اورشلیم‌پست: اسرائیل باید «دکترین اختاپوس» علیه ایران را پیگیری کند

«اسرائیل باید این هشدار را به گوش همگان برساند که تهدیدهای ایران برای اسرائیل، تهدیدی برای کل منطقه و جهان است»

پهپادهای ایرانی که علیه اسرائیل به‌کار گرفته می‌شوند، اکنون به ونزوئلا، اتیوپی و روسیه نیز راه پیدا کرده‌اند- IRANIAN DEFENCE MINISTRY/ AFP

سردبیری روزنامه اورشلیم‌پست در یادداشتی با بررسی تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل، اسرائیلی‌ها و سراسر جهان و منطقه، نتیجه‌گیری می‌کند که اسرائیل باید به طور جدی «دکترین اختاپوس» را علیه ایران پیگیری کند.

در یادداشت سردبیری اورشلیم‌پست که روز پنجشنبه، ۲۴ شهریور ماه، منتشر شد، به گفته‌های اخیر دیوید بارنئا، رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، موساد، اشاره شده است که تاکید کرده درصورت حمله گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به اسرائیل یا اسرائیلی‌ها، آن کشور به‌طور مستقیم به ایران پاسخ خواهد داد.

بارنئا این هفته در یک سخنرانی کم‌سابقه در نشست مرکز ضدتروریسم هرتزلیا (ICT Herzliya) هشدار داد: «رهبری ایران باید درک کند که حملات علیه اسرائیل یا اسرائیلی‌ها، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط نیروهای نیابتی، با پاسخ دردناکی علیه مسئولان [آن حمله] در خاک ایران مواجه خواهد شد.»

البته این دیدگاه تازه نیست و درواقع، پیش‌تر نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، آن را در قالب «دکترین اختاپوس» مطرح کرده بود. او در ماه ژوئن گفت که اسرائیل «درحال اجرای دکترین اختاپوس است... ما دیگر با بازوها، یعنی نیروهای نیابتی‌های ایران، مشغول نمی‌شویم. ما با رفتن به‌سمت سر [اختاپوس]، موازنه تازه‌ای ایجاد کرده‌ایم.»

پیگیری دکترین اختاپوس علیه ایران یعنی تشدید تنش‌ها

براساس این یادداشت، دو روند جاری، یعنی تصمیم اسرائیل برای اجرای دکترین اختاپوس به‌منظور هدف قراردادن برنامه‌ریزان ایرانی حملات از یک‌سو و همچنین تصمیم ایران برای ادامه نادیده‌گرفتن تعهدهایی که براساس برجام برعهده دارد از سوی دیگر، به‌معنای تشدید تنش‌ها در منطقه است.

از یک‌سو، مذاکرات برای رسیدن به توافق برسر احیای برجام با جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد، اما چنین توافقی دست‌کم در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، سردبیری اورشلیم‌پست معتقد است که «در حال حاضر با تهدید جهانی ایران روبه‌روییم». او در این راستا، به حملات سایبری اخیر به آلبانی و همچنین ارسال هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی به روسیه اشاره کرده است که به‌کارگیری آن‌ها در جنگ آغاز شده و همین هفته اوکراین مدعی سرنگون‌کردن یکی از این پهپادها شد. 

در ادامه یادداشت آمده است: «این نشان می‌دهد که چگونه ایران نه‌تنها متحد نزدیک روسیه است، بلکه ابعاد تهدیدهای سایبری و پهپادی خود را گسترش می‌دهد.»

دیدگاه اسرائیل این است که باید جمهوری اسلامی ایران را از رسیدن به نقطه گریز هسته‌ای، یعنی وضعیتی که در آستانه دستیابی به بمب هسته‌ای قرار می‌گیرد، بازداشت. در عین حال، اسرائیل  خواهان مهارشدن نیروهای نیابتی ایران است. شبکه نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر رشد کرده است. حزب‌الله امروز زرادخانه بزرگی از موشک‌ها و سلاح‌های دیگر، ازجمله پهپادها، را در اختیار دارد. گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیروهای آمریکایی و اسرائیل را تهدید می‌کنند. نیابتی‌‌ها در عراق و یمن نیز اسرائیل و منطقه را تهدید می‌کنند.

سردبیری اورشلیم‌پست در ادامه می‌نویسد: «اسرائیل باید همیشه آماده باشد تا اوضاع را به‌دست خود گیرد. ما این به این موضوع از آغاز صهیونیسم مدرن آگاهی پیدا کرده‌ایم. اما تهدیدهای امروز با سال ۱۹۴۸ متفاوت است. امروز ما با یک دشمن پیچیده ایرانی روبه‌روییم. ایران ارتش متعارف بزرگی ندارد. ما برای نبرد تانک‌ها مثل سال ۱۹۶۷، نیازی به اعزام سپاه زرهی نداریم. از سوی دیگر، ایران شبیه یک گروه تروریستی فلسطینی نیست. نمی‌توانیم از روش‌های ضدشورش علیه حزب‌الله یا نفوذ ایران در سوریه استفاده کنیم.»

براساس این یادداشت، اسرائیل در دهه گذشته برای مقابله با نقش فزاینده جمهوری اسلامی ایران در سوریه، به چیزی متوسل شده است که به آن «کارزار بین جنگ‌ها» (Campaign Between the Wars) می‌گویند. حمله‌های هوایی اخیر به فرودگاه‌های دمشق و حلب که رژیم سوریه اسرائیل را مسئول آن می‌داند، نمایانگر این حس است که ایران همچنان به نقل‌و انتقال سلاح از طریق فرودگاه‌های مهم سوریه ادامه می‌دهد.

سردبیری اورشلیم‌پست معتقد است که دکترین اختاپوس به‌طور بالقوه راهی برای خروج از استراتژی «موش و چکش» (Whac-A-Mole) در سوریه به اسرائیل می‌دهد.

در زبان انگلیسی عبارت «موش و چکش» (Whac-A-Mole) در اصطلاح عامیانه به وضعیتی اطلاق می‌شود که فردی مجبور به دنبال‌کردن چرخه‌ای تکراری و بی‌ثمر از وظایف باشد، اما حل موفقیت‌آمیز مشکل اول، تنها به بروز همان مشکل، اما این‌بار در جایی دیگر منتهی می‌شود.

با پیگیری دکترین جدید، اعضای ایرانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نیروها باید بدانند که نمی‌توانند حمله به اسرائیل یا توطئه علیه اسرائیلی‌های خارج از کشور را ادامه دهند. جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر برای اجرای توطئه‌های متعدد، به‌ویژه در ترکیه، تلاش کرده است. برای اسرائیل، خنثی‌کردن این توطئه‌ها مهم است، اما آن‌ها معتقدند که جمهوری اسلامی ایران باید بهای آن را هم بپردازد.

در ادامه این یادداشت آمده است: «اسرائیل باید به در نظر داشتن این دکترین اختاپوس ادامه دهد و در همکاری با دوستان و متحدان خود در خارج از کشور، این هشدار را به گوش همگان برساند که تهدیدهای ایران برای اسرائیل، تهدیدی برای کل منطقه و جهان است.»

ایران چگونه جهان را تهدید می‌کند؟

پهپادهای ایرانی که پیش‌تر علیه اسرائیل به‌کار گرفته می‌شدند، اکنون به ونزوئلا، اتیوپی و روسیه نیز راه پیدا کرده‌اند. حملات سایبری ایران که مدام اسرائیل را هدف قرار می‌داد، اکنون اعضای ناتو، ازجمله آلبانی، را هدف قرار می‌دهد. قاتلان مرتبط با جمهوری اسلامی ایران مخالفان را در سراسر اروپا تهدید می‌کنند. علاوه‌بر این، نیروهای جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان به کشتی‌های حمله کرده‌اند.

سردبیری اورشلیم‌پست در ادامه نوشته است: «رژیم تهران برای مدتی طولانی به‌نوعی از مجازات معاف بوده است. علت این معافیت از مجازات تاحدی مرتبط با توانایی آن‌ها در به‌تعویق‌انداختن توافق احتمالی برسر برنامه هسته‌ای این کشور به‌عنوان نوعی باج‌خواهی است. جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که اگر کسی با تهران مقابله کند، احتمال توافق کاهش می‌یابد.

با این حال، اکنون به‌نظر می‌رسد که ایران به‌هرحال رسیدن به این توافق را با مشکل مواجه کرده و در تلاش است تا امتیازهای بیشتری بگیرد. این مسئله نمایانگر آن است که ایران کشور قابل اعتمادی نیست که بتوان با آن مذاکره کرد.»

نویسنده یادداشت همچنین به این نکته اشاره می‌کند که سیاست آشکار اسرائیل برای هدف قراردادن نیروهای نیابتی و متحدان جمهوری اسلامی ایران و مجریان دستورهایش علیه دولت یهود، سیاست درستی است که به دور نگه‌داشتن تهدید تهران کمک می‌کند.