ناکامی مجدد تهران در جلوگیری از تأمین مالی تروریسم و پول شویی

در سال 2020، ایران تحت فشار های اقتصادی بیشتری قرار می گیرد

عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی) .

ناکامی مجدد تهران در فراهم کردن شروط و معیارهای بین المللی برای جلوگیری از تأمین مالی تروریسم و پول شویی، منجر به تشدید تحریم های بین المللی بر ایران شده و اقتصاد این کشور را از آغاز سال 2020، با دشواری های بیشتری رو به رو می کند. به ویژه این که تحریم های ایالات متحده هم اکنون ایران را به شدت زیر فشار قرار داده است.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) که یک سازمان بین المللی برای نظارت بر پول شویی و تأمین مالی تروریسم است، با صدور اعلامیه ای بیان کرده است که ایران برای ششمین بار در اجرای اصلاحات اقتصادی لازم برای جلوگیری از پول شویی و تأمین مالی تروریسم ناموفق بوده است. در اعلامیه آمده است که تهران نه این که  معیار های بین المللی برای مقابله با پول شویی و تأمین مالی تروریسم را نادیده گرفته بلکه حمایت مالی و نظامی خود را به شبه نظامیان آشوبگر و گروه های تروریستی ادامه می دهد. البته اغلب این فعالیت ها از طریق سپاه پاسداران ایران که هم اکنون در فهرست تحریم های ایالات متحده قرار دارد، انجام می شود. در واقع، دولت ایران تأمین مالی تروریسم را جرم نمی داند و نمی خواهد مطابق با قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد، دارایی های گروه های تروریستی را شناسایی کرده و حساب های بانکی آن ها را مسدود کند.

گروه ویژه اقدام مالی هشدار داده است که در صورت عدم رعایت تعهدات کنوانسیون "پالرمو" و نادیده گرفتن معیارهای بین المللی برای مبارزه با تروریسم، ایران در سال 2020، با عواقب شدیدی رو به رو خواهد شد.

در همین راستا، دوبو ویتز، کارشناس اندیشکده "بنیاد دفاع از دموکراسی ها" می گوید گروه ویژه اقدام مالی در این زمینه تصمیمی جدی برای متقاعد کردن ایران به اصلاحات لازم مالی دارد. این گروه، برخی اقدامات لازم، از جمله، نظارت جدی بر تمام نقل و انتقالات پولی، افزایش الزامات حسابداری و کنترل کلیه ای موسسات مالی در داخل و خارج ایران را روی دست خواهد گرفت. البته در صورت عدم رعایت تعهدات یاد شده تا پیش از ماه فوریه 2020، ایران با فشارهای اقتصادی بیشتری مواجه شده و معاملات مالی این کشور با تمام مراکز مالی بین المللی قطع خواهد شد و تا زمانی که ایران از پول شویی و تأمین مالی تروریسم دست نکشد، همچنان در انزوای مالی باقی خواهد ماند.

دوبو ویتز افزود: تهران به جای این که به دنبال پیوستن به سیستم مالی بین المللی باشد، سعی می کند روند پول شویی و تأمین مالی تروریسم را ادامه دهد، زیرا رژیم این کشور به تأمین مالی گروه های تروریستی اولویت بیشتری می دهد.

پس از خروج ایالات متحده از برجام، پارلمان ایران، مسئله ای پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پول شویی را به بحث و بررسی گرفت، اما جناح محافظه کار و سپاه پاسداران با این طرح ابراز مخالفت کردند. البته آن ها به خوبی می دانند که این اقدام، ایران را از ادامه فعالیت های منطقه ای باز می دارد و تهران دیگر قادر به ادامه حمایت مالی از حزب الله لبنان و سازمان حماس که برخی از کشورها آن ها را به عنوان گروه های تروریستی می شناسند، نخواهد بود. در پی مخالفت محافظه کاران، پارلمان ایران، مسئله ای پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را به مدت دو ماه به حالت تعلیق در آورد.

پس از امضای توافقنامه هسته ای در سال 2015 و رفع تحریم ها، ایران در تلاش برای جذب سرمایه گذاری های خارجی به کشور شد اما عدم رعایت تعهدات مالی بین المللی از سوی ایران، مانع ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران شد.

در پی افزایش تنش ها میان ایران و جامعه بین المللی در مورد برنامه های هسته ای، سر انجام گروه ویژه اقدام مالی در سال 2009، ایران را در کنار کره شمالی در فهرست سیاه قرار داده و خواستار اعمال مجازات شدید علیه ایران شد. با این حال، پس از توافق هسته ای و به منظور حذف تهران از لیست سیاه، دولت ایران مسئله ای مبارزه با تأمین مالی تروریسم را دو باره در مجلس مطرح کرد و این اقدام باعث شد تا ایران برای مدت یک سال از لیست سیاه بیرون شود. از آن زمان تا کنون، همین دوره یک ساله، در پایان هر سال، تمدید می شود اما خروج نهایی ایران از این فهرست، منوط به رعایت کلیه ای قوانین و تعهدات تصویب شده توسط گروه ویژه اقدام مالی است.

البته آخرین مهلت داده شده به ایران در ماه فوریه 2020، به پایان می رسد، اگر دولت ایران تا آن زمان، تعهد به رعایت قوانین و مقررات مطرح شده نکند،  این کشور بار دیگر در فهرست سیاه قرار می گیرد و متحمل فشارهای اقتصادی بیشتری خواهد شد

https://www.independentarabia.com

 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه