تداوم خیزش سراسری؛ ادامه اعتصاب کارگران صنعت نفت و سرکوب دانش‌آموزان

سازمان حقوق بشر ایران: دست‌کم ۲۰۱ نفر، ازجمله ۲۳ کودک به‌دست ماموران امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند

اعتصاب‌های سراسری در ایران کماکان ادامه دارد. با وجود محدودیت‌های اینترنتی در ایران اخبار روز پنجشنبه ۲۱ مهر با تاخیر مخابره شد. اعتصاب کارگران صنعت نفت و پتروشیمی ایران وارد چهارمین روز خود شد. با کشیده شدن دامنه اعتصاب‌ها‌ و اعتراض‌ها به بخشی از صنعت نفت در جنوب ایران، شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت، از ادامه اعتراض کارگران پالایشگاه آبادان خبر دادند و اعلام کردند که شماری از کارگران معترض صنعت پتروشیمی در عسلویه هم بازداشت شده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در مورد اعتصاب کارگران صنعت نفت با انتشار بیانیه‌ای یورش نیروهای امنیتی به کارگران عسلویه و بازداشت آنان را محکوم کرد. اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد که تاکنون اسامی تعدادی از کارگران بازداشت‌شده به نام‌های نورعلی بهادری، علی محمودی، هادی مولایی، کامبیز محمدی، شاهین نجفی، علی شاپوری، فرشید مرادی، مهدی جهانبخشی، احمدپور، فرید کوراوند و امید کوراوند در صفحات مجازی کارگران منتشر شده است.

این اتحادیه همچنین از دیگر کارگران در بخش‌های عملیاتی و بهره‌برداری صنعت نفت، کارگران صنایع فولادسازی، خودروسازی‌ها، سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و تمامی کارگران در سراسر ایران دعوت کرد تا برای تداوم خیزش اعتراضی جاری و برای به پیروزی رساندن این جنبش، اعتصاب‌های سراسری را گسترش دهند.

اعتصاب سراسری بازاریان در ایران نیز واکنش عبدالرضا پورذهبی، نماینده خامنه‌ای در کردستان را به همراه داشت. او از ماموستاها و روحانیان خواست مردم را به آرامش دعوت کنند و از آن‌ها بخواهند که مغازه‌هایشان را نبندند، چراکه با اعتصاب و بستن مغازه‌ها و تعطیلی کاری از پیش نمی‌رود و تنها به خود ضربه می‌زنند.

از سوی دیگر، با تداوم اعتراض‌ها در مدارس، سرکوب دانش‌آموزان نیز کماکان ادامه دارد. نیروهای امنیتی با حضور در مدارس، پرتاب گاز اشک‌آور، بازداشت‌، تهدید و ضرب و شتم دانش‌آموزان تلاش می‌کنند تا صدای اعتراض در مدارس را خاموش کنند. در این میان برخی از مدیران مدارس نیز با نیروهای سرکوب همکاری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تداوم این اتفاق، شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان به مدیران مدارس برای همکاری با نیروهای امنیتی هشدار دادند. این شورا خبر داد که برخی از مدیران مدارس شهر سنندج و تعدادی از دیگر شهرهای ایران، به بازوی نیروهای امنیتی و نظامی تبدیل شده‌اند و در راستای سرکوب دانش‌آموزان و معلمان معترض با این نیروهای سرکوبگر همکاری می‌کنند.

شورای هماهنگی با اعلام این خبر در این بیانیه نوشت: «طبق خبرهای رسیده، مدیر یکی از مدارس سنندج فیلم‌ دوربین‌های مداربسته را به حراست استان داده است. این در حالی است که خون بیش از ۲۵ دانش‌آموز از دست‌های نیروهای نظامی و امنیتی می‌چکد، این همدستی مصداق واقعی «نان به خون زدن» است و بهای سنگینی برای این خیانت نابخشودنی پرداخت خواهند کرد.»

این شورا اقدام مدیران این مدارس را «همدستی نابخشودنی» خواند و اعلام کرد درصورتی‌که این افراد به این «همدستی خائنانه» ادامه دهند، اسامی آن‌ها را که به این شورا ارسال شده است، در تمامی شبکه‌های مجازی منتشر خواهد کرد. شورای هماهنگی از این مدیران خواست که تا دیر نشده است، دست از «این خودفروشی‌های ارزان» بردارند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر را تا تاریخ ۲۰ مهر ۱۴۰۱ اعلام کرده است که بر اساس آن دست‌کم ۲۰۱ نفر، ازجمله ۲۳ کودک در ایران کشته شده‌اند. طی هفته گذشته، بسیاری از کودکان در مدارس و خیابان‌ها بازداشت شدند و ویدیوهای تاییدشده‌ای از برخوردهای خشونت‌بار ماموران امنیتی با دانش‌آموزان معترض در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

محمود امیری‌مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران دراین‌باره گفت: «اعتراض حق قانونی کودکان و نوجوانان است و سازمان ملل موظف است با فشار بر جمهوری اسلامی از حقوق کودکان در ایران دفاع کند.»

بر اساس گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده است، ۲۳ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند، اما هنوز برای تمام آن‌ها شناسنامه و اسنادی که نشانگر سن دقیق ایشان باشد، دریافت نشده است و تلاش برای ثبت دقیق سن آنان ادامه دارد. کشته‌شدگان تا امروز از ۱۸ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها از استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، کردستان، گیلان و آذربایجان غربی بوده‌اند. بیشترین کشته‌ها به ترتیب در روزهای ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر)، ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) و ۸ مهر (۳۰ سپتامبر) گزارش شده‌اند.