ولیعهد عربستان سعودی در مراسم تدفین ملکه بریتانیا شرکت نمی‌کند 

منابعی در لندن گفتند که ریاض به جای ولیعهد، یکی از اعضای کابینه را اعزام خواهد کرد 

به‌جای شاهزاده محمد بن‌سلمان، امیر ترکی بن محمد آل‌سعود (فرد سمت چپ در تصویر) به مراسم می‌رود- Twitter/ @khalid155223

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در مراسم تدفین ملکه الیزابت دوم که روز دوشنبه، ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) در بریتانیا برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد. خبرگزاری رویترز این خبر را روز یکشنبه، ۱۸ سپتامبر، به نقل از منبعی در وزارت خارجه بریتانیا منتشر کرد. این در حالی است که لندن پیش از این انتظار حضور شاهزاده محمد بن سلمان را داشت.

به گفته این منبع، امیر ترکی بن محمد آل سعود، وزیر مشاور و عضو کابینه عربستان سعودی از سال ۲۰۱۸ تاکنون، به نمایندگی از ریاض شرکت خواهد کرد. امیر ترکی فرزند ملک فهد فقید است و جزو نسل جدید چهره‌های خانواده سلطنتی دانسته می‌شود که در دوران قدرت محمد بن سلمان به مناسب مهم اجرایی رسیده‌اند. این منبع گفت که این تغییر به دلیل تصمیم عربستان سعودی صورت گرفته است. 

شبکه «بی‌بی‌سی» نیز این خبر را به نقل از رویترز منتشر کرده است. پیش از این، رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به سفارت عربستان سعودی در لندن، از قصد شاهزاده بن سلمان برای حضور در مراسم تدفین خبر داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا روسای کشورهای متحد خود را برای شرکت در مراسم تدفین دعوت کرده است و بسیاری، از جمله جو بایدن،‌ رئیس ‌جمهوری آمریکا، این دعوت را پذیرفته‌اند. اما برخی کشورها در سطوح پایین‌تر حضور دارند. نزدیکی زمان این مراسم به جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، شرکت مدعوان در هر دو مراسم را به زحمت انداخته است. 

از خاورمیانه، اسحاق هرتزوگ، رئیس ‌جمهوری اسرائیل، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، و محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی، از چهره‌های حاضر در مراسم خواهند بود. 

برخی گروه‌های حقوق بشری از دعوت از شاهزاده بن سلمان به دلیل نقش احتمالی‌اش در کشتن جمال خاشقچی،‌ روزنامه‌‌نگار سعودی، در سال ۲۰۱۸، انتقاد کرده بودند. ولیعهد عربستان سعودی این اتهام را رد کرده  و دستگاه قضایی عربستان سعودی افراد دیگری را در این ماجرا محاکمه و مجازات کرده است. 

برخی کنشگران از دعوت مقام‌های جمهوری خلق چین نیز به دلیل نقش این کشور در بدرفتاری با شهروندان مسلمان اویغور خود، انتقاد کرده‌اند. وانگ چیشان، معاون رئیس‌ جمهوری چین، به نمایندگی از پکن در مراسم تدفین ملکه شرکت می‌کند.

بیشتر از جهان