سالگرد ترور احمدشاه مسعود؛ تجلیل در آمریکا، سکوت در افغانستان

شهرستان سن دیه‌گو در ایالت کالیفرنیای آمریکا، روز نهم سپتامبر را «روز احمدشاه مسعود» نام‌گذاری کرد

بیست و یکمین سالگرد ترور احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، (روز جمعه ۱۸ شهریور) در سکوت کامل و بدون هیچ تجلیلی در افغانستان سپری شد، اما فرسنگ‌ها دورتر در شهرستان سن‌دیه‌گو در جنوب ایالت کالیفرنیای آمریکا، روز نهم سپتامبر رسما «روز احمد شاه مسعود» نام گرفت و در تقویم این شهرستان ثبت شد.

مقام‌های این شهرستان از مسعود با نام مدافع واقعی آزادی و کرامت انسانی یاد کردند و گفتند: «او همیشه به خاطر تلاش گسترده‌اش برای حفاظت و دفاع از مردم افغانستان، به یادها خواهد ماند.»

اما در سرزمین احمدشاه مسعود، اوضاع کاملا برعکس بود. طالبان تعطیلی عمومی به مناسبت ۱۸ شهریور، سالروز ترور قهرمان ملی را از تقویم رسمی افغانستان حذف کردند و به هیچکس اجازه تجلیل از این روز را ندادند. پیش از ظهور طالبان، یک هفته قبل از ۱۸ شهریور رسما «هفته شهید» نام‌گذاری شده بود که در جریان این هفته از همه جان‌باختگان دوران جنگ و جهاد افغانستان یاد و تجلیل می‌شد و این هفته با سالروز ترور احمدشاه مسعود به پایان می‌رسید.

سالروز ترور مسعود همه ساله در یک محفل رسمی با حضور رئیس‌جمهوری و همه مقام‌های دولتی تجلیل می‌شد. مردم در شهرها و شهرستان‌های افغانستان نیز به اشکال مختلف این روز را به نشانه ادای احترام به مسعود و جان‌باختگان جنگ در افغانستان، تجلیل می‌کردند، اما امسال نه‌تنها از گرامیداشت سالروز مرگ قهرمان ملی خبری نبود، بلکه طالبان مردم را نیز تهدید کرده بودند که در صورت آمدن به خیابان‌ها، برای تجلیل یا برگزاری هرگونه تجمع، با برخورد شدید مواجه خواهند شد.

تهدید طالبان مانع هواداران مسعود نشد

این‌گونه که به نظر می‌رسد، تهدید طالبان دیگر تاثیری ندارد. شماری از زنان با وجود همه تهدیدها، روز پنجشنبه ۱۷ شهریور، با در دست گرفتن پرچم جبهه مقاومت ملی و عکس‌های احمدشاه مسعود، در بازارچه موسوم به لیسه مریم در شمال کابل راهپیمایی کردند. شماری از زنان نیز با انتشار ویدیوهایی از گردهمایی‌ها در مکان‌های بسته، از هفته شهید و سالروز ترور احمدشاه مسعود تجلیل کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این پایان کار نبود، شماری از هواداران مسعود با وجود تهدیدهای طالبان، برخی از دیوارهای شهر کابل را با شعار «مقاومت ادامه دارد» تزیین کردند. این هواداران همچنین شعار «در کنار جبهه مقاومت بایستیم» را با رنگ سیاه بر دیوارهای شهر نوشته‌اند. احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود و رهبر کنونی جبهه مقاومت ملی افغانستان، روز جمعه با انتشار ویدیویی در توییترش، از ایستادگی مردم در برابر تهدید طالبان و گرامیداشت قهرمان ملی افغانستان قدردانی کرد. در این ویدیو دختران و پسران جوانی دیده می‌شوند که عکس‌های احمدشاه مسعود را در کنار شعارهای که بر دیوارهای شهر نوشته‌اند، نصب می‌کنند.

احمد مسعود در پایین این ویدیو نوشت: «شجاعت بانوان این سرزمین را حد و مرزی نیست٬ این تهمینه‌های زمان در کنار برادران مقاومتگر خویش مشعلداران آزادی‌اند و افتخار امروز و فردا.»

هواداران احمدشاه مسعود که امسال به برگزاری مراسم رسمی در افغانستان موفق نشدند، در گوشه‌های مختلف جهان یاد مسعود و هم‌سنگرانش و را گرامی داشتند. شماری از هواداران او در آلمان نیز رسم هر ساله را به‌جا آوردند و سوار بر خودروها، با حمل پرچم جبهه مقاومت همراه با عکس احمدشاه مسعود در جاده‌های شهر فرانکفورت آلمان گشت‌زنی کردند. در همین حال، برخی از پیروان و علاقه‌مندان احمدشاه مسعود در شهر واشینگتن دی سی آمریکا نیز روز شنبه ۱۹ شهریور با برگزاری همایشی، یاد و خاطره مسعود را گرامی داشتند.

اما طالبان در ماه‌های اخیر بارها به مرقد احمدشاه مسعود در استان پنجشیر رفته‌اند و با رقص، موسیقی و حتی شکستن شیشه‌ روی قبر او، به این فرمانده جهادی که نامش در میان شمار زیادی از مردم افغانستان از تقدس برخوردار است اهانت کرده‌اند. انعام‌الله سمنگانی، سرپرست دفتر اطلاعات و رسانه‌های طالبان، در توییتی مقاومت‌گران و میراثان احمدشاه مسعود را نوکران غرب خوانده است. او به مناسبت سالروز ترور قهرمان ملی افغانستان به یک گفته مشهور مسعود «من باشم یا نباشم مقاومت ادامه دارد» اشاره کرد و نوشت: «مقاومتی که برای آوردن آمریکایی‌ها آغاز شده بود حالا هم برای دوباره آوردن آمریکایی‌ها ادامه دارد.»

با این حال، نگاهی به شبکه‌های اجتماعی افغانستان نشان می‌دهد که سلطه طالبان بر افغانستان و تاریکی محضی که محصول این سلطه است، شمار بیشتری از مردم افغانستان را به سمت ایده‌های مقاومت و حمایت از اندیشه‌های احمد شاه مسعود کشانده است. این بار در سالروز مرگ مسعود، هرچند کابل و دیگر شهرها شاهد برنامه‌های رسمی و باشکوه نبود، اما شمار زیادی از فرهنگیان، روشنفکران و اهالی رسانه‌های افغانستان در شبکه‌های اجتماعی همراهی و حمایتشان را از افکار احمدشاه مسعود و جبهه‌های مقاومت علیه طالبان نشان دادند.