ترفند تازه طالبان برای مقابله با کارزار «موفق پایان نسل‌کشی هزاره‌ها»

شمار حامیان کارزار توییتری با هشتگ «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» از مرز ۹میلیون نفر گذشت

کارزار پایان نسل‌کشی هزاره‌ها از یک هفته پیش و درپی حمله انتحاری به آموزشگاه کاج در کابل آغاز شد- Twitter/ @Mahdi_Muhibbi

درحالی‌که شمار حامیان کارزار توییتری «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» از مرز ۹میلیون نفر گذشته است، طالبان سعی دارند با راه‌اندازی کارزارهای توییتری با موفقیت این کارزار گسترده مقابله کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان هشتگ «افغانستان متحد» را دربرابر هشتگ «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» که به‌کارگیری آن پس از کشته‌شدن ۵۶ جوان آموزشگاه کاج در کابل آغاز شده بود، راه‌اندازی کرده‌اند.

شماری از فرهنگیان، خبرنگاران و فعالان رسانه‌های اجتماعی می‌گویند که طالبان فکر می‌کنند با راه‌اندازی هشتگ «افغانستان متحد» می‌توانند جلو کارزار عدالت‌‌طلبی و آزادی‌خواهی مردم افغانستان را بگیرند.

داوود ناجی، خبرنگار پیشین بی‌بی‌سی فارسی و از مقام‌های شورای امنیت در حکومت پیشین، گفت که افغانستان متحد نیازمند پایان نسل‌کشی هزاره‌ها و تاجیک‌ها، پایان کوچ اجباری، پایان سیاست‌ فارسی‌زدایی، پایان محاکم‌ صحرایی، بازکردن مدارس دختران و به‌رسمیت شناختن حقوق شهروندی زنان است.

 

رویینا شهابی، روزنامه‌نگار و مدافع حقوق زنان، در واکنش به کارزار «افغانستان متحد» که طالبان راه‌اندازی کرده‌اند، نوشت که «هزاره پاره تن ما و هموطن ماست. دادخواهی برای هزاره‌ها ضد اتحاد نه، بل دلیل اتحاد مردم افغانستان است». او افزوده است که پیش از اتحاد افغانستان، طالبان باید با کودکان، زنان و مردان پشتون که قربانی جنگ و جاه‌طلبی‌شان بوده‌اند، متحد شوند.

 

ذکی دریابی، منتشرکننده روزنامه اطلاعات روز، در حساب توییتر خود نوشت که طرح شعار «افغانستان متحد» ازسوی طالبان در کنار بیشتر از ۹میلیون درخواست برای «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» برخاسته از نگرانی‌های طالبان است. آقای دریابی افزوده است که طالبان می‌ترسند رسوا شوند و ناکامی و ظلمشان بر مردم افغانستان آشکار شود.

 

ایوب آروین نیز روزنامه‌نگار دیگری است که با انتقاد از هشتگ طالبان نوشته کاراز «افغانستان متحد» ازسوی طالبان، شعاری برای وادارکردن گروه‌های مختلف قومی و اجتماعی به گردن‌نهادن به برتری مطلق یک گروه خاص قومی است.

 

حمیرا قادری، نویسنده و فعال حقوق زنان، نوشته هشتگ «افغانستان متحد» که طالبان راه‌اندازی کرده‌اند، بوی انتحار و زن‌ستیزی و قوم‌گرایی دارد و هیچ «متحدی» نخواهد داشت.

 

حمله انتحاری به آموزشگاه کاج کابل در روز جمعه، هشتم مهرماه (۳۰ سپتامبر)، واکنش‌های گسترده جهانی را درپی داشت و هزاران تن از شهروندان افغانستان در درون و بیرون از این کشور به خیابان‌ها رفتند و برای عدالت‌خواهی و آزادی صدا بلند کردند.

بزرگ‌ترین اعتراضات برای پایان نسل‌کشی هزاره‌ها در روز شنبه، ۱۶ مهرماه (هشتم اکتبر) در بیش‌از ۷۰ شهر جهان برگزار شد و بسیاری از شهرهای جهان روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز شاهد تجمعاتی با همین خواسته بودند. در ادامه این اعتراضات، روز سه‌شنبه، ۱۹ مهرماه نیز شماری از ساکنان شهرستان «لعل و سرجنگل» به کارزار پایان نسل‌کشی هزاره‌ها پیوستند و در یک گردهمایی قتل جوانان هزاره را در آموزشگاه کاج نکوهش کردند.

بیشتر از جهان