مقتدی صدر خطاب به هوادارانش: به زائران ایرانی توهین نکنید

این روحانی شیعه همچنین خواهان استفاده نکردن از «حشد شعبی» برای امور امنیتی اربعین شد

مقتدی صدر روز یکشنبه، ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۴۰۱)، بیانیه‌ای در پیوند با ایام زیارت اربعین در عراق منتشر کرد و در بخشی از آن، از مردم خواست که به هیچ‌وجه به زائران خارجی (غیرعراقی) و به‌ویژه «برادران ایرانی» توهین یا حمله نکنند. او در این بیانیه می‌گوید که هرگونه اقدامی از این دست، قبیح و ممنوع است و مخالف با تمامی آداب موجود. 

صدر چند روز پیش خطاب به زائران شیعه گفته بود که هنگام بازدید از عراق، باید به قوانین این کشور احترام بگذارند، و از مقام‌های عراق، مخصوصا مقام‌های محلی کربلا، خواسته بود که امنیت را حفظ کنند. 

پیام صدر در حالی منتشر می‌شود که گزارش‌هایی از بدرفتاری با زائران ایرانی در عراق منتشر شده است. بسیاری از عراقی‌ها که از دخالت جمهوری اسلامی ایران در کشورشان راضی نیستند، همه‌ساله با ایرانی‌ها بدرفتاری می‌کنند، اما تلاطم‌های سیاسی اخیر و درگیری طرفداران صدر با طرفداران احزاب مورد حمایت حکومت ایران، امسال بر تنش‌ها افزوده است. در یکی از ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، دیده می‌شود که یک عراقی در حالی که به ایرانی‌ها به زبان فارسی می‌گوید «آب نداریم، برو»، آب را روی زمین می‌ریزد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدر در بخش دیگری از پیام خود تاکید کرد که از نیروهای حشد شعبی امسال نباید برای اقدامات امنیتی و هماهنگی‌های موجود استفاده شود. او هشدار داد که «این امر ضروری است و اگر انجام نشود، عواقب تصورناپذیری خواهد داشت».

مقتدی صدر در این پیام در ضمن از زائرین خواسته است که پرچم هیچ دسته، حزب، یا گروه شبه‌نظامی را بلند نکنند. او در ادامه درخواست کرده است که هیچ عکسی، از جمله عکس شهدا، در دست گرفته نشود، زوار لباس ویژه نپوشند- چه لباس نظامی چه کفن- و به هیچ‌وجه اسلحه حمل نکنند.

صدر درباره شعارها نیز گفته است که فقط در مورد اطاعت از خداوند و یاد امام حسین و اهل بیت شعار داده شود و «لاغیر»، و از زائران خواسته است که به سایر زوار توهین نکنند و دشنام‌های سیاسی همچون «بعثی»، «تروریست»، و «شبه‌نظامی» را در خطاب به آنان به‌ کار نگیرند.