دیده‌بان حقوق بشر: فشار بین‌المللی برای پایان دادن به کشتار معترضان در ایران ضروری است

 «تیراندازی گسترده به معترضان، تنها به خشم علیه یک دولت فاسد و خودکامه دامن می‌زند»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای برخورد مقام‌های حکومت ایران با معترضان را «بی‌رحمانه» توصیف کرد و از جامعه بین‌الملل خواست برای پایان دادن به سرکوب «مرگبار» معترضان، به فشارها بر جمهوری اسلامی ایران بیفزاید. 

دیده‌بان حقوق بشر با استناد به ویدیوهای اعتراض‌ها، روایت شاهدان عینی و یکی از اعضای نیروهای امنیتی اعلام کرد: «نیروهای امنیتی از تفنگ ساچمه‌ای و سلاح‌های جنگی علیه معترضان در مکان‌های خلوت و شلوغ استفاده می‌کنند و تاکنون صدها نفر را کشته و مجروح کرده‌اند و در حالی که تعدادی از معترضان در حال فرار بودند به سمت آنان شلیک کردند.»

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: «پاسخ وحشیانه مقام‌های ایرانی به اعتراض‌ها در بسیاری شهرها، نشان‌دهنده اقدام هماهنگ دولت برای سرکوب مخالفان با بی‌توجهی ظالمانه به حیات آنان است.» 

به گفته او تیراندازی گسترده نیروهای امنیتی به معترضان، تنها به خشم علیه یک «دولت فاسد و خودکامه» دامن می‌زند. 

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از جامعه بین‌الملل خواست برای افزایش فشار بر رژیم ایران همکاری کنند. همچنین خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره «سوءاستفاده‌های جدی انجام‌ شده در جریان اعتراض‌ها» به سرپرستی سازمان ملل متحد شد و از دولت‌ها دعوت کرد پیشنهادهایی را برای بازخواست مقام‌های حکومت ایران توصیه کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید تاکنون اسامی ۴۷ نفر را گرد‌آوری کرده است که گروه‌های حقوق بشری و رسانه‌ها کشته شدن آنان را تایید کرده‌اند. بر اساس این گزارش ۹ تن از این کشته‌شدگان کودک بوده‌اند. 

این سازمان در ادامه تاکید کرد که تعداد کشته‌شدگان به میزان قابل‌توجهی بیشتر است. مقام‌های ایرانی همچنان به شدت دسترسی به اینترنت و برنامه‌های پیام‌رسانی را مختل و مسدود می‌کنند و این کار  مستندسازی را دشوارتر می‌کند.

سازمان حقوق بشر ایران در آخرین گزارش خود شمار کشته‌های اعتراض‌های اخیر را ۱۵۴ نفر اعلام کرد. بر اساس این گزارش بیشترین کشته‌ها از استان‌های سیستان و بلوچستان، مازنداران، گیلان و آذربایجان غربی بودند. 

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر نیز تاکنون هزاران نفر در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند. علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۱۳ مهرماه اذعان کرد که میانگین سنی شمار زیادی از بازداشتی‌ها ۱۵ سال است. 

اعتراض‌های سراسری مردم ایران از روز ۲۶ شهریور پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد. مقام‌های حکومت ایران مردم معترض را «اغتشاشگر» و «آشوبگر» نامیده‌اند و با کشتار آنان در خیابان و دستگیری و اعتراف‌گیری قصد دارند شعله اعتراض‌ها را خاموش کنند.