رسانه‌های بین‌المللی: صدای معترضان ایرانی را بشنویم و تقویت کنیم

«اعتراضات با حضور زنانی که روسری‌های خود را در خیابان‌ها آتش می‌زنند در روزهای گذشته به چالشی آشکار برای دولت تبدیل شده است»

یک هفته پس‌از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت نیروهای پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) جمهوری اسلامی، همچنان ادامه‌ اعتراض‌ها به این قتل حکومتی در ده‌ها شهر ایران و خبرهای مرتبط با آن، در صدر خبرهای بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی قرار دارد.

مهم‌ترین خبرگزاری‌های بین‌المللی طی ۲۴ساعت گذشته نیز مثل روزهای پیش از آن به پوشش خبرهای مربوط به اعتراض‌ها در ایران ادامه دادند و رسانه‌های مختلف در تمام کشورهای سراسر جهان نیز خبرها و گزارش‌های آن‌ها در این زمینه را بازنشر کردند. 

آسوشیتدپرس: ایرانیان خشم خود را از مرگ امینی و رفتار حکومت با زنان، ابراز می‌کنند

خبرگزاری آسوشیتدپرس طی ۲۴ ساعت گذشته، پنج خبر و گزارش مرتبط با اعتراض‌های اخیر در ایران منتشر کرد. این خبرگزاری به‌نقل از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران، تعداد کشته‌شدگان در اعتراض‌های چند روز اخیر در ایران را ۲۶ نفر اعلام کرده‌ است.

به نوشته آسوشیتدپرس، اعتراض‌های اخیر ایران با نوعی «طغیان عاطفی درپی درگذشت مهسا امینی» آغاز و به جدی‌ترین تظاهرات در آن کشور از سال ۲۰۱۹ به این‌سو تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۹ (آبان‌ماه ۱۳۹۸) مردم ایران در بسیاری از شهرها برای اعتراض به افزایش قیمت بنزین، به خیابان‌ها آمده بودند.   

در ادامه اشاره شده است: «اعتراض‌های اخیر به‌طور مشابهی [در سراسر کشور] گسترده است، اما به‌نظر می‌رسد که از حمایت بسیار بیشتری درمیان مردم برخوردار باشد، به‌طوری‌که ایرانیان از طبقات اجتماعی مختلف، خشم خود را از مرگ امینی و رفتار حکومت با زنان، ابراز می‌کنند.»

در یکی‌از گزارش‌های آسوشیتدپرس پس‌از بررسی و توضیح درمورد تعدادی از ویدیوهای منتشرشده از اعتراض‌ها و درگیری‌های روزهای اخیر در ایران، آمده است: «اعتراضات با حضور زنانی که روسری‌های اجبارشده ازسوی حکومت را در خیابان‌ها ازسر برمی‌دارند و آتش می‌زنند و ایرانی‌هایی که خواهان سقوط خودِ جمهوری اسلامی شده‌اند، در پنج روز گذشته به چالشی آشکار برای دولت تبدیل شده است.» 

دیگر خبرگزاری بزرگ آمریکایی، یعنی یونایتدپرس اینترنشنال (UPI)، نیز روز پنجشنبه، ۳۱ شهریورماه، در گزارشی با محوریت تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا بر پلیس امنیت اخلاقی و هفت مقام ارشد امنیتی جمهوری اسلامی ایران، به موضوع قتل مهسا امینی و همچنین درپی آن، اعتراض‌ها و خشونت‌های مرگبار نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در ایران پرداخته است.

بلومبرگ: بایدن باید صدای معترضان ایرانی را تقویت کند

خبرگزاری رویترز طی ۲۴ ساعت گذشته، دست‌کم در هفت مطلب به موضوع اعتراض‌های اخیر در ایران پرداخته است. یکی از این مطالب باعنوان «نیروی بسیج ایران: متخصصان سرکوب مخالفان»، با اشاره به خبر رسانه‌های حکومتی ایران مبنی‌برکشته‌شدن چهار نیروی بسیجی در جریان درگیری‌های مربوط به اعتراض‌های پس‌از کشته‌شدن مهسا امینی، به تاریخچه تشکیل و فعالیت این نیروهای سرکوبگر حکومتی در ایران و نقش آن‌ها در سرکوب اعتراض‌های پیشین پرداخته است. 

خبرگزاری فرانسه در یک روز اخیر دست‌کم پنج مطلب خود را به اعتراضات در ایران و تحولات مرتبط با‌ آن‌ها اختصاص داده است. در تازه‌ترین گزارش این خبرگزاری که ساعتی پیش منتشر شد، تعداد کشته‌شدگان در این اعتراض‌ها تاکنون، دست‌کم ۱۷ نفر، ازجمله پنج نیروی امنیتی اعلام شده است. این گزارش همچنین به راهپیمایی‌های حکومتی پس‌از نماز جمعه در شهرهای مختلف ایران اشاره کرده است که به‌دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی علیه آن‌چه «آشوب، ناامنی و حرکات هنجارشکن اخیر» می‌خوانند و حمایت از «حجاب و پوشش محافظه‌کارانه زنان» برگزار شده است. 

خبرگزاری بلومبرگ نیز روز جمعه در یادداشتی با عنوان «بایدن باید صدای معترضان ایرانی را تقویت کند» به قلم بابی گوش، نوشته است: «شرکت‌کنندگان در تظاهرات همان چیزی را فریاد می‌زنند که رئیسی و رئیسش، علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، به‌طور معمول خارجی‌ها را متهم به توطئه برای آن می‌کنند: تغییر رژیم.» 

سی‌ان‌ان: روسری نمادی از مجموعه‌ قوانینی است که رهبران ایران بر مردم تحمیل کرده‌اند 

شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان روز جمعه، اول مهرماه، در گزارشی با محوریت ملغی‌شدن مصاحبه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران با کریستین امانپور، خبرنگار این شبکه تلویزیونی، به‌دلیل رد درخواست رئیسی برای روسری سرکردن امانپور طی مصاحبه، از قول این خبرنگار نوشت: «در ایران برای رعایت قوانین و آداب و رسوم محلی، هنگام تهیه گزارش، باید روسری برسر ببندید، وگرنه نمی‌توانید به‌عنوان خبرنگار فعالیت کنید.» 

اما او در ادامه تاکید کرده است برای انجام مصاحبه با یک مقام ایرانی در خارج از آن کشور و جایی‌‌که نیازی به این کار نیست، سر خود را نمی‌پوشاند و افزود: «هیچ‌وقت هیچ رئیس‌ جمهوری ایرانی -که از سال ۱۹۹۵میلادی با تک‌تک آن‌ها مصاحبه کرده‌ام- چه در داخل و چه در خارج از ایران، هرگز از من نخواسته است که روسری داشته باشم. من بسیار مودبانه از طرف خودم، سی‌ان‌ان و روزنامه‌نگاران زن در همه‌جا، این درخواست را رد کردم، زیرا نیازی به این کار نیست.»

در ادامه گزارش با تشریح ماجرای کشته‌شدن مرگ مهسا امینی و اعتراض‌های پیامد آن، آمده است: «در ایران، روسری نمادی قدرتمند از مجموعه‌ای قوانین شخصی است که رهبران روحانی کشور بر مردم تحمیل کرده‌اند و بر آن‌چه مردم می‌توانند بپوشند، تماشا کنند و انجام دهند، حاکم است.»

روزنامه نیویورک‌تایمز روز پنجشنبه در گزارشی به ریشه‌های دیرینه، توصیف چگونگی شکل‌گیری و ادامه‌ی اعتراض‌های گسترده اخیر در ایران و همچنین پیامدهای آن برای نظام حاکم در این کشور پرداخته است. این روزنامه علاوه‌بر این، با انتشار ویدیویی با عنوان «زن! زندگی! آزادی!» که بخش‌هایی از تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران را نشان می‌دهد، به گستردگی اعتراض‌ها در سراسر ایران اشاره کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه واشنگتن‌پست هم در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱۰ خبر، گزارش و یادداشت مرتبط با اعتراض‌های ایران منتشر کرده است.  مریم برگر در یکی از گزارش‌های واشنگتن‌پست به عوامل و دلایل پشت اعتراض‌ها، موضوع حجاب اجباری، پلیس امنیت اخلاقی و کشته‌شدن مهسا امینی پرداخته و نوشته است که این اعتراض‌ها طیفی از موضوعات دیگر، ازجمله نارضایتی‌های اقتصادی، سانسور و مصونیت مقام‌های دولتی و سرکوبگر را نیز دربرمی‌گیرد. 

جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار ایرانی- آمریکایی که از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ خبرنگار این رسانه در ایران بود و پس از آن، بیش‌از یک‌سال به‌اتهام جاسوسی در زندان اوین محبوس و در واقع به‌گروگان گرفته شده بود، در یادداشتی با عنوان «در ایران چه خبر است؟ این چیزی است که مردم آن‌جا می‌گویند» به این موضوع پرداخته است.

واشنگتن‌پست، پادکستی هم با عنوان «چرا زنان در ایران روسری‌هایشان را می‌سوزانند؟» به این موضوع پرداخته است.

مسیح علی‌نژاد به فاکس‌نیوز: بایدن با دادن ویزا به رئیسی به رژیم آدم‌کشان مشروعیت داد

شبکه خبری فاکس‌نیوز آمریکا نیز در بیش‌از پنج گزارش متفاوت به موضوع اعتراض‌های اخیر در ایران پرداخته است که «در یک‌صد شهر و ۳۰ استان این کشور، با ده‌ها کشته و بازداشت گسترده معترضان»، ادامه دارد. 

این شبکه تلویزیونی در یکی از گزارش‌های خود در این زمینه، با مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار ایران، گفت‌وگو کرده است. علی‌نژاد در صحبت‌های خود، ضمن توضیح درباره حجاب اجباری، علت کشته‌شدن مهسا امینی و اعتراض‌هایی که به‌دنبال آن سرگرفته است، از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به‌دلیل «مشروعیت بخشیدن» به رژیم جمهوری اسلامی با دادن ویزا به او برای آمدن به نیویورک و حاضر شدن در سازمان ملل متحد و همچنین «مذاکره با آدم‌کشان» به‌شدت انتقاد کرد.

روزنامه نیویورک‌پست هم روز پنجشنبه در یادداشتی با عنوان «ایرانی‌ها به جنایات رژیم اعتراض می‌کنند و آمریکا می‌تواند به آن‌ها کمک کند»، ضمن توضیح و تحلیل اعتراض‌های اخیر در ایران، نوشته است: «ایرانیان نه‌تنها به حاکمیت دینی (تئوکراسی) که آن‌ها را محدود می‌کند، بلکه به دزدسالاری (کلپتوکراسی) که آن‌ها را فقیر می‌کند هم معترض‌اند. این به نفع آمریکاست که به آن‌ها کمک کند تا هر دو را شکست دهند.»

علاوه‌بر این‌، واشنگتن‌تایمز و حتی بسیاری از روزنامه‌های محلی آمریکایی نیز به آخرین خبرهای مربوط به اعتراض‌ها در ایران پرداخته‌اند.

گاردین: خارجی‌ها باید بر تقویت و برجسته‌کردن صدای زنان شجاع ایران تمرکز کنند

روزنامه‌ بریتانیایی گاردین هم طی ۲۴ساعت گذشته دست‌کم در شش خبر، گزارش و یادداشت، به موضوع اعتراض‌ها در ایران پرداخته و ویدیوهایی از آن منتشر کرده است. از آن‌جمله می‌توان به یادداشت سردبیری این رسانه در روز پنجشنبه با عنوان «دیدگاه گاردین درباره اعتراضات در ایران: یک لحظه خشم، یک رشته مقاومت» اشاره کرد. در این یادداشت با اشاره به دلیل این اعتراضات، آمده است: «اعتراضات در این مقیاس با محوریت حقوق زنان فوق‌العاده است و مردان نیز به جنبش تحت رهبری زنان می‌پیوندند.»

در پایان این یادداشت آمده است: «از آن‌جایی که رژیم همواره مخالفت‌ها را کار بیگانگان یا دست‌نشانده‌های آنان نشان می‌دهد، صدور بیانیه‌های شدیداللحن ازسوی رهبران غربی بزرگ رهبران غربی -‌به‌ویژه آن‌هایی که ایران را [تحریم کرده و] به فقر کشانده‌اند- همیشه مفید نیست: فشار جندجانبه و اصولی، راه بهتری است. تلاش‌های عملی برای تقویت دسترسی به اینترنت مفید خواهد بود. خارجی‌ها نیز باید بر تقویت و برجسته‌کردن صدای زنان شجاع ایران تمرکز کنند. رهبرانشان به آن‌ها گوش نمی‌دهند. ما باید [این کار را بکنیم].»

شبکه خبری بی‌بی‌سی حهانی نیز طی روز گذشته، در دست‌کم دو مطلب به موضوع اعتراض‌ها به کشته‌شدن مهسا امینی در ایران پرداخته و ویدیوهایی نیز منتشر کرده است.

روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت هم در گزارشی به قلم برزو دراگاهی، روزنامه‌نگار ایرانی‌تبار، نوشته است: «در حالی‌ که اعتراض‌های مردمی ایران را به لرزه درآورده، جهان همچنان نظاره‌گر است و پاسخ خود را سبک-سنگین می‌کند.»

لوموند: سرکوب پشت درهای بسته در ایران

روزنامه‌های فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی و همچنین بسیاری از رسانه‌ها در دیگر کشورهای اروپایی نیز موضوع اعتراض‌های ایران را درمیان مهم‌ترین خبرهای خود قرار داده‌اند.

روزنامه فرانسوی لوموند روز جمعه دست‌کم چهار خبر و گزارش درباره اعتراض‌ها در ایران، گزارشی منتشر کرد، با این عنوان: «سرکوب پشت درهای بسته در ایران: بدن و صورت دخترعموی من کبود شده است، اما حاضر به سخن‌گفتن از آن نیست». در این گزارش، تعداد کشته‌شدگان از روز نخست اعتراضات تاکنون، ۳۱ نفر اعلام شده است.

روزنامه اسپانیایی ال‌پائیس هم روز جمعه دست‌کم چهار مطلب درباره اعتراض‌ها در ایران منتشر کرده است. یکی از آن‌ها یادداشت سردبیری است که با عنوان «حجابی نابجا در ایران» به موضوع کشته‌شدن مهسا امینی در ایران پرداخته است و موج اعتراض‌هایی که زیاده‌روی پلیس امنیت اخلاقی جرقه ابتدایی آن بود.  

روزنامه آلمانی اشپیگل نیز در گزارشی به محدودشدن دسترسی کاربران به واتس‌اپ و اینستاگرام در ایران اشاره کرده و این‌که مقام‌های واتس‌اپ قول داده‌اند تا هرگونه امکانات فنی لازم برای تداوم دسترسی کاربران به این پیام‌رسان را فراهم کنند.