وزارت خارجه جمهوری اسلامی سفیر بریتانیا را احضار کرد

مقام وزارت خارجه: لندن در سناریوسازی‌های «معاندینی» که در این کشور علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، نقش دارد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هجدهمین روز خیزش سراسری و جهانی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، سفیر بریتانیا را احضار کرد و اعلام کرد «گزینه‌های ممکن» را در واکنش متقابل به هرگونه اقدام «نامتعارف» بریتانیا مد نظر قرار خواهد داد.

وزارت امور خارجه بریتانیا روز دوشنبه، مهدی حسینی متین، کاردار جمهوری اسلامی در لندن را به دلیل سرکوب معترضان در ایران احضار کرده بود.

خیزش سراسری مردم ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد. به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران در جریان سرکوب خشن این اعتراضات تا کنون دست‌کم ۱۵۴ نفر شامل ۹ کودک کشته شد‌ه‌اند. صدها نفر دیگر نیز مجروح و بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجود سرکوب خشن نیروهای امنیتی، معترضان همچنان در خیابان‌ها حضور دارند و در بیش از ۲۰۰ شهر جهان شامل لندن نیز ایرانیان در حمایت از خیزش مردم داخل ایران تجمع برگزار می‌کنند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مقامات وزارت خارجه بریتانیا، سایمون شرکلیف، سفیر این کشور روز سه‌شنبه احضار شد.»مدیرکل اروپای غربی وزارت خارجه در این دیدار گفت: «جمهوری اسلامی دخالت وزارت خارجه بریتانیا در امور داخلی ایران با توسل به تعابیر جعلی و تحریک آمیز را مردود دانسته و قویا محکوم می‌کند.» او در ادامه مدعی شد: «متاسفانه طرف بریتانیایی با صدور بیانیه‌های یکجانبه و گزینشی نشان می دهد که عملا در سناریوسازی‌های معاندینی که در این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، سهم دارد.»

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا پیش‌تر گفته بود: «خشنونتی که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه معترضان در ایران اعمال کردند، واقعا تکان دهنده است.»