دندان ۱.۸ میلیون ساله انسان اولیه در گرجستان پیدا شد

شواهد جدید نشان می‌دهند گرجستان ممکن است یکی از اولین مکان‌هایی باشد که انسان‌های اولیه پس از خروج از آفریقا ساکن آن شدند

باستان‌شناسان در گرجستان، دندان ۱.۸ میلیون ساله‌ای را پیدا کردند که متعلق به گونه‌های اولیه انسان است.

به گفته محققان، پیدا شدن این اثر می‌تواند شاهدی باشد بر این که این منطقه یکی از اولین سکونتگاه‌های انسان ماقبل تاریخ در اروپا و احتمالا به طور کلی خارج از آفریقا بوده است.

به گزارش گاردین، این دندان در نزدیکی روستای اوروزمانی کشف شد. این روستا در حدود ۶۰ مایلی جنوب غربی تفلیس، پایتخت گرجستان، قرار دارد و در نزدیکی دمانیسی است؛ جایی که اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ جمجمه‌های انسانی با قدمت ۱.۸ میلیون سال پیدا شد.

یافته‌های دمانیسی قدیمی‌ترین اکتشاف در سراسر جهان خارج از آفریقا بود و درک دانشمندان را از تکامل اولیه انسان و الگوهای مهاجرت تغییر داد.

به گفته کارشناسان، تازه‌ترین کشف باستان‌شناسی در مکانی حدود ۱۲ مایلی دورتر از دمانیسی، شواهد بیشتری را ارائه می‌دهد مبنی بر این که منطقه کوهستانی جنوب قفقاز احتمالا یکی از اولین مکان‌هایی بوده که انسان‌های اولیه پس از مهاجرت به خارج از آفریقا در آنجا ساکن شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گئورگ بیدزیناشویلی، رهبر علمی این گروه حفاری، گفت که فکر می‌کند این دندان متعلق به «پسرعموی» ززوا و مزیا است؛ این نام‌ها به افرادی داده شده که جمجمه‌های فسیل شده تقریبا ۱.۸ میلیون ساله‌شان در دمانیسی پیدا شده است.

جک پیرت، دانشجوی بریتانیایی باستان‌شناسی نیز که این دندان قدیمی را در اوروزمانی پیدا کرد، گفت: «پیدا شدن این دندان نه تنها برای گرجستان اهمیت دارد، بلکه می‌تواند شواهدی مبنی بر داستان خروج انسان از آفریقا در ۱.۸ میلیون سال پیش به دست بدهد.»

قدیمی‌ترین فسیل‌های انسانی پیدا شده به حدود ۲.۸ میلیون سال پیش برمی‌گردد. این فسیل، بخشی از یک آرواره است که در اتیوپی کشف شد.

دانشمندان بر این باورند که انسان‌های اولیه (یک گونه شکارچی-گردآورنده به نام هومو ارکتوس) احتمالا حدود دو میلیون سال پیش مهاجرت به خارج از آفریقا را آغاز کردند.

ابزارهای باستانی مربوط به حدود ۲.۱ میلیون سال پیش در چین امروزی کشف شده است، اما گرجستان قدیمی‌ترین مکان بقایای انسان‌های اولیه است که در خارج از آفریقا کشف شده‌اند.

بیشتر از علوم