افزایش پنج برابری خودکشی با اسلحه در تهران

در نشست «خودکشی در ایران» آمار تازه‌ای از خودکشی در استان‌های مختلف منتشر شد

تهران در سال ۱۳۸۰ جزو سه تا چهار استان با پایین‌ترین رقم خودکشی در ایران بوده است اما این رقم از سال ۱۳۹۵ ناگهان اوج گرفت و افزایشی شد- Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

اکبر علیوردی‌نیا، استاد جامعه‌شناسی، اعلام کرد که آمار خودکشی با سلاح گرم در تهران افزایش پنج برابری داشته است. خودکشی با این روش در استان‌های قم و فارس سه برابر شده است. علیوردی‌نیا در نشست «خودکشی در ایران، دلایل و راهکارهای مقابله» که انجمن جامعه‌شناسی ایران در پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی برگزار کرد، به ارائه آماری درباره توصیف وضعیت خودکشی در ایران مبتنی بر داده‌های پزشکی قانونی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ پرداخت.

او در مورد خودکشی با اسلحه در سایر شهرها گفت: «استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، قزوین، کردستان و گلستان در مجموع روند کاهشی نسبی در میزان خودکشی ناشی از سلاح گرم در این سال‌ها داشتند.»

این استاد جامعه‌شناسی همچنین عنوان کرد که در ۱۹ سال یاد‌شده روش‌های بسیار خشن خودکشی مثل خودسوزی و استفاده از سلاح گرم در استان‌هایی که پیش‌تر شیوع بالایی داشتند، روند کاهشی داشته است.

علیوردی‌نیا با اشاره به روش‌های رایج خودکشی در ایران، گفت: «در کل کشور و در ۱۹ سال یاد‌شده اولین وسیله خودکشی حلق‌آویز کردن است که ۵۰ درصد خودکشی‌ها از این طریق انجام می‌شود. دومین وسیله نیز مصدومیت با سم و دارو با ۱۴ درصد و سومین روش خودسوزی، چهارمین روش سلاح گرم و سپس سقوط از بلندی است. نکته مهم آن است که در استان ایلام خودسوزی بعد از سال ۹۲، سومین روش خودکشی و پس از حلق‌آویز کردن شده است؛ در حالی که قبل از آن، دومین روش بعد از حلق‌آویز کردن بود.»

بر اساس این آمار، بیشترین میزان خودکشی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ رخ داده است. خودکشی در استان ایلام، که خودکشی با روش‌های خشونت‌آمیز مانند خودسوزی متداول‌ بود، در دهه ۱۳۹۰ سیر نزولی پیدا کرد. در یک دوره زمانی، میزان خودکشی در ایلام شش برابر استان تهران بود و اکنون این آمار دو برابر تهران است. به‌طور کلی میزان خودکشی در کشور از ۴.۲ درصد در سال ۱۳۸۰ به ۶.۲ در سال ۱۳۹۸ رسید و در پی آن، خودکشی در این ۱۹ سال حدود ۴۴ درصد افزایش داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران در سال ۱۳۸۰ جزو سه تا چهار استان با پایین‌ترین رقم خودکشی در ایران بوده است اما این رقم از سال ۱۳۹۵ ناگهان اوج گرفت و افزایشی شد. در نهایت، آمار خودکشی در تهران نیز به ۶.۸ درصد رسید.

در همین راستا، سه‌‎شنبه گذشته جمعی از زنان مریوانی در اعتراض به ناامنی جامعه و افزایش خودکشی‌، مقابل دادگاه انقلاب مریوان تجمع اعتراضی برگزار کردند. بر اساس ویدیوهای منتشرشده، زنان معترض مریوانی شعار «ما امنیت می‌خواهیم» سر دادند. این تجمع پس از آن بود که روز دوشنبه خبری مبنی بر خودکشی یک زن در این شهر به علت آزارهای جسمی و جنسی منتشر شده بود.

اگر شما یا یکی از نزدیکان‌تان به خودکشی فکر می‌کنید؛ با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۱۹ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.