موج بازداشت‌های کور و کشته شدن دست کم ۸۳ نفر در میانه گسترش خیزش ملی علیه جمهوری اسلامی

شماری از جان‌باختگان زیر ۱۸ سال بوده‌اند

پنجشنبه شب پس از احضار دنیا راد به پلیس امنیت، او بازداشت شد و در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت - توئیتر دنیا راد

هم‌زمان با تداوم اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا امینی و قطعی اینترنت، سیل بازداشت‌ها کماکان با شدت ادامه دارد و تعداد معترضان کشته‌شده به نقل از سازمان حقوق بشر ایران به دست‌کم ۸۳ تن رسیده است. برخی کشته‌شدگان، زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد که گزارش‌هایی در مورد بدرفتاری با بازداشت‌شدگان منتشر شده و چند کانال تلگرام نزدیک به نهادهای امنیتی، ویدیوهایی را از اعترافات اجباری بازداشت‌شدگان پخش کرده‌اند.

از سوی دیگر فرماندهی انتظامی نیروهای انتظامی در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ششم مهرماه منتشر شد، به نقش نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران و بسیج در کشتار مردم اشاره کرد.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «استفاده از سلاح جنگی علیه معترضان یک جنایت بین‌الملی است و جامعه جهانی موظف است که از بروز و ادامه این جنایت جلوگیری کند. حمایت قاطع جامعه جهانی از خواسته‌های مردم ایران به موازات فعال‌سازی مکانیزم‌های سازمان ملل برای پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی در قبال جنایاتی که مرتکب می‌شوند، می‌تواند در شرایط کنونی کمک کننده باشد.»

بر اساس گزارش حقوق بشر ایران ۸۳ کشته شناسایی شده در روزهای اخیر در ۱۶ استان مختلف ایران به دست ماموران جمهوری اسلامی کشته شدند: «مازندران ۲۶ نفر، گیلان ۱۱ نفر، آذربایجان غربی ۱۱ نفر، کرمانشاه ۶ نفر، کردستان ۶ نفر، البرز ۵ نفر، تهران ۴ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، اصفهان ۲ نفر، خراسان رضوی ۲ نفر، زنجان ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۱ نفر، سمنان ۱ نفر، ایلام ۱ نفر و بوشهر ۱ نفر»

تاکنون هزاران معترض و فعال مدنی نیز بازداشت شده‌اند و روند بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته در یک بخش پرمخاطب خبری، هنرمندان و وزرشکاران معروفی که از اعتراضات مردمی حمایت کرده بودند را تهدید به بازداشت کرد.

روز پنجشنبه همچنین دنیا راد، از سینماگران ایرانی و فعال شبکه‌های مجازی بازداشت شد. دنیا راد پیش از این عکسی را در شبکه‌های مجازی منتشر کرده بود که در آن بدون حجاب به قهوه‌خانه‌ای در محله جوادیه تهران رفته بود و صبحانه خورده بود. همین عکس در شبکه‌‎های مجازی بارها بازنشر شد و مورد تحسین کاربران قرار گرفت. پنجشنبه شب پس از احضار دنیا راد به پلیس امنیت، او بازداشت شد و در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت. دنیا راد سپس در تماسی با خانواده‌اش اعلام کرد که به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. دنیا راد در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری به‌عنوان منشی صحنه حضور داشته است که می‌توان به آثاری همچون حرفه‌ای، چشم و گوش بسته، کلوپ همسران، شب اول هجده سالگی، خانه کاغذی و دیاپازون اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شروین حاجی‌پور، خواننده آهنگ «برای» نیز بازداشت شد و ویدیو«برای ...» این خواننده با حدود ۴۰ میلیون بازدید از صفحه اینستاگرامش حذف شد.

به گفته برخی منابع رسانه‌ای، برخی هنرمندان و فعالان رسانه‌ای، سلبریتی‌ها که در صفحات اجتماعی خود از اعتراضات حمایت کردند احضار و تهدید شده‌اند تا پست‌های خود را پاک کنند و صفحه خود را ببندند. تعدادی از افراد سرشناس از جمله حسین ماهینی «فوتبالیست سابق تیم ملی»، مونا برزویی «شاعر» و آریا جعفری «عکاس خبری» نیز بازداشت شده‌اند. برخی خبرها حاکیست، ماموران برای بازداشت کتایون ریاحی «بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون» به خانه او مراجعه اما او در منزل نبوده است. پیش از آن محمود شهریاری مجری سابق صدا و سیما نیز بازداشت شده بود.

سازمان اطلاعات سپاه انصارالمهدی استان زنجان نیز خبر از بازداشت دختری داد که در اعتراضات این شهر اقدام به آتش زدن روسری‌اش کرده بود. اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «خانم (م - ش) که غیر بومی بوده و از اهالی یکی از استان‌های جنوب شرقی کشور است در روزهای اولیه اغتشاشات به زنجان آمده است.»

موج بازداشت‌ها در میان دانشجویان نیز کماکان ادامه دارد. علی مسلمی، امیرحسین قربان‌زاده از فعالان دانشجویی نیز طی روزهای گذشته بازداشت بازداشت شده‌اند.