پیت بوتجج در نظرسنجی‌ها در آیوا صعود کرد

ایالت آیوا همواره نقش مهمی در انتخابات آمریکا داشته است

MANDEL NGAN / AFP  پیت بوتجج در حال سخنرانی

دموکرات‌ها به ترسیم مرز بین اعتدال‌گرایان و ترقی‌خواهان در یکی از نشست‌های اصلی انتخابات در شهر دس موینس ایالت آیوا ادامه دادند و بر خلاف انتظارات پیت بوتجج در نظرسنجی‌های این ایالت در جایگاه دوم قرار گرفت.

جشن شام آزادی و عدالت (Liberty and Justice Celebration Dinner) یکی از مهم‌ترین رخدادهای کارزارهای انتخاباتی در ایالتی است که رای‌دهندگان آن مجاز به رای دهی پیش از موعد هستند. ایالتی که در گذشته نیز سرنوشت کاندیداها را رقم زده است.

این نشست دقیقا همان جایی بود که باراک اوباما بر خلاف انتظار کلید ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۰۸ را زد. جان کری هم کارزار انتخاباتی خود برای انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در سال ۲۰۰۴ را به اینجا آورد تا برنده رای این ایالت در انتخابات آن سال باشد.

و در روز جمعه در حالی که نامزدهای دموکرات طرح‌های ترقی‌خواهانه خود را مقابل ایده‌های اعتدال‌گرایان مطرح می‌کردند، آقای بوتجج از فرصت استفاده کرد تا خود را به عنوان نامزد میان‌گرایی معرفی کند که جوان است و جایگزینی برای کارزار انتخاباتی مساله‌دار جو بایدن.

افسر ذخیره سابق نیروی دریایی ایالات متحده به شدت در این ایالت سرمایه‌گذاری کرده است. او ضمن درخواست برای اتحاد و خوش‌بینی، گفت که «زیر غبار مناطق جنگ زده با آمریکاییانی خدمت کرده که جز پرچم روی شانه‌شان هیچ چیز مشترکی با هم نداشتند ولی یاد گرفتند بر سر زندگی خویش به یکدیگر اعتماد کنند.» 

شهردار شهر سوث بند در ایالت ایندیانا بر خلاف انتظار به عنوان رقیب اصلی الیزابت وارن در ایالت آیوا ظاهر شد. گرچه آقای بوتجج در نظرسنجی‌های ملی در جایگاه ثابت چهارم قرار دارد، نظرسنجی دانشگاه ایالت آیوا  آقای بوتجج را با حمایتی ۲۰ درصدی در جایگاه دوم نشاند.

خانم وارن که هنوز پیشتاز ایالت آیوا است و در سراسر کشور در مقام دوم قرار دارد از فرصت خود در جایگاه استفاده کرد تا خواستار تغییری جدی در سیاست‌‌های افراد میانه‌رو مانند آقای بایدن و آقای بوتجج شود.

او گفت: «اگر حتی بعد از دونالد ترامپ بهترین چیزی که ما می‌توانیم پیشنهاد دهیم انجام کار به روال معمول است، آنگاه خواهیم باخت. آسان است که از ایده‌های بزرگ دست برداشت ولی وقتی ما در انجام این ایده‌های بزرگ تسلیم شویم، مردمی را نادیده خواهیم گرفت که زندگی‌شان تحت تاثیر آن ایده بزرگ قرار می‌گرفت.»

او افزود: «هر کسی که روی این صحن می‌آید و به شما می‌گوید آروزهای کوچک داشته باشید و همین اول راه تسلیم شوید، نخواهد توانست حزب ما را به پیروزی هدایت کند.»

با این وجود، به خاطر افزایش توجه‌ها در سراسر کشور به او، خانم وارن مورد هدف تعدادی از حملات از پیش طراحی شده از طرف میانه‌روهای حزب بر سر طرح پیشنهادی وی برای بیمه سراسری قرار گرفت که با مخالفت اعتدال‌گرایان روبه‌رو است.

آقای بایدن در واکنش به تعهد خانم وارن برای هزینه کردن ۲۰ تریلیون دلار ظرف دهه آینده برای خدمات پزشکی گفت بودجه طرح وی که بر اساس بیمه اوباما است کاملا تدارک دیده شده و «مالیات طبقه متوسط را افزایش نخواهد داد.» و افزود «هیچ. هیچ.هیچ.»

معاون‌اول رییس‌جمهور سابق که هنوز علی‌رغم کاهش آمارش در صدر نظرسنجی‌های ملی قرار دارد، در این مراسم بر تجربه خود تکیه کرد و گفت: «رییس‌جمهور، فرمانده کل قوای دنیایی بلبشو خواهد شد. هیچ فرصتی برای یاد گرفتن شغل بعد از پذیرش آن وجود نخواهد داشت.»

همراه ایالت نیوهمپشایر، آیوا اولین مکانی است که انتخاب نامزد خود را آشکار خواهد کرد. همین مساله آنها را به پرچم‌دار مهمی برای دور مقدماتی انتخابات پیش از نشست ملی حزب دموکرات تبدیل کرده است.

در طول ۴۷ سال گذشته، تنها یک کاندیدا، بیل کلینتون، بدون آن که برنده هیچ یک از این دو ایالت باشد، برنده نامزدی حزب دموکرات شد.

به ویژه این ایالت نقشی مهم در تعیین کاندیداهای غیرمنتظره دارد. یکی از پیروزی‌های غیرمنظره این ایالت در سال ۲۰۰۸ بود که باعث توجه ملی به کارزار باراک اوباما برای ورود به کاخ سفید شد. در سال ۱۹۷۶ هم، جیمی کارتر که در آن زمان مردی خارج از دنیای سیاست بود با حضور در جمع پرشمار مردم آیوا، برنده انتخابات این ایالت و نهایتا ریاست جمهوری شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

  www.independent.co.uk/news/world/americas

© The Independent

بیشتر از جهان