هشدار اتحادیه اروپا: اگر خطوط انرژی آسیب ببیند، تلافی خواهیم کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به نمایندگی از اعضای این اتحادیه، نشتی خطوط لوله گاز طبیعی را خرابکاری دانست

سه نشت رخ‌داده در خطوط لوله نورد استریم یک و دو گزارش شده است‌ـ JOHN MACDOUGALL / AFP

اتحادیه اروپا اعلام کرد که مشکوک است که آسیب وارد شده به دو خط لوله گاز طبیعی، ناشی از عملیات خرابکاری بوده باشد.

این اتحادیه روز چهارشنبه ۲۸ سپتامبر (ششم مهر)، هشدار داد هرگونه حمله به شبکه‌های انرژی اروپا را تلافی می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، برخی کارشناسان گزارش دادند قبل از اینکه روز سه‌شنبه نشتی غیرمعمول در دو خط لوله گاز طبیعی زیرآبی از روسیه به آلمان کشف شود، انفجارهایی در دریای بالتیک رخ داده است. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به نمایندگی از ۲۷ عضو این اتحادیه گفت:«تمام اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این اتفاقات نتیجه یک اقدام عمدی است. هر گونه اختلال عمدی در زیرساخت انرژی اروپا غیرقابل قبول است و با واکنشی قوی و متحد مواجه خواهد شد.»

این هشدارها در شرایط آسیب‌پذیری زیرساخت‌های انرژی اروپا و تشدید تنش‌ها در این قاره پس از جنگ هفت ماهه در اوکراین، صادر می‌شود. اتحادیه اروپا در تلاش است با وجود چالش‌های پیش آمده از افزایش قیمت گاز و برق جلوگیری کند.

برخی رهبران و کارشناسان اروپایی با توجه بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین، به احتمال وقوع خرابکاری اشاره کردند. سه نشت رخ داده در خطوط لوله نورد استریم یک و دو گزارش شده است که با گاز طبیعی پر شده‌اند اما سوخت را به اروپا نمی‌رسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خطوط لوله امکان انتقال گاز به آلمان را بدون عبور از اوکراین یا لهستان فراهم می‌کند. به گفته تحلیلگران، آسیب این خطوط لوله به آن معناست که بعید است در زمستان امسال گازی به اروپا از طریق آنها ارسال شود.

میزان آسیب وارد شده به خطوط لوله، همراه با پیامدهای سیاسی، تردیدهایی جدی در مورد آینده پروژه‌های نورد استریم ایجاد کرده است. آلمان و بسیاری از شرکای اروپایی آن به دلیل این پروژه به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و گفته می‌شود این اقدام آنها اتکای اروپا به واردات گاز روسیه را افزایش داده است.

در حالی که با توجه به موقعیت زیر دریا، هنوز مشخص نیست چه کسی ممکن است مسئول این آسیب باشد، زبیگنیو راو، وزیر امور خارجه لهستان، روز سه‌شنبه گفت این اختلال‌ها می‌تواند بخشی از جنگ هیبریدی روسیه علیه ناتو باشد.

راو در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن گفت: «انفجارها در نزدیکی آب‌های سرزمینی دانمارک رخ داده است، اما نه در داخل آنها، زیرا این می‌توانست به معنای حضور در قلمرو ناتو باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ممکن است کسی در تلاش باشد کشورهای دریای بالتیک را بترساند.» به استثنای روسیه، همه این کشورها عضو ناتو یا مشتاق عضویت در آن سازمان‌اند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به چنین اظهاراتی گفت که ادعاها مبنی بر اینکه روسیه ممکن است در پشت این حوادث باشد «قابل پیش‌بینی و احمقانه» است. او در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت که این اختلال، خسارات اقتصادی هنگفتی به روسیه وارد کرده است.

در سوی دیگر، آندرس پوک نیلسن، محقق مرکز عملیات دریایی در کالج سلطنتی دفاع دانمارک، گفت تشخیص اینکه چه کسی مسئول خرابکاری در خطوط لوله است کار دشواری ایست و به همان اندازه جلوگیری از حوادث مشابه را با پیچیدگی مواجه می‌کند.

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان نیز گفت: «باید شرایط دخیل در این رویداد نگران‌کننده به سرعت روشن شود و مسئولین آن شناسایی شوند». 
شرکت‌های انرژی و دولت‌های اروپایی همچنان در حال واکنش نشان دادن به این اتفاق‌اند. به گزارش شبکه نروژی ان‌آر‌کی، شرکت نفت دولتی نروژ، گفت که تصمیم گرفته است سطح آمادگی در این کشور را افزایش دهد. 

نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست اما تولیدکننده عمده نفت و گاز فراساحلی است. صادرات انرژی این کشور با تلاش کشورهای اروپایی برای یافتن جایگزینی برای تامین انرژی روسیه افزایش یافته است.

نشتی در خطوط لوله گاز در نزدیکی جزیره بورنهولم دریای بالتیک دانمارک مشاهده شد. مته فردریکسن، نخست‌‌وزیر دانمارک در این باره گفت که «ارزیابی واضح مقامات نشان می‌دهد این اقدامات عمدی انجام گرفته نه تصادفی.»

او در عین حال تاکید کرد: «هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد چه کسی می‌تواند پشت این خرابکاری باشد.»

فردریکسن این گزینه را رد کرد که این حادثه حمله به دانمارک است و گفت که نشت در آب‌های بین‌المللی رخ داده است.

مورتن بودسکوف، وزیر دفاع دانمارک نیز روز چهارشنبه با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دیدار کرد. او همچنین در بیانیه‌ای هشدار داد: «نگران وضعیت امنیتی در منطقه دریای بالتیک هستیم. روسیه حضور نظامی قابل توجهی در منطقه دریای بالتیک دارد و ما پیش‌بینی می‌کنیم که آنها به حملات خود ادامه دهند.»

بیشتر از جهان