مرکز اطلاعاتی ایران و حزب‌الله به حماس در حمله به اسراییل کمک می‌کند؟

به گزارش فارن پالیسی، شواهد زیادی از مرکز اطلاعاتی مشترک ایران و حزب‌الله و نقش آن در هماهنگی فعالیت‌ها در منطقه به دست آمده است

«حماس»، از طریق این مرکز فرماندهی مشترک در لبنان، اطلاعات حساس و مهمی دریافت کرده است-  IBRAHIM AMRO / AFP

نشریه فارن‌پالسی در گزارشی تحت عنوان «مرکز اطلاعاتی ایران-حزب‌الله احتمالا به حماس برای حمله به اسراییل کمک می‌کند» نوشت: به‌دنبال درگیری‌ اخیر بین ارتش اسرائيل و  «حماس» در نوار غزه، در داخل اسرائیل نگرانی‌ها از دامنه فعالیت‌های یک مرکز فرماندهی مشترک در لبنان به‌منظور هماهنگی میان گروه‌های نیابتی وابسته به حکومت ایران افزایش یافته است.

به‌نوشته فارن‌پالسی این مرکز فرماندهی اطلاعاتی، وابسته به حکومت ایران است و با مشارکت «حزب‌الله لبنان» اداره می‌شود.

فارن‌پالسی در گزارشی روز چهارشنبه ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱ منتشر کرد، نوشت: اطلاعات زیادی از این مرکز فرماندهی مشترک وجود ندارد. حتی برخی از این تحلیلگران بر این باورند که ممکن است چنین مرکزی اساسا به‌‌طور عینی وجود نداشته باشد و صرفا مجازی فعالیت می‌کند.

با این حال، تلویزیون المیادین وابسته به «حزب‌الله لبنان» به‌نقل از رهبران ارشد حزب‌الله وجود و فعالیت این مرکز اطلاعاتی را تایید کرده‌ است.

به‌گفته نعیم قاسم، معاون دبیرکل «حزب‌الله لبنان»، این مرکز فرماندهی مشترک، مسئول جمع‌آوری و ارائه «اطلاعات حساس و تاثیر‌گذار» است.

به‌نوشته فارن‌پالسی، حسن نصرالله، دبیرکل «حزب‌الله لبنان»، نیز تایید کرد که گروه «حماس»، از طریق این مرکز فرماندهی مشترک در لبنان، اطلاعات حساس و مهمی دریافت کرده است.

فارن‌پالسی در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود، به‌نقل از ابراهیم الامین، سردبیر روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال گذشته دو بار از این مرکز سری اطلاعاتی در لبنان بازدید کرد.

AFP‏ 

به‌گفته این روزنامه‌نگار لبنانی، مرکز فرماندهی مشترک اطلاعاتی حکومت ایران در لبنان، در سال ۲۰۱۹، با توجه به نیاز جمهوری اسلامی برای ایجاد هماهنگی میان گروه‌های نیابتی وابسته‌ به خود شکل گرفت، با این حال تا سال ۲۰۲۱، تا زمان درگیری‌های سال گذشته در نوار غزه، فعالیت مشخصی نداشت.

به‌نوشته پایگاه خبری المنار، وابسته به «حزب‌الله لبنان»، این مرکز مشترک اطلاعاتی-نظامی، متشکل از «نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، گروه «حزب‌الله لبنان» و «حماس» است.

اما برخی دیگر از منابع، مانند خبرگزاری فلسطینی «سما» ادعا کرده‌اند مرکز فرماندهی مشترک حکومت ایران در لبنان، شامل گروه‌های متفاوت و بیشتری است.

به‌نوشته خبرگزاری «سما»، ۱۲ گروه مختلف فلسطینی، از جمله «فتح»، «حماس» و «جهاد اسلامی»، در این مرکز فرماندهی و اطلاعاتی حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فارن‌پالسی در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود نوشت: مهم‌ترین وظیفه این مرکز فرماندهی در لبنان، به‌ اشتراک گذاشتن اطلاعات به‌دست آمده با نیروهای وابسته به حکومت ایران در منطقه است.

به‌نوشته نویسنده فارن‌پالسی، این مرکز فرماندهی، اطلاعات به‌دست آمده از طریق پهپادهای شناسایی «حزب‌الله لبنان» و سپاه پاسداران را در اختیار نیروهای حماس قرار می‌دهد.

مکان‌یابی نیروهای اسرائیلی و مسیرهای حرکت آنها، از اهداف اصلی پهپادی «حزب‌الله لبنان» و سپاه پاسداران است که در اختیار نیروهای حماس قرار می‌گیرد.

فارن‌پالسی در بخش آخر گزارش روز چهارشنبه خود به این نکته اشاره می‌کند که هرچند داده‌های زیادی از دامنه فعالیت‌ها و مسئولیت‌های این مرکز فرماندهی اطلاعاتی در لبنان وجود ندارد، اما قدرمسلم «ایجاد هماهنگی میان گروه‌های نیابتی وابسته به حکومت ایران» یکی از محورهای اصلی فعالیت این مرکز است.

از سال ۲۰۰۶ اسرائیل تلاش کرده از بروز درگیری در لبنان خودداری کند، اما با افزایش توان زرادخانه‌ای «حزب‌الله لبنان» و توان اطلاعاتی این گروه، این طور به‌نظر می‌رسد که بروز یک درگیری میان این گروه و ارتش اسرائيل، اجتناب‌ناپذیر شده است.

بیشتر از جهان