره‌ای در عزم ما برای ادامه اعتراضمان تاثیر ندارد، بلکه این سرکوبگری‌ها خشم ما را صد چندان افزایش می‌دهد.»