کره شمالی یک موشک بالیستیک برفراز ژاپن پرتاب کرد

یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن، می‌گوید که دستور استفاده از گزینه‌های «ضدحمله» را صادر نمی‌کند

توکیو گفت: موشک کره شمالی چهار هزار و ۶۰۰ کیلومتر برد داشت - AFP

کره شمالی برای نخستین بار ظرف پنج سال گذشته طی آزمایش‌های تسلیحاتی که در رژیم به‌شدت تهاجمی کیم جونگ اون، به شکل فزاینده‌ای شدت گرفته است، یک موشک بالیستیک را برفراز ژاپن و به سمت اقیانوس آرام، پرتاب کرد.

مقام‌های ژاپن می‌گویند صبح سه‌شنبه به دلیل پرواز موشک بالیستیک میان‌برد بر فراز هوکایدو که از جزایر اصلی ژاپن به شمار می‌رود، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷، به ساکنان مناطق شمال شرقی دستور داده‌اند ساختمان‌ها را تخلیه کنند.

قطارهای مناطق هوکایدو و آئوموری موقتا متوقف شدند، اما بعد که مقام‌ها تایید کردند موشک در سمت اقیانوس آرام پایین آمده است، حرکت خود را از سرگرفتند. 

توکیو گفت موشک کره شمالی چهار هزار و ۶۰۰ کیلومتر برد داشته که آن را به طولانی‌ترین مسافت طی‌شده در پرتاب آزمایشی پیونگ یانگ تبدیل کرده است. این کشور موشک‌هایش را بیشتر به فضا پرتاب می‌کند تا بر فراز کشورهای همسایه به پرواز درنیایند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیروکازو ماتسونو، سخنگوی ارشد دولت ژاپن، به خبرنگاران گفت: «مجموعه اقدام‌های کره شمالی از جمله شلیک‌های مکرر موشک‌های بالیستیک آرامش و امنیت ژاپن، منطقه و جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کند و چالشی جدی برای کل جامعه بین‌المللی از جمله ژاپن است.»

مقام‌ها گفتند ژاپن برای سرنگونی این موشک هیچ اقدامی انجام نداد. اما این کشور می‌گوید در واکنش به پرتاب‌های آینده، از هیچ گزینه‌ای اجتناب نمی‌کند.

یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن، گفت که تمام گزینه‌ها از جمله قابلیت‌های ضدحمله روی میز است، زیرا این کشور دربحبوحه تجاوزهای مداوم کره شمالی درصدد تقویت نیروی دفاعی خود است.

کره جنوبی نیز اعلام کرد که توانایی‌های نظامی خود را تقویت می‌کند و همکاری با متحدانش را افزایش می‌دهد. 

ایالات متحده آمریکا گفت که تصمیم «خطرناک و بی‌پروایانه» کره شمالی برای پرتاب موشک بالیستیک دوربرد بر فراز ژاپن را به‌شدت محکوم می‌کند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی، در بیانیه‌ای با استفاده از حروف اول نام رسمی کره شمالی گفت:«این اقدام موجب بی‌ثباتی شد و نشان‌دهنده بی‌توجهی آشکار دی‌پی‌آرکی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و هنجارهای بین‌المللی است.»

در پی رزمایش‌های نظامی بین کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا، پرتاب این موشک پنجمین آزمایش مشابه کره شمالی ظرف ۱۰ روز گذشته است. 

هر چهار موشکی که پیش‌تر شلیک شدند، قادر بودند به اهدافی در کشور همسایه، کره جنوبی، اصابت کنند؛ اما در آب‌های بین ژاپن و شبه جزیره کره فرود آمدند.

آخرین آزمایش موشکی، تنها چند روز بعد از بازدید کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، از دی‌ام‌زد انجام شد؛ منطقه‌ای به‌شدت‌حفاظت‌شده که شبه جزیره کره را تقسیم کرده است و کره شمالی را از کره جنوبی جدا می‌کند. 

© The Independent

بیشتر از جهان