طالبان توزیع گذرنامه در افغانستان را بار دیگر متوقف کردند

اداره گذرنامه دلیل توقف روند توزیع را بهینه‌سازی سامانه عنوان کرده است.

طالبان پیش از این نیز بارها به بهانه‌های گوناگون روند صدور گذرنامه را متوقف کرده بودـ MOHD RASFAN / AFP

اداره گذرنامه رژیم طالبان، یک‌بار دیگر روند توزیع گذرنامه را در افغانستان متوقف کرد. این اداره در بیانیه‌ای که منتشر کرده، گفته است از روز شنبه ۱۶ مهرماه تا مدت نامعلومی توزیع گذرنامه متوقف می‌شود.

وزارت داخله (کشور) طالبان گفت برای بهینه‌سازی سامانه توزیع و ترمیم ماشین‌های چاپ گذرنامه که کارایی‌شان با مشکل روبرو شده است تا مدت نامعلومی گذرنامه صادر نخواهد شد.

در این بیانیه آمده است با توجه به حجم کار این اداره که روزانه حدود ۴۵۰۰ گذ‌رنامه برای متقاضیان صادر می‌کرد، بیشتر ماشین‌های چاپ دچار مشکل شده‌اند و نیاز به ترمیم و با‌زسازی دارند.

از سوی دیگر، با توجه به افزایش نیاز به صدور گذرنامه، سیستم دیجیتال نیز باید نو‌‌سازی شود. این اداره اعلام نکرده است که توقف روند صدور گذرنامه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. این چندمین بار است که رژیم طالبان به بهانه‌های مختلف روند صدور گذرنامه را در افغانستان متوقف می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دریافت گذرنامه از حکومت طالبان، به یکی از سخت‌ترین و پر چالش‌ترین روندهای اداری در افغانستان تبدیل شده است.

پس از سقوط دولت جمهوری، روند صدور گذرنامه تا مدت زیادی متوقف شد، اما هم‌زمان با بازگشایی اداره گذرنامه در کابل، هزاران شهروند افغان به این اداره سرازیر شدند. ازدحام بیش‌ازحد و افزایش تقاضا، بازار سیاه خریدوفروش گذرنامه را در کابل گرم کرد، به‌طوری که قیمت یک گذرنامه به دو هزار دلار آمریکایی رسید. مقام‌های این اداره نیز در گرم کردن این بازار نقش اساسی داشتند، تا جایی که وزارت کشور طالبان ناگزیر شد رئیس این اداره را برکنار کند. در حال حاضر حجم تقاضا برای دریافت گذرنامه بسیار زیاد است و بیش از شش ماه طول می‌کشد تا یک متقاضی گذرنامه‌ دریافت کند.

از سوی دیگر برخلاف گذشته که صدور گذرنامه در تمامی استان‌های افغانستان صورت می‌گرفت، حالا تنها در شهر کابل انجام می‌شود و ساکنان شهرهای دیگر مجبورند به کابل مراجعه کنند و پس از چندین ماه معطلی، گذرنامه بگیرند.