عفو بین‌الملل: سرکوب خونین اعتراض‌ها در ایران نیازمند اقدام فوری جهانی است

داده‌های عفو بین‌الملل نشان می‌دهد ظرف روزهای گذشته دست‌کم هشت معترض در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی-انتظامی حکومت ایران کشته و صدها تن دیگر مجروح شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل بامداد روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن هشدار نسبت به تداوم سرکوب‌‌های خونین معترضان در ایران، خواهان اقدام فوری جهانی و تشکیل یک سازوکار تحقیقی و قضایی مستقل به‌منظور پاسخ‌گو کردن عاملان سرکوب‌های سیاسی در ایران شد.

به‌نوشته سازمان عفو بین‌الملل، نیروهای امنیتی حکومت ایران در حال سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های عمدتا مسالمت‌آمیزند.

داده‌های سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد ظرف روزهای گذشته دست‌کم هشت معترض در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی-انتظامی حکومت ایران کشته و صدها تن دیگر مجروح شده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز عصر روز چهارشنبه در گزارشی نوشت دست‌کم ۴۵۰ تن از معترضان ظرف روزهای گذشته، تنها در چهار استان کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام در جریان درگیری با نیروهای امنیتی-انتظامی حکومت ایران مجروح و بیش از ۵۰۰ تن بازداشت شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل، کشته شدن شش مرد، یک زن و یک کودک را در جریان اعتراض‌های روزهای ۲۹ و ۳۰ شهریور در استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی تایید کرده است. به‌نوشته عفو بین‌الملل، دست‌کم چهار تن از قربانیان، بر اثر شلیک گلوله نیروهای امنیتی از فاصله نزدیک جان باخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عفو بین‌الملل، هویت شش تن از کشته‌شدگان سرکوب‌های روزهای گذشته در ایران را فریدون محمودی در سقز، فرجاد درویشی و زکریا خیال در ارومیه، مینو مجیدی در کرمانشاه، رضا لطفی و فواد قدیمی در دهگلان استان کردستان اعلام کرد.

مقام‌های حکومت ایران هم کشته شدن سه تن را در جریان اعتراض‌های روزهای گذشته تایید کرده‌اند.

عفو بین‌الملل در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود به‌نقل از یک شاهد عینی در کامیاران نوشت: «پلیس ضدشورش، مکررا از فاصله ۱۰۰ متری به سوی مردم شلیک کرد. من خودم شاهد بودم که حداقل ۲۰-۱۰ نفر عمدتا از ناحیه کمر هدف گلوله قرار گرفتند.»

همزمان گزارش‌های پرشماری از تهدید، احضار و بازداشت شمار زیادی از فعالان سیاسی و کنشگران مدنی در منتشر شده است.

بنابر گزارش‌های منتشرشده خسرو کردپور، سردبیر آژانس خبری موکریان، مرضیه طلایی، روزنامه‌نگار و مسعود کردپور فعال سیاسی-مدنی بازداشت شدند. در استان خراسان نیز به‌دنبال تجمع‌های گسترده روزهای گذشته در مشهد، فاطمه سپهری، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، در این شهر بازداشت شد.

گزارش‌های تصویری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران نشان می‌دهد به‌رغم سرکوب شدید نیروهای امنیتی و انتظامی، اعتراض‌ها و تظاهرات ضد‌حکومتی در ایران کمکان در حال گسترش است. دسترسی به اینترنت محدود و گزارش‌های پرشماری از قطع کامل شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شده است.