هلند برای نخستین بار با خشکسالی مبارزه می‌کند

افزایش دما در بسیاری از مناطق جهان، میزان خشکسالی و طوفان‌ها و باران‌های سیل آسا را افزایش می‌دهد

از کالیفرنیا و تگزاس تا هند و چین، مردمان بسیاری از نقاط جهان، با نوسان‌های گسترده‌تر بین شرایط بسیار مرطوب و شرایط بسیار خشک دست و پنجه نرم می‌کنند-ASAAD NIAZI / AFP

تغییرات آب و هوایی در حال خشک کردن اکثر نقاط اروپا است. هلند کشوری است که مدت‌ها با فراوانی آب مواجه بود‌، اما ناگهان با خشکسالی مواجه شده است.

داستان هلند چندین قرن متمادی مبارزه با آب و پیشروی دریا بوده است و ارتفاع پایین این سرزمین نقش بزرگی را در این موضوع بازی می‌کند.

در برابر این مشکل، هلندی‌ها از آسیاب‌های بادی برای پمپاژ آب از کانال‌ها و از ایجاد موانعی برای متوقف کردن سیل استفاده کرده‌اند.

اما اینک تغییرات آب و هوایی در حال خشک کردن بخش‌های بزرگی از اروپا است، و هلندی‌ها امیدوارند که بار دیگر، بتوانند از راه‌های خلاقانه و توان مهندسی خود برای مواجهه با این فاجعه استفاده کنند.

اما این بار آن‌ها باید راهی برای چگونگی صرفه‌جویی در آب پیدا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از کالیفرنیا و تگزاس تا هند و چین، مردمان بسیاری از نقاط جهان، با نوسان‌های گسترده‌تر بین شرایط بسیار مرطوب و شرایط بسیار خشک دست و پنجه نرم می‌کنند.

افزایش دما در بسیاری از مناطق جهان، میزان خشکسالی و طوفان‌ها و باران‌های سیل آسا را افزایش می‌دهد.

جوامعی مانند هلند نیز اکنون باید برای هر دو وضعیت برنامه‌ریزی کنند؛ آن‌هم در شرایطی که بهترین آماده سازی‌‌‌ها برای یک فاجعه، می‌تواند با بهترین آماده سازی‌ها برای فاجعه‌ای دیگر در تضاد باشد.

پیتر فان دیجک، پرورش‌دهنده میوه در جنوب هلند، می‌گوید: «ما قهرمان جهان در خشک کردن زمینیم.» اما حالا باید بکوشند که این سيستم را تغيير دهند.

حتی در کشور ثروتمندی مانند هلند، این وضعیت می‌تواند چالش بزرگی باشد.

تابستان گرم و خشک امسال باعث کاهش آب‌آوری سالانه رودخانه راین شده است که از آلپ سرچشمه می‌گیرد و هلند را سیراب می‌کند.

توجه دولت، کشاورزان، نخبگان و بقیه اقشار به این موضوع جلب شده است. دولت هلند قیمت‌ها را برای مشتریان پرمصرف آب افزایش نداده است، و نگران واکنش شدید مردم است. اعمال قوانین سخت‌گیرانه در مورد ساخت‌و‌ساز در مناطق آسیب‌پذیرهم می‌‌تواند مشکل کمبود مسکن را عمیق‌تر کند. محدودیت در استفاده از آب، خطر تنش با کشاورزان را نیز تشدید می‌کند.

در زمینه خشکسالی، یک مشکل عمده این است که هلند که یکی از پرجمعیت‌ترین و متراکم‌ترین کشورهای جهان است و فضای  کافی برای ایجاد مخازن آب بزرگ جدید ندارد.

از این گذشته، زمین هلند به شدت مسطح است و بدون کمک جاذبه زمین، پمپاژ آب در سراسر کشور انرژی زیادی خواهد گرفت.

هنک اوینک، نماینده ویژه دولت در مسائل آب، می‌گوید: «اگر هلند بتواند خود را برای آینده‌ای خشک‌تر آماده کند، «پس می‌توانیم به جهانیان نشان دهیم که این امکان وجود دارد»، اما می‌افزاید که برای رسیدن به این هدف باید بیش از پیش تلاش کرد.

بیشتر از جهان