وزیر خارجه سعودی: نشانه‌ای از پیشرفت به‌سوی توافق با ایران ديده نمی‌شود

شاهزاده فیصل بن فرحان بعد از نشست نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به‌علاوه سه‌کشور اردن، عراق و مصر که در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، با خبرنگاران گفت‌وگو کرد

او ابراز امیدواری کرد که هنوز احتمالی برای پیشرفت مذاکرات وجود داشته باشد-  EVARISTO SA/ AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت که به سرنوشت مذاکرات هسته‌ای با ایران چندان خوش‌بین نیست.

درحالی‌که مذاکرات غیرمستقیم چندین‌ماهه برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به بن‌بست خورده و هرگونه توافق تازه برای کندکردن گسترش تسلیحات هسته‌ای ایران بعید به نظر می‌رسد،  وزیر خارجه عربستان سعودی روز جمعه، اول مهرماه، در این‌باره به خبرنگاران گفت: «امیدوارم هنوز احتمالی برای پیشرفت مذاکرات وجود داشته باشد؛ اما متاسفانه نشانه‌های فعلی مثبت نیستند.»

این دیپلمات سعودی بعد از نشست نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به‌علاوه سه‌کشور اردن، عراق و مصر(GCC+3) که در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، با خبرنگاران رسانه‌ها گفت‌وگو کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان نشست شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، را «بسیار خوب» توصیف کرد و گفت که آن به‌نوعی پیگیری مسائلی بود که در جلسه پیشین شورا، همزمان با سفر جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، به جده در ماه ژوییه مطرح شده بود.

بلینکن در آغاز نشست شورای همکاری خلیج فارس به‌علاوه سه‌کشور اردن، عراق و مصر، گفته بود که قرار است مباحثات این نشست بر چالش‌های مشترک منطقه‌ای و جهانی، ایجاد صلح پایدار در یمن، مقابله با چالش‌های ناشی از ایران، مقابله با ناامنی غذایی و بسیاری مشکلات دیگر متمرکز باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک دیپلمات ارشد حاضر در این نشست هم که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار روزنامه اماراتی «نشنال» گفت که موضوعات اصلی مورد بحث در جلسه، اوکراین، امنیت غذایی، فلسطین، ایران و سوریه بوده‌اند. این دیپلمات نیز بر دیدگاه وزیر خارجه عربستان سعودی درباره مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت که این مذاکرات پیش نمی‌رود.

در نشست روز جمعه که ۱۵ دقیقه بیشتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده ادامه یافت، وزرای خارجه و نمایندگان امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، کویت، عمان، بحرین، اردن، عراق، یمن و مصر حضور داشتند.

شاهزاده فیصل همچنین در سخنانش اشاره کرد که در این نشست درباره «موضوع‌های مربوط به همکاری منطقه‌ای و امنیت منطقه‌ای و همچنین تقویت مشارکت بین کشورهای منطقه و ایالات متحده آمریکا» نیز گفت‌وگو شده است.

او گفت ریاض همه طرف‌ها را تشویق می‌کند درمورد مذاکرات هسته‌ای ایران جدی باشند و «برای حل‌وفصل این مسئله راهی بیابند و در عین حال مطمئن شوند که دست‌کم برای گسترش نیافتن [سلاح هسته‌ای] تضمین‌های لازم وجود دارد».

وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به این سوال روزنامه نشنال که آیا با مقام‌های ایرانی حاضر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ملاقاتی داشته یا خیر، گفت که چنین دیداری صورت نگرفته است.

مناسبات تهران و ریاض از دی‌‌ماه ۱۳۹۴، در پی حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران که در واکنش به اقدام حکومت عربستان سعودی در اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه، رخ داد، قطع شد.

این دو رقیب منطقه‌ای- عربستان سعودی، قدرت سنی و ایران، قدرت شیعی منطقه- که در جنگ‌های نیابتی در سراسر منطقه درگیرند، برای ازسرگیری روابط مذاکراتی را آغاز کرده‌اند که پنج دور آن به میزبانی عراق در بغداد برگزار شد. این گفت‌وگوها در پی بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه، متوقف شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور، درباره نتیجه‌بخش بودن مذاکرات ایران و عربستان ابراز امیدواری کرده بود. گوترش گفت: «امیدوارم گفت‌وگوها بین ایران و عربستان سعودی و نیز گفت‌وگوهای دیگر در منطقه نتیجه‌بخش باشد و به کاهش تنش در منطقه خلیج فارس منجر شود.»

دیپلمات‌ها امیدوارند با به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و عربستان سعودی، بعد از سال‌ها خصومت که منطقه را به ناامنی و جنگ تمام‌عیار نزدیک کرده است، از میزان تنش‌ها در خاورمیانه کاسته شود.

بیشتر از جهان