کاخ سفید اشاره به جو بایدن را از متن تماس تلفنی پاک کرد

کاخ سفید متن تماس تلفنی بین ترامپ و رئیس جمهور اوکراین را ارائه کرد

واشنگتن ، دی سی - 29 اکتبر 2019: سرهنگ الكساندر ویندمن، مدیر امور اروپا در شورای امنیت ملی. خبرگزاری فرانسه 

در حالی که تحقیقات عمق بیشتری پیدا کرده و به کاخ سفید رسیده بود، حضور سرهنگ ویندمن با لباس رسمی آبی رنگ ارتش، با مدال‌هایش در مقابل تیم تحقیق تصویری چشمگیر در ساختمان کنگره ایجاد کرد.

طبق شهادت کارشناس ارشد شورای امنیت ملی در حوزه اوکراین، سرهنگ دوم الكساندر ویندمن، در متن کتبی تماس تلفنی بین دونالد ترامپ و رئیس جمهور اوکراین که توسط کاخ سفید ارائه شده كلمات و عبارات مهم حذف شده است. این تماس تلفنی در مرکز تحقیقات استیضاح قرار دارد.

سرهنگ دوم ویندمن گفت که از متن مکالمات، ادعای آقای ترامپ مبنی بر وجود گفت وگوی ضبط شده نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات و معاون رئیس جمهور سابق جو بایدن در مورد فساد در اوکراین، حذف شده است.

حذف دیگر اشاره ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، به شرکت بوریسما هولدینگز است. این شرکت انرژی، هانتر بایدن، پسر جو بایدن را در هیئت مدیره خود استخدام کرده بود.

سرهنگ دوم ویندمن نگرانی‌های خود را به مشاور اصلی شورای امنیت ملی NSC گزارش داده بود.

طبق گزارش آسوشیتدپرس که با سه تن از افرادی که شهادت داده‌اند، گفت وگو کرده، ویندمن همچنین روز سه شنبه به بازرسان گفت كه سعی كرده است متن اولیه تماس تلفنی که كاخ سفید تهیه کرده بود، تغییر دهد و حداقل یكی از كلمات حذف شده را که «بوریسما» بوده وارد متن کرده است.

گرچه تلاش سرهنگ دوم ویندمن ناموفق بود.

وی گفت که نگرانی‌های او بیش از حذف موارد ادعا شده در متن است.

کمیته بررسی استیضاح گفت که تلاش ناموفق وی برای ویرایش متن باعث نشده تا درک آنها از آنچه در جریان تماس تلفنی آقای ترامپ پیش آمده، بطور چشمگیری تغییر کند. این تماس تلفنی تحقیقات برای استیضاح را برانگیخته است.

در حالی که تحقیقات عمق بیشتری پیدا کرده و به کاخ سفید رسیده بود، حضور سرهنگ ویندمن با لباس رسمی آبی رنگ ارتش، با مدال‌هایش در مقابل تیم تحقیق تصویری چشمگیر در ساختمان کنگره ایجاد کرد.

او بیش از ۱۰ ساعت شهادت داد.

طبق اظهارات تهیه شده توسط آسوشیتدپرس، سرهنگ دوم ویندمن گفت: «من از تماس تلفنی نگران بودم».

«من فکر نمی‌کردم که تقاضای تحقیق درباره یک شهروند آمریکایی از یک دولت خارجی صحیح باشد و من نگران پیامدهای حمایت دولت آمریکا از اوکراین بودم».

«من دریافتم که اگر اوکراین تحقیقات در مورد بایدن‌ها و بوریسما را دنبال کند، به احتمال زیاد به‌عنوان یک بازی حزبی تعبیر می‌شود که بی شک در نتیجه منجر به از دست دادن حمایت دو حزبی خواهد شد که تاکنون حفظ شده است».

کارولین مالونی، رئیس کمیته نظارتی مجلس، در نیویورک به  ان بی سی نیوز گفت که اظهارات سرهنگ دوم ویندمن را در جریان شهادت نزد کمیته پشت درهای بسته «بسیار، بسیار، بسیار نگران کننده» یافته است.

شهادت سرهنگ دوم ویندمن، كه ۲۰ سال در ارتش آمریكا خدمت كرده است، به سایر مدارك،  شاهدان - دیپلمات‌ها، وزارت دفاع و مقامات دولت پیشین - كه همگی شكایت افشاگر اولیه آقای ترامپ را تأیید كرده‌اند، افزوده شد و جزئیات جدیدی برای رأی گیری درخصوص استیضاح در مجلس فراهم آمده است.

دنی هک، نماینده دموکرات در واشنگتن، در حین استراحت در جلسه طولانی آن روز گفت: «هر کسی وضوح بیشتری بر این موضوع قرار داده است».

تام مالینوفسکی، نماینده دموکرات نیوجرسی اضافه کرد: «هر یک شاهد، از نقطه نظر خود، حقایق اصلی موضوعی را که ما شنیده‌ایم، تأیید کرده است».

لیندسی گراهام با انتقاد از تحقیقات استیضاح گفت: «آنها فرایند جدیدی ایجاد کرده‌اند که فکر می‌کنم برای کشور بسیار خطرناک است».

آقای ترامپ در پاسخ به شهادت سرهنگ دوم ویندمن، در توئیتر نوشت: «ظاهراً طبق گفته رسانه‌های فاسد، شاهد امروز فرد ضد ترامپ «نگران» تماس تلفنی اوکراین بوده. آیا او از همان تماس تلفنی می‌گوید که من داشتم؟ امکان ندارد! لطفاً از او بخواهید که متن مکالمه را بخواند. توهمات قرون وسطایی!»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent