هیات چینی از دیدن تابوت ملکه در پارلمان منع شدند

سر لیندزی هویل گفت که به دلیل تحریم‌ اعمال‌شده بر نمایندگان مجلس و همتایان آن‌ها از دادن اجازه برای دیدار خودداری کرده است

ادم فورستگفته می‌شود که مقام‌های پارلمان از حضور یک هیات دولتی چین برای شرکت در آیین ادای احترام به پیکر ملکه در وست مینستر هال ممانعت به عمل آورده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سر لیندزی هویل، رئیس مجلس عوام، درخواست اجازه برای بازدید از تابوت ملکه الیزابت دوم در ساختمان پارلمان را به دلیل تحریم‌های چین در مورد پنج نماینده‌ و دو همتای آن‌ها، رد کرده است.

به رغم این اختلاف، انتظار می‌رود وانگ کیشان، معاون رئیس‌جمهوری چین، روز دوشنبه در مراسم خاکسپاری ملکه در کلیسای وست مینستر شرکت کند.

یک مقام ارشد پارلمانی به پولیتیکو (Politico) گفت که سر لیندزی هویل به همکارانش گفته که درخواست مقام‌های چینی برای دیدار از وست مینستر هال قبل از مراسم خاکسپاری را رد کرده است.

یک سخنگوی مجلس عوام گفت: «ما در مورد مسائل امنیتی اظهار نظر نمی‌کنیم.» سخنگوی سر لیندزی نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

ژنگ زگوان، سفیر چین در بریتانیا، سال گذشته از حضور در ملک پارلمان منع شد و سر لیندزی گفت که اجازه دادن به نماینده چین در این ملک در حالی که نمایندگان تحت تحریم‌اند، «مناسب» نخواهد بود.

این امر پس از تحریم‌های پکن علیه نمایندگان مجلس و همتایان آن‌ها- از جمله سر یاین دانکن اسمیت، رهبر سابق حزب محافظه‌کار- به دلیل انتقاد از رفتار چین با اقلیت اویغور در استان سین‌ کیانگ و سوابق حقوق بشر در این کشور صورت گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از رهبران جهان که در مراسم خاکسپاری شرکت می‌کنند، دعوت شده‌ است تا پیش از مراسم روز دوشنبه، برای مراسم ادای احترام به پیکر ملکه در وست ‌مینستر هال حضور یابند اما دولت گفت که اجازه حضور در پارلمان در اختیار مقام‌های پارلمانی است.

یک منبع وزارت خارجه بریتانیا روز پنجشنبه گفت که انتظار می‌رود به جای رئیس‌جمهوری شی جینگ‌پینگ، معاون رئیس‌جمهوری چین، نماینده پکن در مراسم خاکسپاری باشد.

سر یاین دولت را در مورد این دعوت به «اعمال کرنش» متهم کرده است. اعضای ارشد حزب محافظه‌کار، نمایندگان مجلس و همتایان تحت تحریم در نامه‌ای به جیمز کلورلی، وزیر خارجه، لغو دعوت از مقام دولتی چین برای شرکت در مراسم خاکسپاری را خواستار شده‌اند.

تیم لوتن، نماینده حزب محافظه‌کار، به ایندیپندنت گفت: «این باورکردنی نیست که دولت برای شرکت در یک چنین مراسم مهم بین‌المللی مانند خاکسپاری دولتی، در فکر دعوت از نمایندگان دولت چین باشد.»

با این حال، ریچارد گراهام، نماینده حزب محافظه‌کار، به ال‌بی‌سی (LBC) گفت که با توجه به روابط دیپلماتیک کامل، دعوت نکردن از چین «غیرعادی» خواهد بود: «واقعا فکر نمی‌کنم سوالات مطرح‌شده در مورد اینکه کاخ چه کسی را به مراسم خاکسپاری دولتی دعوت کرده است، فایده‌ای برای کسی داشته باشد.»

قابل درک است که دعوت‌نامه‌ مراسم خاکسپاری ملکه به روسیه، بلاروس یا میانمار ارسال نشده؛ این در حالی است که ایران فقط در سطح سفیر حضور خواهد داشت.

لیز تراس آخر این هفته با «تعداد اندکی» از رهبران جهان که در مراسم خاکسپاری شرکت خواهند کرد، در عمارت دولتی چیونینگ هاوس (Chevening House) و عمارت شماره ۱۰ [دفتر نخست‌وزیر بریتانیا] ملاقات خواهد کرد.

نخست‌وزیر امیدوار است با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دیداری خصوصی داشته باشد و گزارش‌هایی وجود دارد که او همچنین ممکن است در بحبوحه تنش‌های جاری بر سر پروتکل، با مایکل مارتین، نخست‌وزیر ایرلند، دیدار کند. اما انتظار نمی‌رود تراس با معاون رئیس‌جمهوری چین دیدار کند.

پدر بوریس جانسون در ماه ژوئن از پارلمان خواست پیش از سفرش به چین، ممنوعیت سفیر چین را لغو کنند تا او بتواند پا جای پای مارکوپولو بگذارد.

استنلی جانسون که به گفته خود قصد دارد برای یک برنامه تلویزیونی در مورد سیاح معروف، به سین کیانگ سفر کند، ژنگ را «مردی بسیار دلپذیر، توانا و باهوش» توصیف کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان