پیشنهاد زلنسکی؛ مدودچوک با اسرای جنگی مبادله شود

ویکتور مدودچوک به عنوان نزدیک‌ترین و تاثیرگذارترین متحد ولادیمیر پوتین در اوکراین شناخته می‌شود

ویکتور مدودچوک، دقایقی پس از دستگیری - HANDOUT / SECURITY SERVICE OF UKRAINE / AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، پیشنهاد داد که ویکتور مدودچوک، سیاستمدار ارشد طرفدار روسیه، با اسرای جنگی اوکراینی مبادله شود.

به گزارش رویترز، او روز چهارشنبه، ۱۳ آوریل، با مطرح کردن این پیشنهاد گفت: «برای نیروهای امنیتی و نیروهای نظامی ما مهم است که بتوانند چنین احتمالی را در نظر بگیرند.»

 سرویس‌های امنیتی اوکراین روز سه‌شنبه، ۱۲ آوریل، اعلام کردند که مدودچوک را که نزدیک‌ترین و تاثیرگذارترین متحد ولادیمیر پوتین در اوکراین است، دستگیر کرده‌اند.

زلنسکی نیز در کانال تلگرامش عکسی از ویکتور مدودچوک با دستبند منتشر کرد. در همین حال، ایوان باکانوف، رئیس سازمان امنیت ملی اوکراین، بازداشت نزدیک‌ترین دوست و متحد پوتین را تایید کرد.

سه روز پس از حمله پوتین به اوکراین در ماه فوریه، کی‌یف اعلام کرد که ویکتور مدودچوک، رهبر بزرگترین جنبش مخالفان اوکراین به نام حزب «برای زندگی»، از حبس خانگی گریخته است.

پوتین سال ۲۰۱۹ در مصاحبه‌ای اذعان کرد که پدرخوانده دختر مدودچوک بوده و در مراسم تعمید او شرکت کرده است. گفته می‌شود که قرار بود بعد از سقوط دولت زلنسکی، مدودچوک از سوی کرملین جای او را در کی‌یف بگیرد.

زلنسکی ماه گذشته خبر داد که فعالیت چندین حزب سیاسی مخالف که با روسیه ارتباط دارند، از جمله حزب مدودچوک، به حالت تعلیق درآمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته مقامات اوکراینی یک پرونده خیانت علیه مدودچوک گشودند. هرچند مدودچوک همواره اتهام‌های گوناگونی را که علیه او مطرح شده، رد کرده است، با حکم دادگاه در حبس خانگی قرار گرفت.

این وکیل سابق و تاجر ثروتمند، یکی از اولین افرادی بود که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. آمریکا در سال ۲۰۱۴ او را به اتهام تهدید علیه صلح، امنیت، و ثبات اوکراین و تضعیف نهادهای دموکراتیک، تحریم کرد.

مدودچوک موفق شده بود با استفاده از روابط گسترده‌اش، نماینده ویژه در روند صلح مینسک با هدف پایان دادن به درگیری در شرق اوکراین شود، و سپس به مسئول تبادل زندانیان بین مسکو و کی‌یف تبدیل شد.

او که سپس تا حد زیادی به حاشیه رفته و فراموش شده بود، در آستانه انتخابات ماه مارس سال ۲۰۱۸ اوکراین کوشید به عرصه سیاسی بازگردد. عده‌ای گمانه‌زنی می‌کردند که مدودچوک جویای تبدیل شدن به رهبر اصلی اقلیت طرفدار روسیه در اوکراین است.

با این حال، او در همان دوران در گفت‌وگویی اختصاصی با ایندیپندنت، ضمن انتقاد از عملکرد دولت، گفت که قصد ایجاد موقعیت برای خود ندارد. مدودچوک در آن مصاحبه گفت: «دولت تاثیری بر زندگی مردم این کشور ندارد و هیچ قدرتی ندارد.»

ایلیا کیوا، از اعضای حزب مدودچوک که در گذشته به دلیل انتقاد از زلنسکی از حضور در پارلمان محروم شده بود، ماه گذشته ادعا کرد که نیروهای امنیتی اوکراین ترور مدودچوک را طراحی کرده‌اند.

بیشتر از جهان