عبدالله باجوری، از فرماندهان تحریک طالبان پاکستان در کنر کشته شد

عبدالله باجوری یکی از فرماندهان مهم طالبان پاکستان در منطقه باجور پاکستان بود

عبدالله باجوری از فرماندهان اصلی طالبان پاکستانی در منطقه باجور خیبر پشتوانخواه بود- عکس از ایندیپندنت فارسی

عبدالله باجوری، یکی از فرماندهان تحریک طالبان پاکستان، روز یکشنبه در استان کنر افغانستان کشته شد. برخی منابع به ایندیپندنت فارسی گفتند باجوری که مسئول تحریک طالبان پاکستان در منطقه باجور پاکستان بود، در اثر انفجار یک مین کنارجاده‌ای در شهرستان شولتی استان کنر، در نزدیکی خط مرزی دیورند، جان باخته است.

در این انفجار دو محافظ عبدالله باجوری نیز زخمی شده‌اند.

گفته می‌شود باجوری از مهم‌ترین فرماندهان تحریک طالبان پاکستان در منطقه باجور واقع در مرز با استان کنر بود. این منابع می‌افزایند عبدالله باجوری که از ابتدا یکی از اعضای برجسته تی‌تی‌پی (تحریک طالبان پاکستان) بود، مدتی از این گروه جدا شد و گروه مستقلی به نام «تحریک احرار پاکستان» ایجاد کرد اما چند سال بعد، دوباره به تحریک طالبان پاکستان پیوست و مسئول این گروه در منطقه باجور خیبر پشتونخواه پاکستان شد.

او در نخستین ماه‌های سال ۲۰۱۱، حمله‌ای تروریستی در یک هتل دولتی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، ترتیب داد که در آن شماری از مهمانان خارجی این هتل کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسوشیتدپرس حدود دو ماه پیش، از کشته شدن عبدالولی، مشهور به عمر خالد خراسانی، از رهبران تحریک طالبان پاکستان در پی انفجار یک مین در شهرستان برمل پکتیکا خبر داده بود. طالبان پاکستانی سازمان اطلاعات پاکستان را عامل این ترور معرفی کردند. پس از کشته شدن عمر خالد خراسانی، طالبان پاکستانی اعلام کردند که عملیات علیه ارتش پاکستان را از سر خواهند گرفت و در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان «امارت اسلامی» ایجاد خواهند کرد.

نیروهای تحریک طالبان پاکستان پیش از این گفته بودند که طالبان افغانستان در مناطق مرزی برای افراد آنان محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند. به گفته فرماندهان طالبان پاکستان، طالبان افغانستان از آنان خواسته‌اند که برای زندگی در بخش‌های تحت اداره آن‌ها، اسامی نظامیان خود را اعلام و ثبت کنند.

برخی منابعی معتقدند طالبان پاکستان این خواسته طالبان افغانستان را نپذیرفته‌اند و این موضوع به بروز تنش‌هایی میان این دو گروه منجر شده است.

گفته می‌شود افراد رژیم طالبان هفته گذشته برای تفتیش خانه عبدالله باجوری به کنر رفته بودند.

بیشتر از جهان