طوطی چاق از مسابقه پرنده سال نیوزیلند کنار گذاشته شد

مضمون امسال «پرندگان کمتر دیده‌» شده است که بر اهمیت پرندگان بومی کمتر مورد توجه یا مغفول‌ مانده نیوزیلند تاکید دارد

برگزارکنندگان مسابقه سالانه پرنده سال نیوزیلند کاکاپو، قهرمان دو دوره‌‌ این مسابقه را از ترس این‌که دوباره گونه‌های کم‌نفوذتر پرندگان را تحت‌الشعاع قرار دهد و تمام نگاه‌ها را به خود خیره کند، از شرکت در این دوره محروم کردند.

کاکاپو، طوطی چاق شب‌زی و غیرپروازی که سنگین‌وزن‌ترین طوطی جهان است در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ برنده این مسابقه شد.

در وب‌سایت مسابقه «پرنده سال» آمده است رای‌گیری برای انتخاب محبوب‌ترین پرنده نیوزیلند از ۱۷ تا ۳۰ اکتبر امسال انجام خواهد شد.

در این وب‌سایت آمده است «این مسابقه که به میزبانی موسسه فارست ‌اند برد برگزار می‌شود، پرندگان بومی آئوتیروآ (نام بومی نیوزیلند) و اهمیت حفاظت از آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.»

مضمون امسال «پرندگان کمتر دیده‌» شده است که بر اهمیت «پرندگان بومی کمتر مورد توجه یا مغفول‌ مانده نیوزیلند تاکید دارد.» در واقع پس از آن‌که طوطی غیرپروازی را کنار گذاشتند، این بار این شورا رای خود را به «هی‌هی با آن ترکیب رنگ عالی‌» معطوف کرد و این پرونده را «در حد برخی از دوستان پردار آن در مرکز توجه قرار داده است.» هی‌هی یا عسل‌خوار زرده‌ای، بومی نورث آیلند و جزیره‌های نزدیک سواحل نیوزیلند است.

موسسه فارست ‌اند برد فهرستی از ۲۱ «پرونده کمتر دیده» تهیه کرده است تا در مسابقه امسال «انتخابات پرندگان» بر اهمیت برخی از این نامزدهای کمتر شناخته شده تاکید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاکاپو تقریبا در آستانه انقراض بود، اما به لطف اقدام‌های حفاظتی جمعیت این پرنده از ۵۰ عدد در دهه ۱۹۹۰ امروز به ۲۵۲ عدد رسیده است.

آلن رایکرز، سخنگوی فارست ‌اند برد در بیانیه‌ای گفت: «پرنده برگزیده هر سال جزو ثابت برنامه زمانی حفاظت آن سال قرار می‌گیرد و مشتاقیم یک مسابقه پرسروصدای دیگر پرندگان را به آئوتیروا بیاوریم.»

گاردین به نقل از این سخنگو نوشت کاکاپو از ورود به مسابقه منع نشده است، «این کار موقتی است و قطعا تا ابد از شرکت محروم نخواهد بود. می‌دانید، اگر هر سال همان پرنده برنده شود دیگر مسابقه جالب نخواهد بود.»

در بیانیه پیشین آمده بود «اهالی نیوزیلند عاشق هواداری از سگ‌ها یا در این مورد پرنده‌های کمتر دیده شده‌اند و هدف ما هدایت این عشق به سوی برخی از دوستان پردارمان است که شاید زیر سایه بستگان خوش‌ظاهرتر، خپل‌تر یا پرسروصداترشان قرار گرفته باشند.»

علاوه بر کاکاپو، پکاپکاتوروآ یا خفاش دم‌بلند، برنده سال ۲۰۲۱، نیز از ورود به مسابقه امسال محروم شده‌ است.

© The Independent

بیشتر از زندگی