«شبی با مسعود»، همایش یادبود از احمدشاه مسعود در تاجیکستان

سفیر افغانستان در تاجیکستان: مسعود نه تنها عاشق ادبیات و فرهنگ بلکه دوستدار مساوات، عدالت و انسانیت بود

در همایش شبی با مسعود بزرگ، شماری از شاعران و هنرمندان افغان و تاجیک به شعرخوانی و نواختن موسیقی پرداختند - عکس: @awmasoud/twitter

سفارت دولت پیشین افغانستان در تاجیکستان و بنیاد مسعود، دوشنبه شب ۲۱ شهریور، شب شعری به مناسبت بیست و یکمین سالروز ترور احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار کردند. در این برنامه علاوه بر برخی از اعضای خانواده و نزدیکان احمدشاه مسعود، شماری از مقام‌های دولت پیشین افغانستان نیز شرکت داشتند.

در این برنامه، نزدیکان احمدشاه مسعود خاطرات و یاد او را زنده کردند و شاعران و هنرمندان افغانستان و تاجیکستان نیز با خوانش شعر و نواختن موسیقی محفل را آراستند. احمد ولی مسعود، برادر احمدشاه مسعود و رئیس بنیاد مسعود که در این برنامه حضور داشت، در توییتی با انتشار تصاویری از این برنامه نوشت که «مسعود اسمی مترادف آزادی و مقاومت است و راه او اکنون از طریق جبهه مقاومت ملی ادامه می‌یابد.»

محمد ظاهر اغبر، سفیر افغانستان در تاجیکستان، نیز احمد شاه مسعود را یکی از دوستداران شعر و ادب فارسی عنوان کرد و گفت: «مسعود نه تنها عاشق ادبیات و فرهنگ بلکه دوستدار مساوات، عدالت و انسانیت بود.»

شاعران و نویسندگان تاجیکستانی‌ای که در این برنامه حضور داشتند، از مسعود به‌عنوان یک قهرمان فراکشوری یاد کردند و گفتند که شخصیت مسعود، بارها در شعرها و داستان‌های ادیبان تاجیکستان آمده است.

در همین حال، بنیاد مسعود در استرالیا نیز کنفرانسی به مناسبت بیست‌ویکمین سالروز کشته شدن احمدشاه مسعود، با موضوع «یک سال پس از بازگشت طالبان» برگزار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه‌های گرامیداشت سالروز مرگ احمدشاه مسعود، در آمریکا، فرانسه، آلمان، ترکیه و برخی نقاط دیگر دنیا نیز طی یک هفته گذشته برگزار شدند. مقام‌های شهرستان سن دیگو در جنوب ایالت کالیفرنیای آمریکا، روز ۹ سپتامبر را رسما روز احمدشاه مسعود نام گذاشتند و از کارنامه او تقدیر کردند.

این همایش‌ها، در حالی بیرون از مرزهای افغانستان برگزار شدند که طالبان این روز را که در تقویم رسمی افغانستان تعطیلی عمومی بود، از تقویم حذف کردند و به هیچ‌کسی اجازه برگزاری برنامه یادبود برای احمدشاه مسعود را ندادند. مقام‌های طالبان حتی در سخنرانی‌هایشان، جهادی را که احمدشاه مسعود رهبری می‌کرد تلاش برای آوردن آمریکا به افغانستان خواندند و معتقدند که جبهه مقاومت ملی نیز که اکنون پسر احمدشاه مسعود آن را رهبری می‌کند، در ادامه همان مسیر فعالیت می‌کند. سربازان طالبان نیز به‌طور مکرر با هجوم به مقبره احمدشاه مسعود در پنجشیر و برپایی رقص و موسیقی، تلاش کرده‌اند به این شخصیت ملی در افغانستان، بی‌حرمتی کنند.