بازتاب خبر درگذشت مهسا امینی در رسانه‌های جهان؛ «یک پرونده تکان‌دهنده وحشیانه»

فاکس‌ نیوز نوشت: «جمهوری اسلامی به طرز وحشیانه‌ای به زندگی یک جوان بی‌گناه ۲۲ ساله صرفا به دلیل نحوه پوشش او پایان داد»

خبر درگذشت مهسا امینی، زن ۲۲ ساله ایرانی که تازه‌ترین قربانی برخورد خشونت‌آمیز نیروی انتظامی در طرح موسوم به گشت ارشاد است، در رسانه‌های مختلف جهان بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.

مهسا (ژینا) امینی، اهل سقز که برای سفری به تهران آمده بود، عصر روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور توسط ماموران گشت ارشاد به بازداشتگاه وزرا فرستاده شد، از آنجا به بیمارستان منتقل شد و روز جمعه ۲۵ شهریور جان باخت.

این اتفاق واکنش‌های گسترده‌ داخلی و خارجی را به همراه داشت، مقام‌های گوناگونی درباره آن اظهارنظر کردند و به تیتر برخی از رسانه‌های مهم جهان نیز تبدیل شد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

گاردین: زن ایرانی به دلیل قانون حجاب جان باخت

نشریه بریتانیایی گاردین روز ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور)‌ خبر درگذشت مهسا امینی را با این تیتر منتشر کرد: «زن ایرانی پس از ضرب و شتم پلیس اخلاق به دلیل قانون حجاب جان خود را از دست داد.» 

گاردین در گزارش خود درباره این اتفاق با انتشار عکس‌هایی از مهسا امینی نوشت: «در بحبوحه سرکوب زنان در ایران، مهسا امینی پس از دستگیری خشونت‌آمیز به دلیل نقض قوانین حجاب جان باخت. شاهدان گزارش دادند که این زن جوان در خودروی پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، اما پلیس این ادعا را رد می‌کند.»

گاردین در ادامه نوشت: «این خبر چند هفته‌ پس از آن منتشر می‌شود که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری تندرو ایران، دستور سرکوب حقوق زنان را صادر کرد و خواستار اجرای سخت‌گیرانه‌تر قانون پوشش اجباری این کشور شد؛ قانونی که از زمان انقلاب اسلامی همه زنان را به پوشیدن حجاب ملزم کرده است.»

این گزارش به سپیده رشنو، زن بازداشت‌شده معترض به حجاب اجباری نیز پرداخت و توضیح داد: «پیش از این نیز برخی از زنان ایرانی به دلیل مسائل مربوط به حجاب و عفاف در ایران دستگیر شده‌ بودند. یکی از این زنان، سپیده رشنو، نویسنده و هنرمندی بود که پیش از عذرخواهی اجباری در تلویزیون، در بازداشت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفت.»

رویترز: مرگ زن جوان ایرانی اعتراض‌ها را برانگیخت

خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه در خبری به موضوع درگذشت مهسا امینی و اعتراض‌های مردمی پس از آن اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز با تیتر «مرگ یک زن ایرانی پس از بازداشت از سوی پلیس اخلاق، اعتراض‌ها را برانگیخت»، نوشت: «در چند ماه گذشته، فعالان اجتماعی از زنان ایرانی خواسته‌اند تا حجاب‌های خود را بردارند، با این حال این اتفاق خطر بازداشت آن‌ها را به دلیل سرپیچی از قوانین پوشش اسلامی به همراه دارد، زیرا حاکمان تندرو این کشور هرگونه «رفتار غیراخلاقی» را سرکوب می‌کنند.»

این خبرگزاری با استناد به مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی درباره مهسا امینی منتشر شده است، افزود: «پست‌ها و ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد در نزدیکی بیمارستانی که این زن جوان در آن بستری بود، با حضور شدید پلیس، معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» (خامنه‌ای) سر می‌دادند و رانندگان بوق خودروهای خود را به صورت ممتد برای حمایت از تظاهرات به صدا درمی‌آوردند.»

رویترز همچنین نوشت: «مانند تظاهرات گذشته، به نظر می‌رسد که مقام‌های ایران دسترسی به اینترنت را در تهران محدود کرده‌اند تا ارسال ویدیو در رسانه‌های اجتماعی برای معترضان دشوار باشد.»

خبرگزاری فرانسه: خشم در ایران پس از مرگ امینی

«خشم ناشی از مرگ زن ایرانی پس از بازداشت توسط پلیس اخلاق» تیتری است که خبرگزاری فرانسه در روز جمعه برای بازتاب خبر درگذشت مهسا امینی انتخاب کرد.

این خبرگزاری روز پنجشنبه نیز خبر به کما رفتن این زن جوان را منتشر کرده بود. در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: «هنوز مشخص نیست که بین رسیدن او به کلانتری و رفتن به بیمارستان چه اتفاقی افتاده است. با این حال کانال ۱۵۰۰ تصویر که تخلفات را در ایران رصد می‌کند، اعلام کرده که او با ضربه‌ای به سرش به بیمارستان اعزام شده است.»

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود توضیح داد: «سعید دهقان، وکیل سرشناس ایرانی در توییتر، مرگ امینی را «قتل» توصیف کرد و گفت ضربه‌ای که به سرش خورده باعث شکستگی قاعده جمجمه‌اش شده است. در همین حال پلیس تهران در بیانیه‌ای مدعی شده است که درگیری فیزیکی بین ماموران و مهسا امینی صورت نگرفته است. گزارش پلیس ایران می‌گوید که مهسا امینی در میان تعدادی از زنانی بود که روز سه‌شنبه برای «آموزش» در مورد لباس پوشیدن به پاسگاه پلیس منتقل شدند.»

در این گزارش همچنین ضمن اشاره به موارد دیگری از برخوردهای خشونت‌آمیز در ایران آمده است: «فعالان اجتماعی، جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که با سرکوب‌های عظیم، بخش‌های مختلف جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ازجمله فشار جدید علیه اقلیت مذهبی بهایی، احکام اعدام برای همجنس‌گرایان، افزایش اعدام‌ها و بازداشت اتباع خارجی. تمام این‌ها در شرایطی است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، قصد دارد ماه آینده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کند، جایی که ممکن است با پرسش‌هایی درباره موضوعات حقوق بشری در ایران مواجه شود.»

فاکس نیوز: یک پرونده تکان‌دهنده وحشیانه

فاکس نیوز در گزارش مفصلی به موضوع بازداشت و درگذشت مهسا امینی به دلیل رعایت نکردن قوانین حجاب اجباری در ایران پرداخت. در وب‌سایت این رسانه آمریکایی با رادیکال خواندن قوانین مربوط به حجاب در ایران آمده است: «اتهام «پلیس اخلاق» ایران درباره قتل زنی به دلیل بی‌حجابی، اعتراض‌های مردم این کشور را برانگیخت. پلیس اخلاق جمهوری اسلامی ایران با اتهام این قتل، درگیر یک پرونده تکان‌دهنده وحشیانه است.»

لیزا دفتری، کارشناس ایرانی - آمریکایی حوزه سیاست خارجی در گفت‌وگو با فاکس نیوز در این زمینه گفت: «این یک جنایت هولناک و نشانه دیگری از بی‌وجدانی جمهوری اسلامی است. این اتفاق‌ها نشان‌دهنده گستاخی رژیم جمهوری اسلامی است آن هم درست چند روز قبل از این‌که رئیس‌جمهوری ایران برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک پرواز کند. با وجود مخالفت‌ها با سفر ابراهیم رئیسی به ایالات متحده، رژیم حاکم بر ایران به‌جای نشان دادن «رفتار خوب» به‌طور وحشیانه‌ای به زندگی یک جوان بی‌گناه ۲۲ ساله صرفا به دلیل نحوه پوشش او پایان می‌دهد.»

روزنامه تلگراف بریتانیا، وب‌سایت بی‌بی‌سی انگلیسی، تایمز اسرائیل، اورشلیم پست، روزنامه ایتالیایی‌ لا ریپوبلیکا، روزنامه انگلیسی‌زبان ساوت چاینا مورنینگ پست، سی‌بی‌سی نیوز، نشریه سان، الجزیره و العربیه انگلیسی نیز از دیگر رسانه‌های مهم جهان بودند که به انتشار خبر درگذشت مهسا امینی، خشم و اندوه عمومی و شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی پرداختند.