ارتش اوکراین: نخستین پهپاد ایرانی را ساقط کردیم

مشخصات نظامی پهپاد ساقط‌شده ایرانی در اوکراین نشان می‌دهد که از نوع «شاهد» است

مقام‌های نظامی اوکراین برای نخستین بار اعلام کردند یک پهپاد تهاجمی ساخت حکومت ایران را در جریان درگیری با نیروهای روسی ساقط کردند.

اداره ارتباطات راهبردی ارتش اوکراین روز سه‌شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ تصاویری از لاشه هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را منتشر کرد.

مشخصات نظامی پهپاد ساقط‌شده ایرانی در اوکراین نشان می‌دهد که از نوع «شاهد» است. پهپاد «شاهد» در زمره پهپاد‌های انتحاری ساخت حکومت ایران به‌شمار می‌رود و به‌تازگی در اختیار نیروهای روسی قرار گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه در گزارشی به‌نقل از مقام‌های نظامی اوکراین نوشت نیروهای روسی از پهپاد ایرانی «شاهد» در جبهه شرقی، در اطراف شهر خارکیف، استفاده کردند.

بر اساس داده‌های نظامی ارتش اوکراین، پلاک پهپاد ساقط‌شده ایرانی M214 Geran-2 است که با تجهیزات نظامی ساخت روسیه مطابقت ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا اوایل ماه ژوئيه اعلام کردند به شواهد دست یافته‌اند که نشان می‌دهد حکومت ایران قصد دارد صدها پهپاد تهاجمی خود را در اختیار نیروهای روسی برای حمله به اوکراین قرار دهد.

هشتم شهریورماه، روزنامه واشنگتن‌پست به‌نقل از منابع خود نوشت نخستین محموله از پهپاد‌های ایرانی به‌‌دست نیروهای روسیه رسیده است. هرچند بعدها گزارش‌هایی منتشر شد که شمار زیادی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی «مشکل فنی» داشته‌اند و نیروهای نظامی روسیه نتوانسته‌اند از آنها استفاده کنند.

پس از انتشار گزارش‌های منابع غربی از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در تماس با همتای اوکراینی خود، ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه را انکار کرد.

 هرچند بعدها برخی دیگر از مقام‌های رسمی و نظامی ایران، به طور تلویحی گزارش‌های منابع غربی را تایید کردند و گفتند مایه افتخار حکومت ایران است که می‌تواند ابرقدرت‌های جهان را به‌لحاظ نظامی تجهیز کند.

بیشتر از جهان