چهل سال پس از قتل پنج مرد پشتون، ۴۵ شهروند هزاره بازداشت شدند

در افغانستان تحت سلطه طالبان، هزاره‌ها با کوچ اجباری، پرداخت مالیات سنگین و تبعیض گسترده مواجه‌اند

مردان پشتون از هزاره‌های روستای دره‌خودی  خدیر  ۸۰۰ هزار افغانی ( معادل حدود ۱۰ هزار دلار)، خون‌بها خواسته‌اند-Wakil Kohsar / AFP

طالبان روز دوشنبه، ۴ مهر، ۴۵ تن از متنفذان و نمایندگان روستاهای شهرستان هزاره‌نشین خدیر در استان دایکندی را بازداشت و زندانی کردند. این افراد در پی کشته شدن پنج مرد پشتون‌تبار کوچی که حدود۴۰ سال قبل در یک درگیری رخ داد، دستگیر شده‌اند.

یک منبع در دایکندی، به شرط فاش نشدن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت که محکمه محلی طالبان در خدیر این ۴۵ مرد هزاره را پس از درخواست مردان پشتون برای اخذ خون‌بها از هزاره‌ها، فراخواند و سپس به زندان انداخت.

در نامه‌ای که محکمه محلی طالبان برای احضار این افراد فرستاده، آمده است: «درباره موضوع قتل پنج نفر افغان‌ که فعلا وارثانشان در شهرستان و محکمه شهرستان خدیر حاضرند و ادعا می‌کنند شما پنج نفر مذکور را به قتل رسانده‌اید. بنابراین، روز دوشنبه در محکمه حاضر شوید.»

فهرست افراد بازداشت‌شده که با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، نشان می‌دهد که هشت نفر از روستای خیرخانه، ۱۴ نفر از روستای غم‌قل بالا، ۱۹ نفر از روستای غم‌قل پایین و چهار نفر از روستای میجان بازداشت و زندانی شده‌اند.

به گفته یک منبع در دایکندی، حدود ۴۰ سال قبل میان هزاره‌های ساکن شهرستان خدیر و پشتون‌های کوچی سر زمین و مرتع درگیری مسلحانه رخ داد که در آن درگیری، ۹ شهروند هزاره و پنج شهروند پشتون کشته شدند. اکنون خانواده‌های آن پنج مرد پشتون که از حمایت طالبان برخوردارند، از هزاره‌ها خون‌بها طلب می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه اطلاعات روز به نقل از منابع خود در محل، نوشت که مردان پشتون فقط از هزاره‌های ساکن روستای دره‌خودی شهرستان خدیر مبلغ ۸۰۰ هزار افغانی (معادل حدود ۱۰ هزار دلار)، خون‌بها خواسته‌اند و در حال جمع‌آوری این مبلغ از مردم‌اند.

در یک‌ ‎سال سلطه طالبان بر افغانستان، بسیاری از ساکنان نواحی هزاره‌نشین با وضع مالیات‌های سنگین، باجگیری، کوچ اجباری و خطر زندانی شدن مواجه‌اند. در ماه‌های نخست حاکمیت طالبان، ده‌ها خانواده ساکن شهرستان‌های خدیر، کیتی و چند شهرستان دیگر به کوچ اجباری وادار شدند و فرماندهان طالبان، کوچی‌ها یا افراد همسو با این گروه خانه‌ و زمین‌ این خانواده‌ها را غصب کردند. در این مدت، شماری از کوچی‌ها در استان‌های غزنی، دایکندی و میدان وردک، هم با مراجعه به محاکم طالبان و ادعای اینکه افرادی از این قبیله در درگیری‌های سال‌ها قبل با هزاره‌ها کشته شده‌اند، خواستار خون‌بها شدند.

هزاره‌های ساکن شهرستان مالستان غزنی ۸ شهریور در نامه‌ای که به کمیسیون حل مشکلات عمومی شیعیان افغانستان فرستادند، گفتند که یک مرد کوچی به نام پیرمحمد ادعا کرده است که ۳۴ سال قبل، هزاره‌های ساکن مالستان ۷۰۰ راس گوسفند او را گرفته‌اند. این مرد کوچی با حمایت طالبان، از هزاره‌ها ۲۸ هزار دلار غرامت گرفت.

در موردی دیگر، یک مرد پشتون از هزاره‌های ساکن شهرستان ناهور استان غزنی بابت کشته شدن دختری از این قوم، ۱۰ میلیون افغانی (معادل حدود ۱۱۳ هزار دلار آمریکا) طلب کرد.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر در یک‌ سال گذشته، با انتشار گزارش‌هایی، کوچ‌ اجباری، اخاذی و اعمال تبعیض علیه هزاره‌ها را محکوم کردند اما سخنگویان طالبان همواره گزارش‌های منتشرشده را توطئه خوانده‌اند.

بیشتر از جهان