سخنگوی جبهه اصلاحات: مردم دیگر حرف ما را باور نمی‌کنند

«در اعتراض‌های اخیر، جریانی دو قطبی به وجود آمد که اصلاح‌طلبان در آن جایی ندارند»

علی شکوری‌راد بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت و صداوسیما را از دلایل دیگر شکل‌گیری اعتراض‌های سال‌های اخیر دانست - Ilna

علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات، در سخنانی اذعان کرد که «اصلاح‌ناپذیری نظام» در میان معترضان به یک «باور» تبدیل شده‌ است. به گفته او، تا اردیبهشت ۱۳۹۶ که مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری «بالا» بود، مردم همچنان به اصلاح نظام امیدوار بودند اما از دی‌ ۱۳۹۶، گروهی دانشجو شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» را سر دادند و این به معنای بی‌فایده بودن اصلاحات بود.

شکوری‌راد در ادامه سخنان خود، به افزایش میزان استفاده از این شعار در اعتراض‌های بعد از دی‌ ۱۳۹۶ اشاره کرد و افزود: «از انتخابات ۱۴۰۰ که حاکمیت رسما طالب افزایش مشارکت مردم در انتخابات نبود و در نتیجه مشارکت کاهش یافت و حاکمیت یکدست شد، مردم به این نتیجه رسیدند که نظام اصلاح‌ناپذیر است.»

دبیر کل سابق حزب اتحاد ملت فراگیر شدن باور اصلاح‌ناپذیر بودن نظام را وجه متمایز اعتراض‌های اخیر با اعتراض‌های پیشین دانست و اعتراف کرد که در این شرایط، اصلاح‌طلبان نیز در حاشیه قرار گرفته‌اند؛ زیرا مردم دیگر حرف آنان را باور ندارند.

شکوری‌راد با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در حاشیه‌ و نگران‌اند، به پایگاه خبری فرارو گفت: «باور ما این است که برای رسیدن به آینده مطلوب راهی جز اصلاحات وجود ندارد اما حفظ این باور به‌شدت مشکل است. ما نمی‌توانیم جامعه و حتی بدنه اصلاح‌طلبان را توجیه کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه اعتراف کرد جریان اصلاح‌طلبی که از سال ۱۳۷۶ آغاز شد و مردم چند بار به آن رای دادند، دستاورد قابل‌ملاحظه‌ای نداشت و اکنون اصلاح‌طلبان برای مردم و بدنه اصلاحات پاسخی ندارند.

به گفته شکوری‌راد، در اعتراض‌های اخیر ایران جریانی دو قطبی به وجود آمد که اصلاح‌طلبان در هیچ‌یک از این دو قطب جایی ندارند. او ریشه اعتراض‌های عمومی به قتل مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی را در «نارضایتی‌های انباشته» مردم از حکومت دانست که اکنون شعله‌ور شده است.

او در ادامه، به تظاهرات سه میلیون نفری مردم تهران در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: «مردم ایران استعداد راهپیمایی بدون خشونت و در کمال آرامش را دارند. اکنون نیز اگر وزارت کشور برای برگزاری راهپیمایی مجوز صادر کند و اجازه دهد معترضان و مخالفان تجمع خود را برگزار کنند، اعتراض‌ها آرام و عاری از خشونت خواهد شد.»

سخنگوی جبهه اصلاحات در بخش‌ دیگری از مصاحبه خود، به ناتوانی احزاب و گروه‌های سیاسی در جذب نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۵ ساله اعتراف کرد و افزود: «این نسل برای بیان و کسب مطالبات خود تنها کف خیابان را دارد. این نسل نه تحزب دارد و نه انتخابات؛ لذا برای کسب مطالباتش تنها کف خیابان را می‌شناسد تا خواسته خود را فریاد بزند؛ یعنی حکومت چاره‌ای جز این برایش نگذاشته است.»

او بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت و صداوسیما را از دلایل دیگر شکل‌گیری اعتراض‌های سال‌های اخیر دانست.

آبان سال ۱۳۹۷، هم‌زمان با افزایش استفاده از شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا»، محمدرضا خاتمی، دبیر کل سابق جبهه مشارکت، در سخنانی اعتراف کرد: «شاید امروز اقلیت مردم این شعار را بدهند ولی فردا فراگیر خواهد شد. مردم می‌گویند مملکت را دست اصول‌گرا دادیم فایده‌ای نداشت، دست اصلاح‌طلب هم دادیم، هیچ سودی نداشت و بخواهند کل نظام تغییر کند. ترس ما این است.»