زلنسکی خواستار پیوستن سریع اوکراین به ناتو شد؛ ناتو الحاق مناطق اوکراین به روسیه را محکوم کرد

یانس استولتنبرگ: «متحدان ناتو هیچ‌یک از سرزمین‌های الحاقی را به عنوان بخشی از روسیه به رسمیت نمی شناسند و نخواهند شناخت»

ناتو می‌گوید عضویت اوکراین مستلزم اجماع تمامی کشورهای عضو است-HANDOUT / UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، روز جمعه ۳۰ سپتامبر، خواستار عضویت فوری کشورش در پیمان نظامی ناتو شد.

ساعاتی قبل از این اقدام زلنسکی، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در مسکو فرمان الحاق چهار منطقه از اوکراین به خاک روسیه را صادر کرد. زلنسکی این اقدام پوتین را محکوم کرد و هرگونه مذاکراه با او را رد کرد.

زلنسکی مدارک درخواست عضویت فوری در پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را در جریان یک ودیدیو آنلاین امضا کرد. همزمان با انتشار این ویدیو در اینترنت، پوتین در کنسرتی بزرگ و پرزرق‌برق در میدان سرخ مسکو، الحاق چهار منطقه شرق اوکراین به خاک روسیه را جشن گرفت.

زلنسکی در این ویدیو که اولین بار روی اپلیکیشن اینترنتی تلگرام منتشر شد، گفت: «با امضا عضویت سریع اوکراین در ناتو، گام مصمم خود را برمی‌داریم.» در این ویدیو زلنسکی در لباس رزم دیده می‌شود و تقاضانامه عضویت اوکراین در ناتو را در حضور نخست‌وزیر و رییس پارلمان آن کشور امضا می‌کند.

قبل از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین و شروع جنگ در ماه فوریه، مسکو خواستار تضمین‌هایی شده بود که نشان دهد اوکراین هرگز وارد پیمان آتلانتیک شمالی نخواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کی‌یف و کشورهای غربی می‌گویند که مسئله عضویت اوکراین در ناتو، یکی از دلایل پوتین برای حمله نظامی بود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اقدام ولادیمیر پوتین در الحاق چهار منطقه از اوکراین به خاک روسیه را محکوم کرد و هشدار داد که اگر روسیه در جنگ علیه کی‌یف از سلاح اتمی استفاده کند، «عواقبی شدید»‌ در انتظارش خواهد بود.

استولتبرگ در سخنانی در روز جمعه، ۳۰ سپتامبر، گفت که اقدام روسیه «اشغال غیرقانونی و نامشروع زمین» است. او گفت که متحدان ناتو هیچ‌یک از این سرزمین‌ها را به عنوان بخشی از روسیه به رسمیت نمی شناسند و نخواهند شناخت.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ساعاتی قبل معاهده‌هایی برای ضمیمه کردن بخش‌هایی از اوکراین به قلمرو روسیه امضا کرد و گفت که روسیه «با تمام ابزارهای موجود» از مناطق خرسون، زاپوریژیا، لوهانسک و دونتسک، محافظت خواهد کرد. در این مراسم در کاخ کرملین، نمایندگان منصوب روسیه در مناطق اشغال‌شده اوکراین نیز حضور داشتند.

استولتنبرگ در سخنان خود گفت که ناتو به حمایت از «تلاش‌های اوکراین برای آزادسازی» مناطق اشغالی ادامه می‌دهد.

استولتنبرگ همچنین گفت که ناتو پس از تهدیدهای پوتین «هیچ تغییری در موضع هسته‌ای» روسیه ندیده است.

دبیرکل ناتو گفت: «ما هوشیار هستیم و صراحتا به روسیه اعلام کرده‌ایم که اگر از نیروهای هسته‌ای علیه اوکراین استفاده کند، عواقب سختی در پی خواهد داشت.»

ناتو تاکنون برای ممانعت از رویارویی نظامی با مسکو که خطر جنگ هسته‌ای را در پی دارد، از مداخله نظامی در جنگ اوکراین خودداری کرده است.

متحدان ناتو تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار به اوکراین ارسال کرده‌اند تا به این کشور در دفاع از خود کمک کنند.

استولتنبرگ درباره درخواست عضویت اوکراین در ناتو، گفت که تصمیم‌گیری در این خصوص مستلزم «اجماع» تمامی ۳۰ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی است.

او گفت: «اکنون تمرکز ما بر ارائه حمایت فوری از اوکراین برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود در برابر تهاجم وحشیانه روسیه است.»

عضویت در ناتو به این معنی است که اوکراین مشمول بند دفاع متقابل ماده ۵ این ائتلاف می‌شود که می‌گوید حمله به یک عضو ناتو، به معنی حمله به تمامی اعضا است.

استولتنبرگ همچنین در این سخنان به نشت در خطوط لوله گاز نورداستریم اشاره کرد که از بستر دریای بالتیک، گاز روسیه را به اروپا می‌رساند، و ایجاد نشتی در آنها را «حمله» خواند و خواستار تحقیقات درباره آن شد.

او همچنین گفت که حضور نیروهای دریایی و هوایی ناتو در منطقه دریایی که نشتی در خط لوله رخ داده است، نشان‌دهنده آمادگی برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی خطوط انتقال گاز است.