آلباتروس‌های جسور رابطه ماندگارتری دارند

این مرغان دریایی باید بین تولید مثل و بقای خود یکی را انتخاب کنند

احتمال بیشتری دارد که در موارد جدایی اجباری، مرغان جسورتر از جفت خود محافظت کنند - Canva

بر اساس یک مطالعه جدید پیشگام، این ضرب‌ المثل قدیمی «هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد» در مورد آلباتروس‌ (نوعی مرغ دریایی بزرگ) نر سرگردان مصداق دارد.

پژوهشگران موسسه اقیانوس شناسی وودز هول (WHOI) دریافتند رفتار جسورانه، کلید رابطه ماندگار میان مرغان دریایی بزرگ است‌ــ و ادعا می‌کنند که این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که رابطه بین شخصیت و پیامدهای رابطه حیوانات را پیدا کرده است.

تجزیه‌وتحلیل مطالعات درازمدت در مورد آلباتروس‌های سرگردان در جزیره پُسِشِن، بخشی از مجمع‌الجزایر کرازت در جنوب اقیانوس هند، نشان داد که پرندگان نر جسورتر وقتی که [پرنده] نر دیگری تلاش می‌کند جای آن‌ها را بگیرد احتمال بیشتری دارد که جفتشان را حفظ کنند.

با اینکه به نظر می‌رسد آلباتروس‌های سرگردان تمام عمر جفت‌گیری می‌کنند، اما این نوع «جدایی اجباری» به این دلیل اتفاق می‌افتد که تعداد ماده‌ها در جزیره پوسشن کم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرغان دریایی ماده به‌دلیل اندازه بدن کوچک‌تر و پرواز بر فراز مناطقی که ماهیگیری تجاری در آن انجام می‌شود، احتمال بیشتری دارد که موقع جمع‌آوری غذا تلف شوند، [مسئله‌ای] که به افزایش درصد نرهایی که جفتشان را از دست‌داده‌اند، منجر می‌شود.

نویسنده ارشد این مطالعه، روییجیائو، گفت: «در موارد جدایی اجباری، مرغان جسورتر احتمال بیشتری دارد که از جفت خود محافظت کنند. مرغان ترسوتر تمایل دارند از خطرات و درگیر شدن در درگیری‌های خصمانه با مزاحمان اجتناب کنند.»

«زاد و ولد برای آلباتروس‌های سرگردان بسیار پرهزینه است. از این رو این مرغان باید بین تولید مثل و بقای خود یکی را انتخاب کنند.»

اتحادیه بین‌‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) آلباتروس سرگردان را یک گونه «آسیب‌پذیر» در نظر می‌گیرد.

با اینکه نویسندگان می‌گویند ویژگی‌های شخصیتی، پیش‌بینی‌‌کننده دقیق پیامدهای رابطه برای آلباتروس‌های سرگردان در جزیره  پُسِشِن است، اما آن‌ها فکر نمی‌کنند که همان روش‌ها را بتوان در مورد انسان‌ها نیز به کار برد.

خانم سان گفت: «دانشمندان از رویکردهای متفاوتی برای سنجش شخصیت در انسان‌ها استفاده می‌کنند.»

ما فکر می‌کنیم که افراد خجالتی‌تر کمتر احتمال دارد طلاق بگیرند و می‌دانیم که رفتارهای مخاطره‌‌انگیز با طلاق ارتباط دارد.

© The Independent

بیشتر از علوم