چرا چند زلزله مکزیک در روز ۱۹ سپتامبر رخ داده‌اند؟

در سال ۱۹۸۵، زمین‌لرزه ۸ ریشتری در نزدیکی سواحل ایالت گوئررو رخ داد و جان دست‌کم ۹۵۰۰ نفر را گرفت

با فرا‌ رسیدن ماه سپتامبر بسیاری از مردم نگران وقوع زمین‌‌لرزه‌اند- ULISES RUIZ / AFP

دانشمندان گفته‌اند که وقوع سه زمین‌لرزه در یک تاریخ یکسان [اما] به فاصله سال‌‌ها و دهه‌ها در مکزیک، تصادفی است.

هشدارهای مربوط به زمین‌لرزه آتی روز دوشنبه، در محدوده ساعتی رخ داد که سامانه‌های هشداردهنده، در [جریان] تمرینی برای یادبود زمین‌لرزه‌های قبلی ۱۹ سپتامبر ۱۹۸۵ و ۲۰۱۷ مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، در سال ۱۹۸۵، زمین‌لرزه ۸ ریشتری در نزدیکی سواحل ایالت گوئررو رخ داد و جان دست‌کم ۹۵۰۰ نفر را گرفت. در سال ۲۰۱۷، بیش از ۳۶۰ نفر در زلزله‌ای ۷.۱ [ریشتری] جان خود را از دست دادند و در روز دوشنبه، ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲، زلزله جان حداقل دو نفر را گرفت.

پل ارل، زلزله‌شناس [مرکز] تحقیقات زمین‌شناسی ایالات متحده، به آسوشیتدپرس گفت که «این یک اتفاق تصادفی است».

او افزود: «هیچ دلیل فیزیکی یا سوگیری آماری درباره زلزله در ماه معینی در مکزیک وجود ندارد.»

این زلزله‌شناس به خبرگزاری [آسوشیتدپرس] گفت که هیچ فصل یا ماه خاصی برای زمین‌لرزه‌های بزرگ در هیچ کجای دنیا وجود ندارد؛ اما مردم تمایل دارند به دنبال تقارن‌های زمانی باشند که شبیه یک الگو به نظر می‌رسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «ما می‌دانستیم که به محض وقوع [زلزله]، با این پرسش مواجه خواهیم شد.» «گاهی اوقات [همه‌چیز] فقط هم‌زمانی تصادفی است.»

دکتر ارل گفت که این زمین‌لرزه ارتباطی با تمرینی که یک ساعت پیش از آن رخ داده بود، نداشت و همچنین با زلزله روز یکشنبه تایوان مرتبط نبود.

به گفته لاورا بلاسکس، رئیس دفاع ملی کشوری مکزیک، این دو مورد مرگ در روز دوشنبه به دلیل ریزش جزئی ساختمان‌ها رخ داد. ده نفر زخمی شدند که ۹ نفر از آن‌ها در ایالت کولیما و یک نفر در ایالت میچوآکان بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس، خانم بلاسکس روز سه‌شنبه گفت که ده‌ها مدرسه و کلینیک سلامت آسیب دیدند. در مجموع بیش از ۲۰۰ ساختمان آسیب دید. بیشتر این خسارت‌ها در کولیما و میچوآکان رخ داده است و حدود ۲۰ ساختمان در مکزیکوسیتی آسیب جزئی دیدند.

این تصادف زمانی، به افزایش اضطراب  بسیاری دامن زده است.

خورخه اورنلاس، رئیس مرکز تماس [اضطراری]، به این خبرگزاری گفت: «این واقعا عجیب است، اما بسیاری از مردم در حال حاضر علاقه‌ای به [تاریخ] این روز ندارند».

او گفت که با فرا‌ رسیدن ماه سپتامبر بسیاری از مردم نگران وقوع زمین‌‌لرزه‌اند.

آقای اورنلاس، ۳۵ ساله، افزود: «اگر فکر کنیم که هر ۱۹ سپتامبر این اتفاق رخ می‌دهد، این اتفاق هر سال ادامه پیدا می‌کند، زیرا آنچه شما فکر می‌کنید همیشه همان چیزی است که رخ می‌دهد.»

سیولی پرز-کامپوس، پژوهشگر لرزه‌شناسی در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه مستقل ملی مکزیک (UNAM)، به آسوشیتدپرس گفت که هیچ دلیل فیزیکی برای وقوع زمین‌لرزه‌های مهم در یک تاریخ یکسان وجود ندارد.

او افزود که زلزله روز دوشنبه، نظیر زلزله سال ۱۹۸۵، ناشی از «برهم‌کنش صفحه کوکوس با صفحه آمریکای شمالی» است.

قلمرو سرزمینی مکزیک در سراسر بخش‌هایی از پنج صفحه کشیده شده است.

این پژوهشگر گفت: «این صفحات زمانی که زمان شکستنشان فرامی‌رسد، می‌شکنند.» «آن‌ها چه چیزی در مورد تاریخ تقویم می‌دانند؟»

 

© The Independent

بیشتر از جهان