اسرائیل می‌گوید جنگ سایبری با ایران بی‌سابقه است

فرماندهان واحد دفاع و اطلاعات سایبری ارتش اسرائیل تخمین می‌زنند، تهدیدات ایران در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت

سرهنگ اوری استاو، معاون واحد تهاجمی ۸۲۰۰ و سرهنگ عمر گروسمن، معاون همین تیپ در امور دفاعی، گفتند توانایی‌های تهاجمی ایران نیز رو به بهبود است_رویترز

فرماندهان واحد دفاع و اطلاعات سایبری ارتش اسرائیل اعلام کردند که درگیری با ایران هیچ نمونه مشابه‌ای در قلمرو سایبری ندارد. آن‌ها می‌گویند که از زمان آغاز این جنگ سایبری در سال ۲۰۱۳، این جنگ به‌طور فزاینده‌ای پیچیده شده است. آن‌ها مدعی شدند که اسرائیل بازیکن قوی‌تری است، اما دشمن هرگز نباید دست‌کم گرفته شود.

اوری استاو، معاون واحد تهاجمی ۸۲۰۰ و عمر گروسمن، معاون همین تیپ در امور دفاعی، گفتند توانایی‌های تهاجمی ایران نیز رو به بهبود است. به گفته آن‌ها، ایران همچنین در حال گسترش استفاده از شماری از نیروهای شبه‌نظامی خود مانند حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی و حماس در فلسطین است. استاو گفت: «یکی از چالش‌ها این است که ایران از سازمان‌هایی حمایت می‌کند که در کنار مرزهای ما هستند، اما از نظر فیزیکی از ما دورند. ولی وقتی صحبت از جنگ سایبری می‌شود، فاصله اهمیت ندارد.»

او توضیح داد که ایران موفق به خرابکاری در سیستم آب اسرائیل شد و چندین ساعت آن را مختل کرد و حتی سعی کرد آب آن را مسموم کند، اما اسرائیل به این حمله پاسخ داد. اما استاو افزود که سطح عملکرد سایبری ایران هنوز فاصله زیادی با سطح اسرائیل دارد. گروسمن اعتراف کرد که به‌عنوان یک قاعده، دشمن هرگز نباید دست‌کم گرفته شود. او گفت: «اما من می‌توانم با اطمینان بگویم که توانایی‌های طرف ما بی‌نهایت بالاتر است. امروز به‌دلیل حمله‌های ایران هیچ آسیب عملکردی به سیستم‌های ما وارد نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استاو تخمین زد که تهدیدهای ایران در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. واحد ۸۲۰۰ که در ابتدا از پنج نفر از جمله یک منشی و یک راننده تشکیل شده بود، به مهم‌ترین تیپ نظامی تبدیل شده است و در میان سربازان و افسران صفوف این واحد، تعداد بیشتری کارمند و مامور متخصص جنگ سایبری در موساد و شین‌بت فعالیت می‌کنند. این واحد حتی با همتای آمریکایی خود، «آژانس امنیت ملی» (ان‌اس‌ای)، نیز همکاری می‌کند.

این دو واحد سایبری در ارتش اسرائیل ۱۱ سال پیش به‌عنوان یک واحد اضطراری تاسیس شدند. آن‌ها اولین حمله بزرگ سایبری ایران در جریان جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ را شناسایی کردند. این حمله را «ارتش الکترونیک سوریه» با حمایت ایران انجام داد. آن‌ها موفق شدند حساب توییتر سخنگوی انگلیسی‌زبان ارتش اسرائیل را هک کنند. هکرها پس از اصابت دو موشک به منطقه‌ای در نزدیکی رآکتور هسته‌‌ای دیمونا در مورد احتمال نشت هسته‌ای در این منطقه هشدار دادند، اما اسرائیل این آسیب را ظرف چند دقیقه تعمیر کرد.

این مقام سایبری اسرائیل هشدار داد که در جنگ‌های آینده، قابلیت‌های سایبری مهم‌تر از جنگ‌های قبلی خواهد بود و بر آمادگی اسرائیل برای خنثی کردن و پاسخ به این نوع حمله‌ها بیش از هر زمان دیگری تاکید کرد.