ترامپ دستور عقب‌‌نشینی فوری آمریکا از افغانستان را در سال ۲۰۲۰ امضا کرده بود

زمانی که ترامپ دستور عقب‌نشینی را امضا کرد، هشت هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر بودند

آدام کینزینگر : «دستور برای عقب‌نشینی فوری، فاجعه‌بار بود، اما با این حال ترامپ فرمان را امضا کرد.»-OLIVIER DOULIERY / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، دستور خروج فوری نیروهای آمریکایی را از افغانستان و سومالی امضا کرده بود.

اعضای کمیته ويژه کنگره آمریکا که در مورد خروج آمریکا از افغانستان تحقیق می‌کنند، روز پنجشنبه ۲۱ مهر (۱۳ اکتبر) گفتند با وجودی که طرح دونالد ترامپ برای خروج فوری نیروهای آمریکایی از افغانستان و سومالی در سال ۲۰۲۰ امضا شده بود، اما این دستور هرگز اجرایی نشد.

میلیتاری تایمز در گزارشی نوشت که آدام کینزینگر، نماینده جمهوری‌خواه آمریکا، یکی از اعضای کمیته ویژه کنگره است که گزارشی را در مورد دستور ترامپ برای خروج فوری از افغانستان منتشر کرده‌ است. آدام کینزینگر در نشست روز پنجشنبه کنگره گفت: «دستور برای عقب‌نشینی فوری، فاجعه‌بار بود، اما بااین‌حال ترامپ فرمان را امضا کرد.»

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و کیت کلوگ، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ و چند مقام دیگر در صحبت با کمیته ویژه کنگره، صدور دستور خروج فوری نظامیان آمریکایی را در سال ۲۰۲۰ به دست ترامپ تایید کردند.

مارک میلی گفت: ترامپ چهار روز پس از اعلام برنده شدن جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، دستور خروج فوری نظامیان آمریکایی را از افغانستان و سومالی امضا کرد و این اقدام برای او شوکه‌کننده بود.

میلی افزود: «این اقدام غیر استاندارد است. به‌طور بالقوه خطرناک است. من شخصا فکر می‌کردم که ازنظر نظامی امکان‌پذیر و عاقلانه نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیت کلوگ، ژنرال بازنشسته و مشاور امنیت ملی دولت ترامپ، پس از صدور فرمان خروج فوری نظامیان آمریکایی از افغانستان، به کارکنان ارشد شورای امنیت ملی آمریکا گفت: ایده ترامپ «صدمه بزرگ به ملت» است و اجرای آن فاجعه‌بار خواهد بود.

زمانی که ترامپ دستور خروج فوری نظامیان آمریکایی را از افغانستان و سومالی صادر کرد، حدود هشت هزار نظامی آمریکایی در افغانستان و هزار نظامی آمریکایی در سومالی مستقر بودند. نظامیان آمریکایی در افغانستان سرگرم آموزش، همکاری و حمایت از نظامیان افغان در جنگ علیه طالبان بودند و خروج شتاب‌زده بر اساس دستور ترامپ ازنظر کارشناسان نظامی در چنین وضعیتی امکان‌پذیر نبود.

آدام کینزینگر افزود: امضای خروج فوری نظامیان آمریکایی از افغانستان و سومالی، در حالی که او در انتخابات قدرت را به رقیبش جو بایدن باخته بود، اعتراف به شکست و تلاش برای تمام کردن کارهای باقی‌مانده است.

دونالد ترامپ در یک‌سال گذشته، بارها با فاجعه‌بار خواندن خروج آمریکا از افغانستان، از عملکرد جو بایدن در نحوه خروج انتقاد کرده است. ترامپ در چندین مصاحبه و سخنرانی از رها شدن تسلیحات پیشرفته آمریکایی به ارزش میلیاردها دلار در افغانستان که اکنون در اختیار طالبان است انتقاد کرد و گفت اگر او جای بایدن ‌بود، ضمن اینکه تسلیحات آمریکایی را از چنگ طالبان درمی‌آورد، پایگاه نظامی بگرام در شمال کابل را نیز حفظ می‌کرد. او گفت: پایگاه بگرام به دلیل نزدیکی به مرکز نیروگاه هسته‌ای چین برای آمریکا مهم است و دولت بایدن باید آن را حفظ می‌کرد.

جو بایدن دستور خروج نیروهای آمریکایی را از افغانستان آوریل ۲۰۲۱ صادر کرد و گفت در بیستمین سالروز حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر، باید نظامیان آمریکایی در خانه‌هایشان در خاک آمریکا باشند. بر اساس این دستور، عقب‌نشینی سریع نظامیان آمریکایی و کشورهای عضو ناتو از افغانستان آغاز شد و آخرین نظامی آمریکایی در ۳۱‍ اوت ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد.

به دنبال قطع کمک‌های نظامی آمریکایی از دولت پیشین افغانستان و تهاجم گسترده طالبان با هدف تصاحب قدرت، شهرهای افغانستان از اواخر ژوئیه تا اواسط اوت پی‌درپی به تصرف طالبان درآمدند و با فرار اشرف غنی از کابل در ۱۵ اوت، کاخ ریاست جمهوری نیز به تصرف طالبان درآمد.

در دو هفته آخر ماه اوت، حدود ۱۲۰ هزار شهروند افغانستان و شهروندان خارجی مقیم آن کشور نیز در پروازهای نظامی، کشور را ترک کردند. بااین‌حال، گفته می‌شود هنوز شمار زیادی از همکاران محلی نظامیان آمریکایی و سازمان‌های غربی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان فعال بودند هنوز در این کشور باقی‌مانده‌اند و جانشان در خطر است. ترامپ نیز بارها با اشاره به پشت کردن دولت جو بایدن به همکاران افغان دولت آمریکا گفت باید متحدان آمریکا در افغانستان، به مکان امنی منتقل شوند.