دورخیز اسپانیا برای قهرمانی لیگ ملت‌های اروپا

گل دقایق پایانی موراتا به پرتغال، لوئیز انریکه را از انتقادهای رسانه‌ها نجات داد

تیم ملی اسپانیا پس از ۱۹ سال در زمین پرتغال پیروز شد و به نیمه نهایی لیگ ملت های اروپا صعود کرد. پرتغال در عین ناباوری در خانه حذف شد-AFP

سرنوشت آخرین تیم صعودکننده به نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های اروپا با گل دقیقه ۸۸ آلوارو موراتا تعیین شد و اسپانیا توانست بالاتر از پرتغال به این مرحله برسد. پیش از این، تیم‌های ایتالیا، کرواسی و هلند به نیمه‌نهایی صعود کرده بودند.

دو دوره قبلی این مسابقات با قهرمانی پرتغال و فرانسه به پایان رسیده است و هیچ‌یک از این تیم‌ها سابقه قهرمانی ندارند. اسپانیا سال گذشته در یک بازی نزدیک، فینال را به فرانسه باخت و این بار فرصت دارد که جام را بالای سر ببرد. مرحله نیمه‌نهایی و نهایی این مسابقات، خرداد سال آینده برگزار می‌شود و هنوز قرعه این مرحله مشخص نیست.

لوئیز انریکه پس از صعود تیمش گفت: «بازگشت به جمع چهار تیم پایانی فوق‌العاده است. برد، بهترین پادتن برای افسردگی و ناراحتی است.»

اسپانیا برای صعود نیاز به پیروزی در ورزشگاه براگا داشت، ولی نمایش چندان خوبی نداشت و پرتغال چند بار تا آستانه زدن گل برتری پیش رفت. اسپانیا چند روز پیش در خانه، مغلوب سوئیس شده بود و اگر این بازی با تساوی به پایان می‌رسید، سرمربی این تیم با انتقادهای زیادی روبه‌رو می‌شد.

انریکه درباره تغییر شرایط بازی در ثانیه‌های پایانی، گفت: «تحلیل‌ها در فوتبال همیشه بر مبنای نتیجه بازی است. اگر با گل دقیقه ۸۵ باخته بودیم، گفته می‌شد که نمایش فاجعه‌باری داشتیم. حالا همه چیز متفاوت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از شکست مقابل سوئیس، خبرنگاران در نشست خبری به انتقاد از خط دفاع اسپانیا پرداختند. اما در این بازی، بیشتر ناکارآمدی خط حمله این تیم به چشم ‌آمد. سرانجام، تعویض نیکو ویلیامز، مهاجم ۲۰ ساله اتلتیک بیلبائو، توانست گره بازی را باز کند. مهاجم جدید اسپانیا با فرار پشت دفاع پرتغال و پاس با ضربه سر به موراتا، نقش پررنگی در این برد داشت.

نیکو، برادر کوچک‌تر اینیاکی ویلیامز، مهاجم دیگر بیلبائو، است که تیم ملی غنا را انتخاب کرده، ولی بازی برای تیم ملی اسپانیا را ترجیح داد و هفته گذشته مقابل سوئیس برای نخستین بار با پیراهن لاروخا به میدان رفت.

این آخرین بازی اسپانیا پیش از جام جهانی قطر محسوب می‌شد و یکی از پرسش‌ها در نشست خبری، فهرست نهایی این تیم برای سفر به قطر بود. انریکه به خبرنگاران گفت که آنسو فاتی، مهاجم بارسا، و امریک لاپورت، مدافع منچسترسیتی، بخت زیادی برای اضافه شدن به این فهرست دارند: «باید بازی آنسو فاتی را در بارسا ببینم، لاپورت هم آماده شده است و با تیمش تمرین می‌کند. درباره میکل اویارزابال هم ترجیح می‌دهم چیزی نگویم و باید منتظر روند بهبودی‌اش باشیم.»

انریکه در یورو ۲۰۲۰ با اسپانیا به نیمه‌نهایی رسید و پس از آن در لیگ ملت‌های اروپا فینالیست شد. جام جهانی، سومین تورنمنت این مربی روی نیمکت اسپانیا است و تیم او در مرحله گروهی به ترتیب با کاستاریکا، آلمان، و ژاپن بازی خواهد کرد.

بیشتر از فوتبال