مدودوف: پوتین قطعا درباره سلاح هسته‌ای لاف نمی‌زند

به باور او، ناتو از بیم وقوع «فاجعه هسته‌ای» مستقیما در این مناقشه دخالت نخواهد کرد

ولادیمیر پوتین هفته پیش هشدار داد که برای حفاظت از روسیه «از هرآنچه در اختیار دارد» استفاده خواهد کرد - AFP

دمیتری مدودوف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه، گفت که روسیه حق دارد در صورتی که مجبور شود، از خود دفاع کند و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای «قطعا بلوف نیست».

ولادیمیر پوتین هفته پیش هشدار داد که برای حفاظت از روسیه «از هرآنچه در اختیار دارد» استفاده خواهد کرد.

او گفت ادعای روسیه مبنی بر استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی‌ در صورت تهدید قلمرو آن «لاف‌زنی نیست».

مدودوف، که حالا نایب رئیس شورای امنیت روسیه است، افزود ائتلاف نظامی ناتو به سرکردگی ایالات متحده از بیم وقوع «فاجعه هسته‌ای» در این مناقشه دخالتی نخواهد کرد.

او در تلگرام نوشت: «بیایید تصور کنیم روسیه مجبور شود علیه حکومت اوکراین از مخوف‌ترین سلاح استفاده کند؛ حکومتی که اقدام تجاوزکارانه بزرگی مرتکب شده است که حیات حکومت ما را تهدید می‌کند.»

او گفت: «به باور من، حتی در این حالت هم ناتو مستقیما در این مناقشه دخالت نخواهد کرد. عوام‌فریبان آن‌سوی اقیانوس و اروپا خوش ندارند در فاجعه‌ای هسته‌ای از پا در آیند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس خط‌مشی هسته‌ای روسیه، در صورتی که خطری از جمله با سلاح‌های معمول، حیات حکومت را تهدید کند، رئیس‌جمهوری می‌تواند دستور استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کند.

«باید دوباره به شما و به آن گوش‌های کری که فقط صدای خود را می‌شنوند، یادآوری کنم که روسیه حق دارد در صورت لزوم، از سلاح هسته‌ای استفاده کند.»

او افزود که این کشور «در مواردی از پیش مشخص» که با سیاست‌های حکومتش سازگار است، از این سلاح‌ها استفاده خواهد کرد.

این اظهارات در حالی منتشر می‌شوند که روسیه برای الحاق بخش‌های وسیعی از خاک اوکراین به قلمرو خود آماده می‌شود. از حدود چهار میلیون نفر در دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا خواسته شد در همه‌پرسی‌ الحاق به روسیه شرکت کنند اما اوکراین و دولت‌های غربی نتایج این همه‌پرسی را «تقلبی» خواندند و رد کردند.

هیچ‌یک از این استان‌ها کاملا به دست مسکو نیفتاده‌اند و جنگ در آن‌ها ادامه دارد. به گزارش نیروهای اوکراینی، از اوایل ماه جاری که قوای روسیه در استان پنجم یعنی خارکیف، شکست خوردند، پیشروی‌های اوکراین افزایش یافت.

وزارت دفاع بریتانیا در نشست خبری روزانه خود اعلام کرد که رئیس‌جمهوری پوتین احتمالا خبر الحاق مناطق اشغالی را در نطق روز ۳۰ سپتامبر خود در مجلس اعلام خواهد کرد.

این وزارتخانه گفت: «رهبران روسیه تقریبا قاطعانه امیدوارند هرگونه اعلام خبر الحاق اجرای عملیات ویژه نظامی را توجیه کند و به تحکیم حمایت‌های میهن‌پرستانه از این مناقشه منجر شود.»

هم‌زمان، مشاور رئیس‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد کسانی که به برگزاری همه‌پرسی کمک می‌کنند، با اتهام خیانت و دست‌کم پنج سال حبس مواجه خواهند شد.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری، در مصاحبه با روزنامه سوییسی بلیک، گفت: «از اسامی افرادی که به نحوی در این کار مشارکت داشته‌اند، فهرستی در اختیار داریم.»

«صحبت از صدها مشارکت‌کننده است که همگی به اتهام خیانت تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت و دست‌کم به پنج سال زندان محکوم می‌شوند.»

گزارش‌های تکمیلی در سایر شبکه‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان