پوتین: هرگز درباره بازگرداندن مناطق الحاقی با کی‌یف مذاکره نخواهیم کرد

مناطق الحاق شده به روسیه در مجموع ۱۵درصد از کل خاک اوکراین به‌حساب می‌آیند

 

پوتین بعد از امضا معاهدات الحاق چهار منطقه از اوکراین به روسیه، مقام‌های دولتی اوکراین را به «مذاکرات صلح» فراخواند-MIKHAIL METZEL / SPUTNIK / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه معاهده‌هایی را برخلاف قوانین بین‌المللی، با هدف ضمیمه‌کردن بخش‌هایی از اوکراین به قلمرو روسیه امضا کرد و گفت روسیه با «تمام ابزارهای موجود» از این مناطق چهارگانه محافظت خواهد کرد.

رئيس‌جمهوری روسیه تنها چند ساعت قبل از امضای رسمی معاهدات، با صدور فرمانی مناطق خرسون و زاپوریژیا اوکراین را مستقل اعلام کرد.

پوتین پیشتر در ماه فوریه، فرمان مشابه‌ای برای استقلال دو منطقه لوهانسک و دونتسک و قبل‌‌تر، برای کریمه صادر کرده بود.

رئيس‌جمهوری روسیه روز جمعه در جریان مراسمی که در تالار سنت جورج کاخ کرملین با حضور نمایندگان منصوب روسیه در مناطق اشغال شده اوکراین برگزار شد، کشورهای غربی را متهم کرد که قصد دارند روسیه را به یک «مستعمره» خودشان تبدیل کنند.

پوتین روز گذشته هم بدون نام بردن از کشور خاصی، دولت‌های غربی را متهم کرد آماده‌اند تا در هر کشوری «انقلاب‌ رنگی» و «حمام خون» راه بیاندازند.

Mikhail METZEL / SPUTNIK / AFP

پوتین بعد از امضا معاهدات الحاق چهار منطقه از اوکراین به روسیه، مقام‌های دولتی اوکراین را به «مذاکرات صلح» فراخواند، اما بلافاصله تاکید کرد او درباره بازگرداندن این مناطق هرگز گفت‌وگو نخواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه هشتم مهرماه در گزارشی نوشت الحاق سرزمین‌های اوکراین به خاک روسیه، مرحله تازه‌ای از تشدید بحران و درگیری هفت‌ماهه در منطقه است.

علاوه بر دولت اوکراین، آمریکا و بسیاری دیگر از متحدان ایالات متحده، تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند آنها هرگز نتایج همه‌پرسی غیرقانونی که کرملین به‌منظور ضمیمه کردن بخشی از خاک اوکراین به روسیه برگزار کرد را به‌رسمیت نمی‌شناسند.

 آمریکا و کشورهای اروپایی این اقدام روسیه را نقض آشکار حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی اوکراین توصیف کرده‌اند. این مناطق در مجموع ۱۵درصد از کل خاک اوکراین به‌‌شمار می‌آیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، در آخرین واکنش به اقدام روسیه گفت دولت ایالات متحده نه فقط هرگز این اقدام کرملین را به‌رسمیت نخواهد شناخت، بلکه در واکنش، مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را علیه مسکو وضع خواهد کرد.

در آمریکا، علاوه بر مقام‌‌های دولتی و وزارت خارجه، برخی از نمایندگان ارشد کنگره و سنا آمریکا نیز به الحالق غیرقانونی بخش‌هایی از خاک اوکراین به قلمرو روسیه واکنش نشان دادند.

جیم ریش، سناتور اشد کمیته روابط خارجی سنا آمریکا، با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن و بی‌‌‌پایه توصیف کردن برگزاری همه‌پرسی در مناطق اشغال‌شده اوکراین، این همه‌پرسی‌ها را شبیه به‌اصطلاح «همه‌پرسی» کریمه در سال ۲۰۱۴ خواند.

این سناتور ارشد آمریکایی در بخشی از بیانیه روز پنجشنبه خود نوشت: جامعه بین‌المللی باید به‌صراحت این اشغال و تصرف غیرقانونی سرزمین‌های اوکراین را محکوم و بر تعهد دوباره خود برای دفاع اوکراین تاکید کند.

بیشتر از جهان